Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Jeg syntes ikke det automatisk er Norge eller Europas ansvar å ta imot et ukjent antall flyktninger fra hele verden fordi vi selv er velstående.

Vi må gjerne bidra med hjelpearbeid i utlandet og ta imot flyktninger her hjemme, men det må finnes en grense et sted. Hvor mange kan vi ta hånd om og absorbere (integrere) uten at vi setter i fare det systemet vi har bygget vår velstand på? Ingen er tjent med at vi setter det i fare, verken vi eller flyktningene.

Det har tatt flere tusen år med krig, sult og lidelse for å bygge det samfunnet vi i dag nyter. Den velstanden, friheten og freden vi opplever i dag er et svært nytt fenomen, den er ikke 100 år enda om man regner fra 1ste og 2ndre verdenskrig.

“Hvor mange kan vi ta hånd om” finnes det rett og slett ikke et fasit svar på, men måten å gå frem bør være varsom!

Dessverre er diskusjoner som dette stort sett alt for polarisert mellom V og H. Den venstre siden av diskusjonen kan klandres for å ignorere negative konsekvenser, den høyre siden for å til tider vise lite omtanke for medmennesker.

Fattigdom er heldigvis noe vi kan gjøre noe med. Kina og India har for eksempel løftet flere hundre millioner av mennesker ut av fattigdom de siste 30 årene. De skal ta mye av æren selv, men de har ikke kommet dit uten hjelp. Utenlandske investorer har pøst på med kapital og teknologi.

Krig og korrupte styresmakter er derimot svært vanskelig å håndtere. Vesten har forsøkt å blande seg før i andre lands politikk, med ulik motivasjon for å gjøre det, vi kan vel konkludere med at det stort sett ender dårlig…

Derfor kjøper jeg argumentet for at vi skal prioritere krigsflyktninger. Rett og slett fordi det er de vi har minst mulighet til å hjelpe på noen annen måte.

Jeg mener også at man som en forlengelse av det over kan argumentere for at velstående / velfungerende land har 3 hovedansvar;

  1. Verne om sitt eget system, for hvis det rakner så mister vi alt håp.
  2. Spre velstand til andre land som mangler det gjennom fredelige løsninger som investeringer og teknologi deling.
  3. Hjelpe de som er på flukt fra uløselige situasjoner, men husk punkt 1.
12 Likes

image

Interessant nyhetsinnslag om knivstikking på Dagsrevyen i går. I løpet av 2015 sluttet politiet å registrere knivbruk grunnet endringer i straffeloven.
Bare i går var det 3 alvorlige straffesaker i Oslo Tinghus som dreide seg om særdeles grov vold og knivbruk.

Forøvrig leser vi nå nesten daglig om knivstikking, spesielt i Oslo.

Økning i antall voldslovbrudd:

‘’ Fra 2017 til 2018 økte antallet anmeldelser for voldslovbrudd fra 32 540 til 32 884, en økning på 1,1 prosent. Fra 2014 til 2018 var det en økning på 23,3 prosent, en økning på 6 215 anmeldelser, viser politiets egen oversikt over anmeldt kriminalitet.’’

2 Likes

Venter på at statistikkguruene skal forklare oss at alt går så bra:

5 Likes

Britene er hard i klypen, sånn skal det gjøres!:wink:

Isis runaway Shamima Begum stripped of her British citizenship

Men ser at @holmes og @Aksjesnila har sine meningsfeller også i UK:

''Mr Javid has been vocal in his opposition to Ms Begum’s return but legal experts have argued that because individuals cannot be left stateless he does not have the power to stop her unless she has dual citizenship…

1 Like

Hehe!

En oversikt Dagbladet har fått fra NAV, viser at det i 2018 ble rekvirert penispumper, dilatorer og vibratorer for mer enn seks millioner kroner – en stor økning fra to millioner kroner i 2010.

Gjessing medgir at staten ikke bør ha ansvar for å betale for folks sexleketøy, men hjelpemidler som penispumpe og dilatorer mener hun har en viktig funksjon – på linje med for eksempel krykker etter benbrudd

https://www.nettavisen.no/nyheter/nav-kjopte-sex-hjelpemidler-for-over-seks-millioner-kroner-i-2018/3423594850.html

1 Like

Dette visste jeg ikke engang at var mulig.
Fra idag skal jeg bli NAV’er!
Hvor finner jeg rekvisisjonsskjema?

Med tanke på at tenåringene var helt uskyldige, historien til den tidligere kriminelle og alkoholiserte indianeren totalt oppspinn og media som kastet seg på en heksejakt uten like… så er jeg spent på hvordan dette søksmålet går.

8 Likes

Tipper på et hemmelig forlik på 1 million dollar totalt.

Nokså enig, hemmelig forlik på mellom 1-10MUSD samt offentlig beklagelse.

Tipper også at dette ikke var noe de kom på selv så advokaten jobber nok på pro-bono med rundt 50% provisjon.

Bra - den saken var jævlig stygg. Håper WAPO mfl. må betale dyrt.

5 Likes

Kommer nok flere søksmål også. Skolen ble også rimelig heftig hengt ut i blant annet sosiale medier. Kan bli stygt for venstresiden. Som er en bra ting, for mye mennesker har gått altfor langt.

6 Likes

Jeg skulle ønske du var en deilig dame og bodde nærmere meg @Evilfreud

:joy:

2 Likes

HAHAHAHA! Nasty.

MANGOLD INSIGHT: FLUICELL - ATTRAKTIVT TROTS HÖG RISK

  08:15
  FLUICELL - ATTRAKTIVT TROTS HÖG RISK

Mangold inleder bevakning av det medicintekniska bolaget Fluicell med rekommendationen Köp och en riktkurs på 26 kronor per aktie på 12 månader sikt.

Risken i Fluicell är hög då bolaget är relativt nystartat och ännu inte lönsamt. Det innebär att känsligheten för antaganden om tillväxt, lönsamhet samt avkastningskrav är mycket stor. Vår bedömning är att Fluicell under loppet av 2019 kommer att kunna lyfta sin försäljning högst väsentligt. Detta är den enskilt viktigaste faktorn för att bolaget ska gå mot lönsamhet och positivt kassaflöde 2020.

3D-bioprinting kan komma att revolutionera läkemedelsindustrin på liknande sätt som digitalisering, big data och AI nu förändrar många traditionella industrier. Fluicells teknik är unik då bolaget är ensam om att kunna arbeta med en cell i taget, till exempel för att testa nya mediciner på cancerceller. Nyttan med den nya tekniken är uppenbar vad gäller effektivitet, säkerhet och kostnader. Tillväxten för screening och 3D bioprinting förväntas bli mycket hög under de kommande fem åren.

Försäljningen för Fluicell har varit svag under 2018 då bolaget inte haft tillräckliga resurser inom marknadsföring och försäljning samt bristfälliga distributionsavtal. Trots detta gjordes framsteg vad gäller global närvaro och bolaget har idag ett trettiotal kunder. Försäljningsorganisationen har nu förstärkts och nya distributionsavtal finns på plats. Mot denna bakgrund förväntar vi oss ett ökat antal ordrar och stigande försäljning under 2019. När dessa affärer annonseras bör vi få se en uppvärdering av aktien.

image

:roll_eyes:

Noen som vil ta ansvar for å tipse resett om at de kan få fotografen sin til å sende regning til de som bare legger ut skjermdumper av resett og ikke linker til sakene? Apropos den henvendelsen som @pdx fikk i går.

Edit: Glem det, jeg gjorde det selv.

1 Like

Arbeidsgivere ansetter ikke innvandrere, dette har vi sett igjen og igjen

Dette skaper segregering og fører ytterligere til “oss mot dem” mentalitet. Når nye innvandrere kommer inn blir de umiddelbart indoktrinert med samme mindset fra de som allerede bor her så situasjonen kommer bare til å bli verre og verre. Nordmenn mot innvandrere. De som faktisk stemmer på partier som SV og rødt er (i stor grad) naive hippie-ungdommer fra storbyene som lever på NAV og røyker weed. De som faktisk jobber, tjener penger og skatter til staten stemmer mer mot høyre fordi de har litt i topplokket. Hadde du gjort IQ test på folk som stemmer rødt/SV mot H/FRP tror jeg resultatet hadde snakket for seg selv. Jeg tenker snitt 80-90 mot 110-120.

Det som burde innføres er et system der stemmen din teller mer eller mindre ut i fra hvor mye du skatter til staten, det syntes jeg er feer så ikke kjøttmeiser som lever på NAV og som suger penger ut av systemet har like mye å si som folk som Spetalen. Bare i formueskatt betaler han 50k per dag til staten.

Før eller senere kommer det en event der selv de naive ser hva som faktisk skjer med landet, om det blir en reprise av 22 juli eller spikerbomber på tog/busser vet jeg ikke, men det jeg vet er at om ting fortsetter i retningen det går nå så kommer det før eller siden.

Bare i det siste har 2 tilfeldige norske kvinner blitt knivstukket på Kiwi og en mann i 29 årene knivstukket og drept i Bergen, og dette er bare få av flere saker med faenskap som jeg har fått med meg, gitt at jeg som ikke ser mye på nyhetene. All statistikk tyder på at voldtekter, knivbruk og gjengvirksomhet øker. Før vi vet ordet av det får vi no-go zones og granatangrep som i Sverige.

Å fikse problemet er nokså lett. Steng grensene helt, gjør som Finland og Danmark, og hjelp de der hvor de bor. Da får du hjulpet 100x flere folk og vi slipper alt faenskapet som kommer med innvandring i vårt eget land. Win-win.

1 Like

Fikk svar fra Lurås selv faktisk :slight_smile:

4 Likes

Damer er jo minst kritisk til Islamister…

Siden du foreløpig bare baserer deg på egen tro og antakelser så kan det kanskje være verdt å titte på denne undersøkelsen. Man kan selvfølgelig stille spørsmål ved det meste av statistikk, men det kan se ut som om dine utsagn kan trenge å bli litt mer faktabasert.

Rødt sin typiske velger er en Ung voksen med høy utdanning og høy inntekt

SV er en Ung kvinne med mer enn 6 års utdanning etter grunnskole. Jobber i offentlig sektor og tjener godt.

FRP Har ikke spesielt lang utdanning. Inntekt på snitt. Jobber enten i det private eller er ikke yrkesaktiv.

Høyre Middelaldrende mann som jobber i privat sektor og tjener godt. Utdanning litt over snitt

4 Likes