Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

SV er nærmest et rent kvinneparti.

Tipper omtrent 90 % av kvinner i omsorgssektoren stemmer SV.


En av Lurås beste hittil og oppsummerer helt greit hvor tafatt det er å bare forskyve problemet ut til distriktene. Kun mer ansvarsfraskrivelse som er årsak til problemet. Bor i bydel Fronger selv, hvor Boligbygg har kjøpt mest siste årene, og ser ingen grunn til at Boligbygg skal drive å presse opp boligprisene og i tillegg drive med skitne handler, slik at etnisk nordmenn må ta opp ennå større lån. I bygården min som er den fineste i Oslo (subjektivt selvsagt) har BB kjøpt 3 leiligheter hvor det bor muslimer som ikke gjør noe fornuftig bortsett fra at de har klart å nesten sette fyr på leilighetene flere ganger. Heldigvis har det vært innstallert komfyrvakter, men nå skal NAV vurdere å kutte støtten til slike https://www.aftenposten.no/norge/i/1kLP5J/NAV-vil-fjerne-stotte-til-komfyrvakt-Brannvesenet-er-sikre-pa-at-den-har-reddet-mange-liv.

Hvorfor får de pensjonister til å høres ut som arbeidsledige og hvorfor sortere etter inntekt, men ikke formue?

Kunne like godt stått: FRP velgere har i snitt utført 9898 arbeidsdager mot SV’s 4500. FRP velgere har i snitt en egenkapital på 500 000 mot SV’ere som har gjeld på 450 000 per velger.

Med tall fra lufta

1 Like

Idag var jeg på NAV Jobbmesse ( for første gang i livet). Selskapet jeg jobber for hadde Stand fordi vi har desperat behov for IT mennesker.

95% av deltakerene var ikke etniske norske med annet språk en Norsk som morsmål. Det som slo meg var hvor mane av disse som aldri kommer til å komme inn i Norsk arbeidsliv fordi de ikke har forutsetning til å ha andre jobber enn vask/dytte paller på et lager. Fordi de har vokst opp i et samfunn som ikke er spesielt teknisk. Og da blir høytekniske Norge en megautfordring.

1 Like

Ja, alderssammensetning er en åpenbar kilde til å forklare enkelte forskjeller selvfølgelig. Noe av det jeg siktet til med at man alltid kan stille spørsmål ved statistikk.
Du kan også snu på det og si at sannsynligheten for at unge, høyt utdannede SV og Rødt velgere med allerede høy inntekt neppe vil komme dårlig ut av det som eldre.

Men da har de byttet parti i mellomtiden kanskje? Det er bare blitt slik nå dessverre at alt det Aftenposten skriver om enten FRP, statistikk eller innvandrere blir totalt ignorert. Prøvde å se hvordan de gikk frem da de la sammen alle bakgrunnsinfo fra alle meningsmålinger de har gjort til å nå i år. Høres jo ut som om sample er enorm. Men egentlig tror jeg de ofte ringer til de samme 1000 personene eller deromkring.

Jeg blir jo ekstra skeptisk når på de siste 3 arbeidsplassene mine så har folk hatt høy inntekt >1 mill og høy utdanning samtidig som 75% har stemt FRP. Det er ikke noe større sample da :wink:

1 Like

Kan jo ha gjort det… ingen vet. Jeg lenket bare en artikkel som gir ganske mye mer faktisk info enn påstandene og generaliseringene til @Deltoid. Det betyr ikke at jeg ønsker å kalle FRPere for NAVere, men det bør være ganske klart at utsagnene hans er et stykke unna blink?

4 Likes

Ja det var ikke et angrep på deg i dette. Jeg skjønner hva du vil. Men svartmaling av FRP velgere er vanlig og stemmer ikke med min erfaring som høyt utdannet og med høy inntekt selv. Jeg finner meningsfeller blant mange likesinnede. Men mange vil bare innrømme det på tomannshånd

3 Likes

Og mange av oss er mer opptatt av mindre statlig innblanding og lavere skatter og avgifter enn innvandring. Men dette kommer sjelden frem.

2 Likes

Helt oppriktig så kan jeg ikke fordra personangrep i noen retning i politikk og legger ingen vekt på sånt ved vurdering av sak (prøver så godt jeg kan i hvert fall…). Tror de fleste av oss både kjenner og omgås fine folk over mesteparten av den politiske akse :slight_smile:

Oppfattelsen av hvilke miljøer i politikken som utsettes for mer og mindre svartmaling og ufinheter tror jeg nok er ganske subjektiv den også. De største nyhetsredaksjonene hevder visst at mengden drittslenging og aggresjon som de mottar mot Arbeiderpartiet er helt i særklasse, men det kan jo være at det meste er fra en bitteliten gruppe personer.

Selv føler jeg jofor eksempel at både blodkommunist, naiv, idiot og snillist har kommet noe urettmessig og unødvendig i min retning i denne tråden siste tiden :wink:

5 Likes

Haha! Ja, men ikke fra meg. Jeg er lik deg. Kan snakke sak. Heldigvis mange slike her :slight_smile:

4 Likes

Veit! :grinning:

1 Like

Det var et temmelig forutinntatt utsagn.

Som representant for velgergruppen du nevner kan jeg fortelle deg at jeg er 30-40 år og har jobbet i en eller annen grad siden jeg var 13, fulltid siden jeg var 18, studert i 6 år ved siden av 100% jobb, har 135 i IQ og har i dag tett oppunder 7-sifret lønn med dertil tilhørende skattebidrag til statskassa. Jeg er heller ikke noe unikum, da flesteparten av meningsfeller jeg kjenner som stemmer som meg har en lignende bakgrunn.

Både idiotene og smartingene er nok temmelig godt spredd hva angår partipreferanse.

3 Likes

Danske politikere ønsker å følge Storbritania sitt eksempel med tap av statsborgerskap !

3 Likes

Alle “undersøkelser” gjort av media er venstrebiased så den undersøkelsen der ser jeg på som alt annet en fakta.

Tror ikke det er langt unna blink hvis du faktisk får ordentlig statistikk på velgere. Det er noen positive sider ved venstre siden også, men det som dreper alt for meg er innvandringspolitikken.

Har på ingen måte kommet i din retning, men mot folk som stemmer rødt/SV. Naiv og snilist er de eneste ordene jeg kan stille meg bak, fordi det er de.

Hadde du stemt det samme hvis det var moren din som ble knivstukket på Kiwi?

Det finnes selvfølgelig unntak i hver gruppe som deg, @holmes og @Aksjesnila, akkurat som det finnes idioter i H og FRP, men snakker om majoriteten av gruppen.

Hyggelig det, men jeg stemmer hverken SV eller Rødt da :slight_smile: Ikke at jeg har noe imot dem eller dem som stemmer på disse partiene (det er jo også en del taktiske stemmer), mange bra saker, men er grunnleggende uenig på noen viktige punkter. Blant annet ønsker de å gå ut av EØS avtalen og allerede der blir det for meg ikke aktuelt å stemme på disse partiene. At Rødt ønsker å avskaffe kapitalismen gjør dem til et helt uaktuelt valg for min del.

1 Like

Hav tenker folk om direkte demokrati da?

‘’ Direkte demokrati er en demokratisk styreform der folket direkte har rett til å være med på å fatte beslutninger, uten å arbeide innenfor rammene av et representativt styresett. Avhengig av hvordan systemet er organisert, kan folket være med på endre og vedta nye lover, stille mistillitsvotum og gi dom i rettssaker. Et slikt system baserer seg i større grad på at velgerne selv er med på å avgi stemme i hver enkelt sak. Et system som baserer seg både på direkte og representativt demokrati kalles et blandingsdemokrati, og er den vanligste formen hvor direktedemokratisk aktivitet forekommer.’’

1 Like

Da tok jeg feil av deg @holmes, enig med det du skriver.

Tror det smarteste hadde vært å ha en leder med underhus som rettesnor, presidentskap ville jeg gått for. Der får landet faktisk gjort ting. I Norge får man ikke gjort en dritt fordi alle er imot alle bare fordi politikk, og ikke hva de faktisk mener om saken.

I dagens system mener jeg fortsatt at stemmer bør være mer eller mindre verdt ut i fra hvor mye man skatter til staten, det syntes jeg er et godt system. Uavhengig om man stemmer rødt/SV eller H/FRP så er det feer.

Oi, den var ny? Har ikke de som skatter mest nok makt fra før?

3 Likes

@InVivo

Jeg vil helst ha Teknokrati jeg da…

1 Like