Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Litt skeptisk til Teknokrati. Tar liksom fra oss en del friheten, for eksperten bestemmer jo, de vet best!

Teknokratiet har to svakheter

For det første: Politikk er det muliges kunst:

– Selv om embetsmennene synes de har de riktige løsningene, tar de ikke alltid høyde for de politiske realitetene. Politikerne inngår kompromisser og forholder seg til hva som er praktisk mulig, mens embetsmennene kun forholder seg til de tekniske løsningene.

For det andre: Teknokrati kan ikke veie verdier mot hverandre:

– Når en person opplever at politikere treffer dårlige beslutninger, kan det skyldes politikernes manglende innsikt, men det kan også skyldes ulike verdier. For eksempel kan ikke en teknokrat si noe om hvordan vi bør fordele byrdene mellom verdens land for å redusere utslippene av drivhusgasser. Det er et verdispørsmål.

Hvordan har de mer makt enn andre? Alle stemmer er jo like mye verdt PDD.

At stemmen til en som lever på NAV og kun suger penger ut av system og en som betaler 100M i skatt hvert år skal være like mye verdt syntes jeg er helt latterlig.

La det være som realfagspoeng på ungdomsskolen, de ekstra poengene drar opp snittet ditt. Så si en som skatter under 50k i året har 1 poeng også får man 1 poeng for hver 50/75k opp mot si cap på 10-15 poeng. Det syntes jeg hadde vært et godt system.

Det gir mer kraft til de som skatter mer, og gjør at de som skatter helt latterlig mye ikke får alt for mye makt.

Økonomisk makt er mye mer verdt i mine øyne enn en ussel stemmeseddel.

1 Like

Hvem hadde trodd at Jihad, konemishandling og null rettigheter ikke var så attraktivt alikevel.

6 Likes

Uenig.

Hvis rødt kommer til maken og de fjerner kapitalismen så er det game over for alle disse rikingene. De kan også øke selskapsskatten med 100%, si at alle selskaper må være statseid osv.

Kraften bak en ussel stemmeseddel skal ikke tas for gitt.

Nei, det har du rett i. Men 1 til 1 så er økonomisk makt mer verdt en en stemmeseddel. Men klart at man ikke skal undervurdere kraften som ligger i å få store masser med seg.

De fleste Failed states idag startet med en ide som en masse stilte seg bak.

Cuba, Venezuela, Zimbabve, Nå sør Afrika.

Aldri undervurder dumme mennesker i store mengder ledet av en person som prøver å berike seg selv.

6 Likes
3 Likes

Jeg kan også bekrefte at jeg verken stemmer SV eller Rødt :slight_smile:

Jeg kan forøvrig garantere at om min mor ble knivstukket av noen så hadde verken hun eller jeg ønsket å skjære noen befolkningsruppe over en kam av den grunn. Sånn sett er det irrelevant for min stemmegivning.

3 Likes

Jeg ser hvor du kommer fra og hvordan du tenker, men jeg er helt uenig og for meg er det høyt relevant.

Selv om man ikke skal skjære grupper over en kam basert på hva noen få folk i den gruppen gjør, så er det slik at med denne gruppen så kommer det til å finnes folk som gjør slikt, for meg er det nok.

Dersom min far blir ranet og knivstukket eller min kusine blir gjengvoldtatt av 10 afganere kommer det til å gjøre meg høyst negativ til innvandring, fordi statistisk sett er det de (innvandrere) som står for den store majoritet av slikt faenskap. Jeg finner det ganske overraskende at du ikke tenker likt.

Hadde de klart å oppføre seg så hadde jeg vært all for it, men data viser at dette ikke er tilfellet, og at situasjonen bare blir verre og verre.

Som et kompromiss syntes jeg ihvertfall at når de driver med slikt så kan de sendes ut av landet igjen. De blir fratatt sitt norske statsborgerskap enten de har en plass og dra til eller ikke.

1 Like

Overrepresentert?

2 Likes

Absurde tall. Og da tar man ikke med de som er født i Sverige.

2 Likes

Jepp, dette er bare 1 generasjon. Så kan man leke med tanken på hvordan dette hadde sett ut med 2 og 3 generasjon med i bildet? 70-90%?

Ser ut som jeg har fått meg en stalker i denne @BioMed ! :eggplant:

3 Likes

Slike tall kommer vi også til å se i Norge om få år dersom ting fortsetter slik det gjør i dag. Det at Norge ikke gjør noe med det når vi allerede har sett hva som har skjedd i Sverige blows my mind.

"

  • Overrepresentasjonen av utenlandsfødte gjerningsmenn er spesielt stor i dommer for overfallsvoldtekter og gruppevoldtekter.
  • Ser man kun på overfallsvoldtekter eller forsøk på dette, er rundt åtte av ti dømte født utenfor Sverige. 40 prosent av dem hadde vært i Sverige i ett år eller mindre, og 97 av 129 dømte i slike saker er født utenfor Europa.
  • Over halvparten av de dømte er født utenfor Europa. Nesten 40 prosent er født i Midtøsten eller Afrika.

"

2 Likes

Hva skjer ved neste veivalg i norsk politikk? Flertall bestående av Rødt, MDG, SV og AP?

Da tror jeg man kan bytte ut Sverige med Norge i denne overskriften:

’’ Sveriges mulige statsminister åpnet for 30 millioner innvandrere: - Ja, absolutt’'

1 Like
  • Vi har vært et visjonært og modig parti på dette temaet, altså nybyggerlandet. Vi sier at mennesker som vil komme hit og arbeide, men også de som flykter fra krig og undertrykkelse, skal få komme hit, arbeide, starte egen bedrift, betale skatt og kunne gjøre noe selv. Jeg mener det er en veldig liberal inngang som jeg vil innta, sier hun i intervjuet.

  • Jeg tror det viktigste er at vi har et åpent sinn, der vi jobber for fri bevegelse og frihet uansett hvem man er og hvilken bakgrunn man her. Vi skal ønske folk velkommen hit så lenge man har mulighet til å både forsørge seg selv eller drive en bedrift.

Er det mulig. Dette er fra Nov 2018, etter alt faenskapet har skjedd og fortsatt finnes det folk som dette.

Glad jeg ikke bor i Sverige, for det landet går under. Skjer det samme i Norge kommer jeg nok til å flytte vekk.

4 Likes

@holmes noen kommentarer til statistikken fra svt?

1 Like


Ser ut som den signifikante økningen i skyteepisoder i Sverige, begynner å ta livet av folk. 45 personer ble skutt og drept i Sverige i 2018. Sikkert bare en statistisk outlier. Sverige har vissnok det største markedet i Europa for illegale våpen fra Balkan.

Og dette er fra 2009…

Lurer på hvordan det står til i dag? I 2015 sluttet jo politiet å registrere knivbruk grunnet endringer i straffeloven.

Ellers er det jo interessant at Petter Eide i SV mener det er ‘‘fake news’’ hvis du påstår noe annet enn at Oslo er en trygg by.

‘’– SVs Petter Eide sa til NRK i går at Oslo er en trygg by, og mente det var «fake news» å si noe annet.’’

Og er man så syndig og påpeker utfordringer knyttet til innvandring, ja da er det stigmatisering:

‘‘Ap-politiker på Holmlia Elvis Chi Nwosu mener Linda Noor bedriver unødvendig stigmatisering med utspillet sitt.’’

2 Likes

Den har vi diskutert tidligere? Vanligvis går man utifra en analyse der man ser på forskjellige parametre for å forstå korrelasjon, her fokuserer man bare på en parameter. Hva ville tallet vært hvis man også tok med alder og kjønn? Fortsatt en mulig overrepresentasjon, men mye mindre dramatisk enn det som framstilles her.

Vi kan se på norske tall der man faktisk har gjort jobben:

Side 41

Unntaket er seksuallovbrudd, hvor det ikke er noen forskjell i andelen
gjerningspersoner mellom norskfødte med innvandrerforeldre øvrig befolkning
etter at kjønns- og alderssammensetningen er tatt hensyn til.

Også blant innvandrere liten forskjell 0.8 blant øvrig befolkning og 0.9 blant innvandrere

image

https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/artikler-og-publikasjoner/_attachment/332143?_ts=16035d6f0d8

Kom med ordentlig statistikk så kan vi snakke.