Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Hvorfor er det et problem da? Hvis innvandrerne er omtrent like gode og dårlige som oss så har det vel ikke noe å si hvor de bor eller hvor mange som bor hvor? Dersom det var opphoping av fattige på en plass så trenger vi ikke si at innvandrere ikke bør konsentreres i enkelte deler av byen, men heller si at fattige ikke bør sentreres i ett begrenset geografisk område.

Men du har helt rett i å si det på den måten du sier det. Fordi for mange innvandrere på ett sted fører til dårligere integrering. Akkurat samme grunn som at vi ikke bør tillate for mange innvandrere på for kort tid. For det vil hindre integreringen.

4 Likes

Tildels enig det handler om fattigdom, men også om språkutvikling og samfunnsbygging. F.eks tror jeg at hvis innvandrere og etnisk norske ikke møtes i barnehage, skole og jobb vil det øke fordommene mellom gruppene.

1 Like

Folk sier ofte at “godt de to der ikke skal dele rom, det hadde gått galt”. Det er ikke fordommer nødvendigvis. Man er klar over forskjellene dem i mellom og skjønner at de ikke går i sammen.

Slik mener mange det er med troende muslimer og nordmenn også. Mange av muslimene ser på de norske damene som horer, og gutta som pusekatter, moralske falitter og hedninger. Mange nordmenn ser på dem som oltidsmennesker, religiøse fundamentalister og kvinneundertrykkere.

Man kan liksom allerede før man har prøvd, analysere seg frem til at de ikke bør dele rom.

Er det slik at man kan generalisere og si at man ikke bør samle et rom med motorsykkelgjenger og kristne i samme rom og det er helt greit? Men med en gang man generaliserer om muslimer så er man rasist?

Jeg føler det er mange ting det er helt ok å generalisere om. Men, med en gang man generaliserer om hudfarge så er det galt. Hvorfor er det slik? En SV’er er slik og slik - ok. Eller de kristne drikker ikke alkohol i samme mengder som humanere - ok. Eller, fotballspillere er dumme i hodet som springer rundt en ball hele dagen - ok. Eller, narkomane burde fått gratis heroin slik at vi fikk mindre innbrudd fordi de skal skaffe seg dop- ok. Men det er ikke ok å si at sigøynere er kriminelle latsabber som stjeler som ravner. Det er heller ikke ok å si at muslimer er aggressive og tåler veldig lite før de eksploderer.

Hva mener du og dere andre er grunner til at det kan generaliseres over en lav sko ellers i samfunnet, men bare vi ikke gjør det om folkegrupper eller hudfarge. Mye annet går fint.

5 Likes

Helt riktig, og derfor er det så viktig at man ikke tar i mot flere enn man klarer å integrere. Og her er vi ved kjernen av debatten, hvor mange kan vi ta i mot?

Min mening er at vi har tatt i mot all for mange, og det begynner vi se resultatene av nå med segregering, økning av grov vold og fattigdom. Og problemene kommer til å blir verre om vi fortsetter i samme spor som før.

Frem til nå har vi klart å kjøpe oss ut av mange problemer, men når eldrebølgen slår inn, oljeinntektene faller, eventuelle finanskriser krymper oljefondet osv, så er kanskje ikke pengene der til å redde oss.

@pdx, tar du en liten prat med @BioMed , som dilter etter meg i ett og alt her;)

6 Likes

Og hva skjer når pengene tørker opp? Kan du tenkte deg volden og faenskapet som kommer ut av den shitstormen der når blant annet NAV reduserer støtte og antall politifolk kuttes?

Ville vesten

Du kan tenke deg hvor mye dritt muslimene snakker om oss i sine lukkede samfunn. Det er den her snowflake generasjonen kombinert med media som er kraftig ventrevridd som blåser opp alle tilfeller der folk er kritiske til innvandring eller folkegrupper. Helt latterlig.

Men nevnes dette noen gang i media? nei, men når nordmenn snakker tilbake så er mann rasist og står til fare for å miste jobben og bli skjelt ut av samfunnet.

2 Likes

Hvis man skriver alle i stedet for mange så ignorerer de deg. Og da tar man også feil. Bruker man mange så får man kanskje en dialog på det. Alle vet at mange mener det. Og alle kjenner sikkert noen muslimer som ikke mener det. For de finnes også i hopetall. Selv hadde jeg muslimer i bryllupet mitt og nær venn i Australia. Moderat og helt vanlig student slik som meg. Dette vet også alle som er negative til muslimer. Hvorfor ikke bare si det da? Alt er ikke svart/hvitt. Det er i tillegg nyansene og detaljene man kan gjøre noe med. Så diskuter det. Justere litt her og litt der så få vi resultater og alle kan leve med løsningen. Full stopp av innvandring/åpne sluser er urealistisk og ikke verdt å diskutere.

2 Likes

men det er den eneste løsningen, fordi de fleste nordmenn er skap-negative til innvandring. Ansettelsestatistikk av innvandrere snakker for seg selv.

Grunnen til at folk ikke snakker mer om det er fordi venstre-koret skriker høyest hver gang innvandring blir nevnt.

Det er så mange typer innvandring og utvandring av 100 forskjellige grunner. Nordmenn som forelsker seg med utlendinger. Grundere som finner nye markeder. 1 night standen som gikk galt i syden. Skal ikke faren få komme og bo med mora og ungen? Dessuten så vil folk alltid hjelpe de som er i krig. Som sagt, totalt urealistisk. Tror heller løsningen ligger i å slutte å krige. Mye enklere å få til enn å stoppe innvandring 100% :slight_smile:

1 Like

I den statistikken blir jo alle innvandrere klumpet sammen i én gruppe. Lurer på hvordan statistikken hadde blitt om man hadde sett på MENA (midtøsten + nordafrika) opp mot øvrig befolkning. Mange av de største innvandrergruppene er jo fra mer avanserte samfunn hvor vantro/kristne norske kvinner ikke blir sett på som horer.

innv

2 Likes

Hva med å jobbe med holdninger og forsøke å begrense fordommene? Er den eneste løsningen på dette å stoppe all innvandring?

2 Likes

Blir de ikke ansatt fordi at arbeidsgiverne er rasister, eller fordi de ikke innehar kvaliteter som arbeidsmarkedet i Norge anno 2019 ikke etterspør?

Å jobbe med holdninger er unødvendig, så lenge man kan innføre full stopp og samtidig hjelpe flere.

3 Likes

Godt de ble tatt

Begrense innvandringen og spre bosettelsen gjør integreringen lettere og bedre. Dette endrer så holdningene nordmenn i hele landet har til innvandrerne.

Stor innvandring fører til ghettoer og dårlig integrering.

2 Likes

Du sier dette:

…men det er jo alle mulige slags grupperinger i samfunnet der det i gruppen vil kunne finnes “dårlige epler” eller overrepresentasjon av kriminelle uten at det gir mening å skjære alle over en kam?? Hva med gruppen personer med toppverv i AP eller FRP for eksempel? De har jo hatt noen saker, men det betyr vel ikke at du anser hele gjengen som idioter eller kriminelle av den grunn??
Ungdommer er overrepresentert på visse områder av kriminalitet… Skjærer du alle ungdommer over en kam også?

For meg handler dette om grunnleggende prinsipper om å behandle folk rettferdig og ikke dømme uten grunn. Det er så utrolig små endringer du kan gjøre med din retorikk for å unngå at påstandene dine rammer folk helt ufortjent, og samtidig vil du da bidra til å unngå en polarisert debatt der begge sider legger seg i skyttergrava. Du kan fint få frem poengene dine uten å ramme folk som ikke har fortjent det synes jeg.

1 Like

Så lei av å lese om knivran og knivstikking.
Henger jo ikke på greip med på hvordan enkelte her liker å fremstille virkeligheten…

Jeg datet en dame i Stavanger litt tidligere. Hun var lærer for sjefen i en av de største ungdomsgjengene der nede. Var visst over 100 medlemmer. Stein galen og hun var livredd han. Alle lærerne på skolen var visst livredde. Det gikk mye i kniver.

4 Likes

Snakker om integrering…

Rådet for innvandrerorganisasjoner i Oslo krever aldershjem basert på etnisitet, rett til statsborgerskap for alle som fødes i Norge og rett til dobbelt statsborgerskap.

Tydeligvis ikke alle som vil bli en del av fellesskapet:

Kanskje de ikke liker kulturen eller skikkene i dette landet, men vi får trøste oss med at de sikkert liker pengene.

4 Likes

Supert, før vi vet ordet av det må etnisk norske kvinner gå i nikab og islam blir statsreligion.

Give them an inch and they’ll take a mile

2 Likes

De som kan samfunnsøkonomi er ikke negative til innvandring generelt. Jeg vil ha mange flere og bedre integrering som betales med skattekronene de genererer når de har vært her litt, og det generasjonene deres kommer til å generere. :slight_smile: Kall det en investering, mer innvandring og mer penger til integrering. Selvfølgelig er høyt utdannede og motiverte innvandrere best for økonomien, men det er også positivt for økonomien på sikt med lavt utdannede innvandrere.

Som vi vet er det høyreradikale/innvandrerfiendtlige som utøver terror stort sett i Norge, ikke innvandrere/utlendinger. Jeg kan sikkert finne hundre saker om nordmenn som banker opp homofile og innvandrere på åpen gate. Småkriminalitet og gjengkriminalitet er vel overrepresentert i invandrermiljøer, men det er mange grunner til det som vi heller bør forsøke å forbedre enn å spre fordommer. Dårlig økonomi i familien er en vel så stor grunn til økt sjanse for at barna blir innblandet i kriminalitet slik jeg har forstått det.

2 Likes

Trodde vi brukte ganske mye penger på dette allerede, hva med å vise litt måtehold? Hva med å få integrert de som allerede er her?

Og som du ser litt lengre opp, så er det veldig mange som ikke ønsker å bli en del av fellesskapet.

3 Likes