Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Ja. Men dette er jo ikke nytt under solen! Du skrev at gutters interesser har blitt systematisk underminert. Det er feil, for skolen er i stor grad det samme som før. Den er ikke feminisert, som du sier. Det blir dum begrepsbruk. Beklager!

Men gutter sliter i skolen, da som nå, siden den fordrer knapphetsvaren konsentrasjon, systematisk arbeid, stillesitting og pågangsmot.

Dette er feil. Gutter har ikke blitt nedprioritert i forhold til jenter. Sammenhengen om at jenter systematisk gjør det litt bedre på skole enn gutter ser man helt tilbake til begynnelsen av datagrunnlag da jenter slapp inn på universitetene. Årsaken er i stor grad at systemets konstruksjon er av en slik beskaffenhet at jenters styrker gir en ekstra fordel, og systemet var sånn lenge før jenter slapp inn. Da er ikke gutter nedprioritert, det har vært likestilt, men siden gutter stiller svakere i det likestilte systemet så må man vurdere endringer på systemet.

Systemet er altså ikke feminisert, det har vært likestilt hele tiden, men systemet er for rigid til å fange opp variasjon i modenhet. Min anbefaling er å se bort i fra tabloide fremstillinger av saken, og gå rett til kilden; les Stoltenberg-rapporten. Langt fra så sensasjonelt som man skulle tro, men med mange verdifulle forslag til endring sv skolesystemet vårt.

4 Likes

OK, så din mening er at det at andelen kvinner i skolevesenet har vokst jevnt og trutt, og at det nå er et skrikende mangel på menn ikke har noe å si.

Det er helt 100 % tilfeldig at gutters prestasjoner har sunket i takt med denne utviklingen, følge deg. Greit nok.

Nei. Prestasjonene har ikke sunket, men konsekvensene av ikke fullført skolegang er i dag større enn noen gang tidligere. Gutter har alltid prestert dårligere enn jenter. Se svaret fra @Christian ovenfor.

Så ja. Vi kan hjelpe gutta ved gi bedre lønn og tiltrekke menn og kvinner til læreryrket med tak og ambisjoner.

– Det har vært sagt at det at det er så mange kvinnelige lærere i barnehage og skole som en årsak. Det er ingen grunn til å tro at overvekten kvinnelige lærere har noen innvirkning, sier Stoltenberg.

Nå tillegger du @anon21766851 meninger han ikke har nevnt med tåpelige spissformuleringer som bare fordummer debatten. Det er en hersketeknikk som ikke har noe som helst i en saklig debatt å gjøre

1 Like

Neida, helt 100 % tilfeldig så klart. Kvinner og menn er helt like og det finnes ingen forskjeller på kjønnene.

Ja, synes personlig det er merkelig at det ikke skulle ha noen som helst innvirkning…

Du insisterer på å delta i en debatt hvor du overhodet ikke har satt deg inn i sakens fakta.

What? Makan til idiotisk utsagn.

Det tilfører lite til debatten å linke til tabloide medier hvor sakene fremstilles sensasjonelt, enkelt og uten kontekst. Siter heller rapporten det er utledet av.

1 Like

Dere er kanskje litt vel sort/hvite her.

Er nok veldig lenge at mange gutter har hatt problemed å levere på skolebenken, men før kunne de bli gode og maskuline medlemmer av middelklassen ved å gjøre hardt og ærlig manuelt arbeid som fiskere, sjømenn, mekanikere, etc etc etc.

Men det betyr ikke at jeg ikke er enig i at skolesystemet svikter gutter grovt og at det selvsagt har sammenheng med at feminister innerst inne ikke synes det er greit.

Slapp av. Du snakker om frafall fra videregående. Og hvorfor faller flere gutter fra? Jo, fordi at de guttene som før gikk fra grunnskole ut i arbeid, nå presses inn i videregående hvor de har elendige forutsetninger for å lykkes. Sikkerhetsventilen i manuelt arbeid er ikke der lenger.

True story, i snitt vil en 6 år gammel jente alltid være mer moden og skrivekyndig enn en jevnaldrende guttunge. Dette har med konsentrasjon, lynne og hjerneutvikling å gjøre.

1 Like

@pablo jeg vet ikke om du har fått med deg at @anon21766851 er enig i en av påstandene dine, at gutter gjør det dårligere i dagens skole. Punktet dere er uenige på er årsaken. @anon21766851 sin påstand er at det er fordi skolen alltid har vært utformet slik at jenter har en fordel som først kommer fram nå, når jenter faktisk ikke blir behandlet som annenrangs innbyggere.

Som jeg ser det, så er greia at som @anon21766851 sier, så må det være en måte å få skoleleie gutter inn på rett bane i stedet for at de slutter i frustrasjon.

2 Likes

Helt rett, og akkurat dette står i Stoltenberg-rapporten!

Correctinho. Så hva gjør man? Jeg er fristet til å holde gutta i barnehagen ett eller to år lenger. Så starter de som 8åringer sammen med 6åringene fra barnehagen.

Kan være fint det også, siden alle jentene i min klasse løp etter gutter som var to år eldre uansett. Jeg stod der med gameboy og full dongri uten å skjønne hvorfor de ikke fant bollesveisen min attraktiv.

2 Likes

Dersom jentene bestandig har gjort det bedre, hvorfor fantes kjønnspoeng for jenter egentlig?

Fordi at gutters makskapasitet på høyeste akademiske nivå er større.

Insentivordning for å få dem til å studere i det hele tatt istedet for å bli husmødre.

Kilden er jo faktisk legitim, et intervju med Camilla Stoltenberg. Den støtter jo derimot ikke i det hele tatt noe av det Pablo sier.

1 Like

Heh, jeg kunne regne som 5-åring (type: legge samme tresiffrede tall) og er født i februar, så muttern lurte på om jeg skulle begynne tidligere, sånn som søsterene mine, men den potensielle klasseforstanderen syntes ikke jeg virket moden nok. Det kan nok godt ha stemt, bra med tall, men elendig på skriving. Lesing har aldri vært noe problem da, leste ut Ringenes Herre på 3 dager som 12-åring.

Kort sagt, virker ikke ungen din moden for skole, så er den neppe det. :slight_smile: