Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Kommer ann på øyet som ser. Vi snakker 40% fall i 01 og 03. Det er juling i min bok.
08 var såpass direkte mot sektoren og selvsagt spesielt hard.

Ser man på belåning generelt i markedet er det ikke usansynlig at banksektoren igjen vil se massive kursfall om og når festen er slutt.

Hvordan redusere norsk rolle til en ren produsent av uforedlet råvare på 1,2,3

Åpenbart at lakseprodusenter som velger å levere til denne snyltevepsen må få inndratt sine konsesjoner på å produsere i norske fjorder, som er et fellesgode.

1 Like

Ja det er usikkerhet i starten, men man vet aldri når mer nyheter kommer ut.
Men mange solgte seg nok helt ut og tar høyde for mer nyheter som kan komme.
Første store bølgen er nok tatt, så får vi se om det kommer en ny eller ikke. Danske Bank har gått jevnt og trutt nedover, med noen rallies underbeis, men falt igjen etterhvert som mer dritt ble avdekket. Nå har man Danske Bank som eksempel og mange har nok derfor priset inn mer, helt fra start.
Så er som jeg sier, absolutt risiko for at det holder seg oppe så lenge utbyttet forblir intakt og det ikke eskalerer videre. Men denne type usikkerhetsmoment fører til at man har større muligheter for nedgang, (50% i Danske Bank hittil)

@vcp Sammenlignet med 90% nedgang under finanskrisen og også det generelle markedet i 01/03 så var ikke banker noe spesielt verre enn resten. 40% er innenfor “normalen” :grinning: Finanskrisen var det ekstrem unntaktstilstand når det gjelder bankene.
Swedbank gikk fra 229 til 15.22… :neutral_face: Mens under dotcom gikk det “bare” fra 128-74.

Belåningen rundt om er i stor grad obligasjoner som ikke har noe med bankene å gjøre. Det er derfor investorer som nå sitter på mye av gjelden til drittselskaper osv. Bankene har klart å få unda mesteparten av dritten over til myndighetene( USA) og f.eks innen boligmarkedet kun lånt til de beste, mens non-financials tar seg av de dårligere. I USA så garanterer USA for mesteparten av de også gjennom ulike organisasjoner. Så gamet er annerledes nå enn tidligere.
Jeg mener selskapsgjeld er noe som man virkelig må se på. Det kan få store ringvirkninger på aksje/økonomi. Men boligmarkedet blir ikke på samme måte som sist, selv om svært mange har fått lån med veldig lite EK% så har USA dessverre tatt på seg ansvaret for mesteparten og dermed blir det ikke et bank problem, det blir en nasjonal byrde. Så langsiktig blir jo økonomien bare mer og mer kvelt av den enorme gjelden til staten. Men er ikke sikker på hvordan bankene skal komme i trøbbel denne gangen.

Åfaen… trolig mye løs mage bladt svenskene da!

Jepp, på den tiden risikerte jo de å gå konkurs. Men det skal sykt mye til nå.

"Pilen traff heldigvis telefonen, og kom bare delvis ut på andre siden.

Ifølge den samme forklaringen fikk offeret mobiltelefonen i ansiktet, men hadde ikke behov for legehjelp.

Politiet ble tilkalt, og arresterte kort tid etter den 39 år gamle bueskytteren. Han er nå løslatt igjen, men må møte i retten igjen medio april, skriver politiet på sin Facebook-side"

LOL, løslatt :sweat_smile: Han må jo ha truffet veldig bra om mobilen som tok i mot traff hodet…! Hadde han truffet i halsområdet hadde han kunnet dødd :neutral_face:
Drapsforsøk og så slippes man fri :ok_hand:

Australia? Der det de sikkert ikke på dette verre enn noen guttestreker? :stuck_out_tongue_winking_eye:

Så lenge du ikke skjender kenguruene eller koalaene deres så er det meste all right der down under tror jeg :joy: :stuck_out_tongue_winking_eye:

!

Edit :
Huset skal ransakes.

2 Likes

Kanskje hun er mdg-velger så du får rett i teorien din likevel :stuck_out_tongue_winking_eye:

Mind blown! :exploding_head:

Wtffffffff

Spennende å se hva utfallet blir.
Ser for meg hun ikke står bak de første, men kanskje har gjort det siste for å provosere seg til mer beskyttelse?
Evt kan hun selvsagt være gal/radikal :joy:

Spøkte ikke NRK Satiriks med at det kunne være samboeren? Ref forrige podcastepisode? Eller hørte jeg feil :thinking: :face_with_raised_eyebrow:

Dette er jo ekstraordinært!

Hvis hun har gjort dette er jo Bertheussen rablende gal, på lik linje med damene i Black Box teateret.

Men hvem vet hva det kan gjøre med psyken til mennesker som har det vanskelig fra før hvis det ligger folk i buskene i hagen din, filmer deg og lager teaterstykke av det.

Kanskje det er et rop om hjelp?

Blir interessant å se om det bare er dette hun står bak eller om hun står for flere av hendelsene

Hahahah herregud for et opplegg. Seriøst Wara, du har samme smak i damer som jeg har i aksjer.

2 Likes

Grensen for hva som er rett og galt blir nok litt fucka med ja :stuck_out_tongue:

Ja, det gjelder jo selvfølgelig bare samboere til velstående politikere, ikke flyktninger og andre som begår kriminelle handlinger…

Alle som tenner på bilen til samboer/kjæreste, som de fortsatt er samboer/kjæreste til, har et par skruer løs spør du meg.

3 Likes