Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Er ikke det et rop om hjelp hvis en forstyrret person gjør det?

"- Opplysningene om dette var et sjokk for meg. Jeg ble informert om dette kort tid før PSTs pressekonferanse etter at de hadde fått rettens medhold til pågripelse og ransaking, sa Solberg.

Hun ba deretter Wara komme til statsministerens kontor umiddelbart, hvor hun opplyste justisministeren om PSTs siktelse."

Den følelsen når du blir tilkalt til statsministerens kontor, og hun gir deg beskjed om at samboeren er arrestert og huset skal ransakes :sweat_smile:

Nei altså det kan jo bare være en forstyrret person som gjør forstyrrede ting?

Ja, det er jo sant. Kanskje ikke hun vil ha hjelp? Kanskje hun bare vil at folk ikke skal ligge i buskene og filme henne?

Selv om virkemidlet hun brukte var LITT spesiellt!:joy:

Hva synes du?

  • Wara er ferdig
  • Wara kan fortsette

0 stemmegivere

Blir så j… provosert av slike uttalelser og publiseringen av dem. Smi mens liket er varmt! Må da f… meg kunne se an litt da vel. Men FRP haterne klarer tydeligvis bare ikke å holde fryden inne. De bare må godt seg så fort de kan i full offentlighet.!

Edit: Ikke rettet mot deg altså Christian bare så det er sagt :smile:

Tja. Jeg er mest opptatt av frp som egenhendig roter det til hver eneste gang. Regjeringsperioden ender raskt om vi fortsetter slik.

Litt som Sylvi selv da

EDIT:
Hva er det folk ikke forstår?

1 Like

A post was merged into an existing topic: Feedback til PDX

2 Likes

Skrueaktig del?
#fagspråk :thinking:

Gå til kilden (linket i artikkelen):
https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-03-15/piece-found-in-crash-wreckage-said-to-show-jet-was-set-to-dive?srnd=premium

E24 artikkelen var veldig ullen spørr du meg :slight_smile:

3 Likes

Haha jeg begynte å lure på hva det kunne være selv.

Fra artikkelen.
“The piece of evidence was a so-called jackscrew, used to set the trim that raises and lowers the plane’s nose, according to the person, who requested anonymity to discuss the inquiry.”

"A preliminary review of the device and how it was configured at the time of the crash indicated that it was set to push down the nose, according to the person, who wasn’t authorized to speak publicly about the investigation.

The jackscrew, combined with a newly obtained satellite flight track of the plane, convinced the FAA that there were similarities to the Oct. 29 crash of the same Max model off the coast of Indonesia. In the earlier accident, a safety feature on the Boeing aircraft was repeatedly trying to put the plane into a dive as a result of a malfunction."

" Separately, the New York Times reportedthat doomed Ethiopian Airlines plane was in trouble almost immediately after takeoff as it lurched up and down by hundreds of feet at a time. The captain of the Boeing Co. 737 Max 8 asked in a panicky voice to turn back only three minutes into the flight as the plane accelerated to abnormal speeds, the newspaper reported, citing a person who reviewed the jet’s air traffic communications."

Kraftig opp og ned, pluss unormal høy fart.

1 Like

Høres ut som hardware fail? F.eks. feil sensordata og for lite “validering” av denne.

Hvis de har lokalisert feilen allerede, betyr det at man kan treffe tiltak rimelig raskt. Kan man knytte hendelsene til en konkret faktor, må det være en lettelse i seg selv.

Første styrten tror man vel skyldtes feil på sensor. Systemet baserte seg vist kun på en sensor for å avgjøre om flyet var i ferd med å steile eller ikke.

Den siste artikkelen tyder vel slik jeg leser det at man der misstenker at flyet der var konfigurert til å peke nedover. Så mulig sensoren fungerte der men at flyet beregent feil vinkel utifra informasjonen det fikk og insisterte på å peke snuten nedover.
Blir spennende å se hva fasiten blir.

Men helt håpløst å basere et slikt system på en sensor. Burde jo hatt minst 3 mener jeg.

1 Like

Problemet ligger vel både i sensor feil, men sannsynligvis også i MCAS systemet som de allerede har brukt lang tid på å oppdatere. Det vet vi de skal gjøre og at det vil ta en god stund før det blir bra.
Var først snakk om april, men FAA snakket vel om et par måneder.

Ja, dette er faktisk så jeg ikke forstår det er mulig. Single-point-of-failure!?!? Det må da være en gigantisk blemme? Designfeil?

1 Like

Nei man kan virkelig lure på hva de har tenkt på. Utviklerne har vel kanskje tenkt på det som et hjelpesystem og at piloten tar over hvis det er problemer da?

Jeg skjønner egentlig ikke at det går an å lage det slik det er beskrevet. Feil på en komponent og systemet kræsjer flyet i bakken. Skulle jo vært fanget opp i analyse og design, protestert på i utviklingsfasen og avvist i QA. Flere ledd som burde ha fanget opp dette. Må være jævlig for de som jobber med disse systemene da.

2 Likes