Fint lite minirally på gang nå. På tide reprisingen starter egentlig. Mye spennende meldinger i vente fremover!
Går det mot ny emisjon i Softox? Almås avviste dette på 1q-presentasjonen. De hentet 75 mill i desember, men brant nesten 22 mill i 1q noe som ga dem 54 mill i cash etter årets tre første måneder. Almås guidet på at de ville å i cash positiv på driften i år på bakgrunn av forventet salg av desinfeksjonsmiddel. Samtidig sa de på q1 presentasjonen 30.6 at salget mer eller mindre var 0 etter årets 6 første måneder. De har nok solgt litt Antivir i 3q, men mye blir det jo ikke ettersom salget via Kiiltoclean mer eller mindre har vært fraværende slik jeg har skjønt og at tenderen til helsevesenet er ute i disse dager. Det er derfor først i 4q vi kan forvente noe særlig salg. Det vites imidlertid ikke hvor fort, med hvilke volumer og på hvilke vilkår et evt salg til norsk helsevesen vil være. Brenner de like mye penger i de 3 neste kvartalene som i q1 og salget uteblir så er de tom for penger før året er ute. Samtidig så sa Almås i aksjonærbrevet han postet i etterkant av den famøse q1-presentasjonen at Softox skal installere dispensere med Antivir ved siden av hver spritdispenser på alle norske sykehus. En slik investering koster penger. Til privatmarkedet koster en slik dispenser rundt 1000-lappen. La oss si at kosten til Softox er rundt 1/4 dvs kr 250. I tillegg kommer installeringskostnaden. Da snakker vi fort 250 kr ekstra. Vi vet at det er mange tusen slike dispensere på ett sykehus som Haukeland alene. Har de penger til å gjøre dette? Ja, det er penger til inntekts erværvelse, men risikerer vi en ny emisjon på lave nivåer?
Korte svaret: Tviler, de har produksjonen oppe og vil trolig ha kursen noe opp før ny emisjon.
Dog vil jeg tro det er sannsynlig etter noen triggere har fått effekt (si når vi når 80-120 igjen (avhengig av hvilke triggere det er)
Kan aldri tenke meg at kursen går opp til langt over 80 før Softox er tom for penger. Da må selskapet lansere noen virkelig heftige planer for ekspandering i EU. Brent barn skyr ilden og det skal nok litt mer til for å skape endeløs eufori enn for et halvår siden.
Der tror jeg du tar feil, vi får se
De må ikke hente penger med det første, men godt mulig de ønsker det på et tidspunkt da de har svært mange spennende planer og mulighetene for ekspansjon er nærmest uendelig i disse dager! Regner da med at det i så fall vil skje på langt høyere kurser.
Tror ikke det vil være noe problem å hype planene de har!
Nå må vi snart ha fordøyd skuffelsen over at de første salgene av hånd-desinfeksjon i Q2 kun beløper seg til omslag 5 mill. SoftOX “brenner” ikke 21 mill i kvartalet, de “brenner” 7 mill i kvartalet, mens resten i Q1 først og fremst er kostnader forbundet med å sette opp produksjon. På tross av umåtelig mye kløning med kommunikasjonen, så ser jeg ikke noen grunn til å ikke tro på CEO når han sier at inntekter fra salg vil gjøre dem cash positive innen utgangen av året, og at de 54 millionene pr. 30.03 er tilstrekkelig buffer for å komme dit.
Det CEO har sagt at han ikke kan love at de ikke trenger penger til, er fremtidige kliniske studier. Men det ligger både et stykke frem i tid, og representerer muligheter jeg tror tiltrekker seg finansiering som ikke går på bekostning av verdiene dagens aksjonærer sitter på. Spesielt fordi man på dette tidspunktet nettopp har inntekter som gjør kapitalbehovet sammenlignet med andre utviklingsselskaper til noe helt annet.
Noen som kan si hva dette har å si for EU-godkjenningen?
Ser jo veldig lovende ut.
Nei, dette er jo en midlertidig dispensasjon for produksjon og salg av alle andre typer desinfeksjonsmiddel. Mer billig håndsprit på markedet.
Er det?
Syns da det står hypoklorsyre der?
Mulig jeg misforstår setningen på svensk “Aktivt klor frisatt från hypoklorsyra”. Google translate sier “Active chlorine released from hypochlorous acid” så da kan det omfatte SoftOx sin blanding.
Men, dette er jo bare et midlertidig unntak fra en forordning. Vi venter vel på en permanent godkjennelse?
https://newsweb.oslobors.no/message/513884
Oslo Børs har besluttet å ilegge SoftOx Solutions AS overtredelsesgebyr
Oslo Børs har truffet følgende beslutning:
«For vesentlig brudd på plikten til å melde innsideinformasjon til markedet etter Løpende forpliktelser punkt 3.1.1 (1), ilegges SoftOx Solutions AS et overtredelsesgebyr på NOK 150 000, jf. Løpende forpliktelser punkt 12.3 (2) og (3).»
Beslutningen kan påklages til Merkur Market klagenemnd.
Kort om saken:
SoftOx Solutions offentliggjorde innsideinformasjon knyttet til inngåelse av en distribusjonsavtale i november 2019 for sent, og varslet heller ikke Oslo Børs om utsatt offentliggjøring. SoftOx delte også innsideinformasjon med uvedkommende ved å gi informasjon om avtalen til journalister før publisering av børsmelding den 21. november 2019.
En såkalt lærepenge i ordets rette forstand. Heldigvis en “symbolsk sum” i firmasammenheng.
Om ikke annet så er det godt å se at Oslo Børs følger opp sitt ansvar akkurat i dette tilfellet.
De gjorde väl samma sak sån cirka 18 gånger efter detta också.
Så spørsmålet er vel om det kommer rekende flere sånne etterhvert.
Men trenger børsen et ÅR for å avgjøre sånt?
OsloBörs jobbar väl inte häcken av dig är min feeling
Fikk tilsendt en nyere batch av antivir fra milas.no sent forrige uke. Enten har jeg blitt immun eller så har de gjort noe som påvirker den mye omtalte lukta.
Har forsøkt flere batcher, så sammenligningsgrunnlaget er reelt.
Lukter vesentlig mere klor, eimen av eddik er nærmest fraværende. Klor lukta er heller ikke spesiell utpreget, basseng-preg er nok nærmeste beskrivelse.
Dette produktet er testet og godkjent. Da driver man ikke å endrer sånn som det passer…
Skal de endre lukten, må de dermed endre innholdet. Da må de selvsagt gjøre alt om igjen av tester og godkjenning.
Jeg erfarte i sommer at lukten av klor forsvant på en av min flasker med lite igjen. Den flasken ble oppbevart litt varmt i tillegg. Mulig det har skjedd med din gamle, om ikke de ble åpnet samtidig?