Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Nå har jo ikke Solstad vært noen suksess heller etter at Røkke tok over…

Skyldes nok markedet mer enn Røkke

Det er vel samme problemet til selskapet han selv nevner :slight_smile:

Med all respekt å melde, å dra en parallell mellom Røkkes innvirkning på SOFF og sektoren (oljeservice og supply) generelt fremstår mindre sannsynlig. Den brede sektor(SOFF, DOF, mfl.) har fom 2014 vært nedadgående når det gjelder marginer.

Uansett, ikke rakk ned på andre selskaper når man selv sitter i ett tapsluk.

Kunne vel formulert det litt annerledes, etter Røkke og Fredriksen slo seg samme og tok over Farstad som også var nedsyltet i gjeld. Handler ikke om personene, men selskapet under ett :slight_smile:

Det er jeg helt enig i.

Sikkert- tror det er noe jeg har gått glipp av her

Tror nok det er flere årsaksforklaringer til problemet. Indre sågar ytre årsaker fremstår nærliggende. Selv vurderer jeg NM «investeringen» som særdeles klanderverdig av SOFF - tatt markedet og sentimentet i 2016 i betraktning.

Nja, når de starter med å slå sammen flere selskaper som sliter med stor gjeld. Så er man i grunn litt på tynn is fra start :slight_smile:

Sitat Hegnar. Men, du har et meget godt poeng. Dette får meg dessuten til å reflektere over min SOFF investering, som jeg skulle ønsker var langt mer positiv (gevinstmessig) enn det som er realiteten. Men, i motsetning til mange har jeg «trua», tatt alle faktorene i betraktning. Alt koker ned på ens egen vurderingsevne når det gjelder kjøp og salg av aksjer.

Det er i ettertid ingen tvil om at sammenslåingene skulle vært betinget gjeldslettelser.

Maximus var forøvrig påtenkt før krisen ble så stor som den ble, og det toget kunne ikke stoppes. La oss ikke glemme at hadde den gått kontrakten ut med Saipem hadde den betalt seg selv og mer til

1 Like

CEO i Aker har vel også uttalt at Solstad var en gambling og i ettertid sagt at dem gikk inn for tidlig.

" I rapporten skriver Øyvind Eriksen at Solstad Offshore er et flott selskap, men at «sett i ettertid så investerte vi i selskapet for tidlig i syklusen»."

" Det er mange refleksjoner man kan gjøre seg i ettertid. Aker gjorde investeringen i Solstad basert på en vurdering av at olje- og gassmarkedene ville forbedres i tiden fremover. Generelt har det vært en riktig vurdering, men i de industrisegmentene som Solstad opererer i har det tatt lengre tid enn for bransjen for øvrig, sier Eriksen."

1 Like

Enig i dette, jeg skylder deg en begrunnelse for hvorfor jeg mener at GEOS ikke har noe på børs å gjøre i forhold til mer solide rederier:

  1. Q1-resultatet viser at Geos vil ha negativ egenkapital om mindre enn et år. De har 194 339 kr på konto pr 31.12.2020 og må enten selge noen av de få fartøyene de har eller/og hente inn mer penger i en kriseemisjon for å ikke havne i konkursfare.
  2. de har ifølge rapporten 4 psver, en mye mindre flåte enn de større rederiene, og vil ikke kunne hevde seg mot de større aktørene i bransjen. Rederier med flåter bestående bare av generiske psver og ahtser vil slite mot rederier bestående av mer avanserte spesialfartøy, da det er disse som vil kunne bli tildelt kontrakter med de beste ratene. Her vil GEOS slite.
  3. Det er ikke interesse for GEOS noe sted, SOFF har hovedsakelig TI, DOF har hovedsakelig FA og EIOF har… de har Teigland når anledningen byr seg.

Soff er heller ikke i en like prekær situasjon som GEOS:

  1. Soff har gått igjennom en restrukturering og fått forskjøvet avdrag og renter, de kan tåle et betydelig større tap enn GEOS.
  2. I et bedret marked så er avkastningspotensialet til SOFF sine rundt 90 fartøy mye høyere ift. GEOS sine 4 psver. NM alene kunne ha tjent mange ganger GEOS sine 4 psver(ref. Geos sine tall 2019 og 2020).

I følge hjemmesiden har de 6 skip, de er så klart små men det trenger ikke alltid å være så dumt.

De meldte i mars at de måtte hente penger, så det er avklart fra før :slight_smile:

Noen tanker i anledning dagens poster:

Offshore har vært- og er et tapssluk. Det har derimot ikke alltid vært, og det ser heller ikke ut som om det nødvendigvis skal være slik så veldig mye lengre. De som gjør nødvendige tilpasninger og overlever frem til da skal nok igjen kunne høste av sin kompetanse- og sistnevnte har våre rederier. Samtidig som de er konkurrenter må de frem til markedet igjen gryr samarbeide mot overordnede viktige mål- og i nødvendig grad sikre at investorer og kreditorer følger de på veien. Dette er i seg selv ingen enkel oppgave, men vil være like viktig som utøvelse av selve kjernevirksomheten og som er langt mer krevende med tilleggsutfordringer for båter til havs og i opplag.

Det er således ingen overraskelse at selskapene sliter. Konsekvensen av dette er at du nå eksempelvis kan kjøpe 130 skip med tilbehør i SOFF til 460MNOK eller SIOFF til 1200MNOK dersom du skulle foretrekke det.

De foretakene som feiler på veien vil antakelig ikke få oppleve morgendagens Klondike. De som lykkes vil derimot antakeligvis få oppleve en ny gullalder. Hvem som klarer seg er nok for tidlig å si, men det kan ikke være noen tvil om at det i foreliggende regnskaper, restruktureringsresultater og markedsrapporter om fremtidsbehov/ planer er mulig å gjøre seg en relativt god vurdering knyttet til dette. Fasiten er det vel ingen som kjenner, selv om markedet tilsynelatende legger til grunn at alle vil feil. Det er det eneste jeg med sikkerhet kan si at er feil. Flere vil lykkes- for vi er blant de beste i verden på dette- og nå vil vi antakeligvis også ha lært oss et og annet om bærekraftig driftsøkonomi.

Jeg har landet på SOFF som mitt bet i denne sammenheng, og da først og fremst på bakgrunn av følgende faktorer: Hovedaksjonærene, ledelsen, flåten (og da først og fremst konstruksjonsfartøyene), restruktureringsprosessen, nedskrivningsstrategien ( ift. Nåværende og fremtidig EK) , restruktureringsresultatet og inngangsbiletten. Den største bekymringen er gjeldsposten som er fryktelig stor (men ikke urimelig stor ift. flåtetype og flåtestørrelse).

Dersom verden blir å forsørge seg selv med energi og råvarer fra havet slik det er forespeilet er jeg ikke i tvil om at dette på et eller annet tidspunkt vil bli lukrativt- og gi marginer verdt å betale for å ta del i. Dette kommer derimot nok til å ta en del tid.

Med dagens kursnivåer betyr dette likevel ikke at vi ikke kan komme til å se store- herunder positive kurssvingninger alt ettersom hvordan de ulike selskapene lykkes eller mislykkes med delmål på veien.

Første kritiske milepæl er/ vil være å få ordnet med en fornuftig restrukturering. Neste viktige milepæl vil være betjening av de nye gjeldsforpliktelsene. Her er alle i mer eller mindre i samme båt. Overordnet viktigste milepæl blir å sørge for å være mest mulig konkurransedyktig nå- og i fremtiden. Her mener jeg de ulike rederiene har litt forskjellige forutsetninger og muligheter.

Med bakgrunn i foreliggende rapporter om fremtidens offshoremarked bør det etter min oppfatning faktisk være muligheter for alle våre rederier- men ikke alle båtene (type, antall og alder). Jeg tenker således at bærekraftig drift og flåte er langt viktigere enn selskaper og antall selskaper.

Tanker er rotete- i alle fall mine. Det blir ikke noe bedre når de raskt skrives ned. Beklager det!

8 Likes

Takk for gode og reflekterte innlegg :smiley: :owl:

Ja, ser ut til at de har 2 mindre CSVer, men står ikke noe om disse i årsrapporten til GEOS :thinking:

De har ikke akkurat vært aksjonærvennlige, men det har jo ikke bransjen generelt heller vært de siste årene…
Mitt bet er i hvert fall på SOFF, time will show.

Csv fikk også kontrakter nå i april, ikke så lange men noe arbeid har de. Sjekk hjemmesiden deres, finner mer info der om det skulle være av interesse.

Når alt kommer til alt, så har det vært tungt for hele sektoren over flere år.

Holder meg til å bli med oht videre ned, er surt nok det.

@rayman,
Finner du ikke dagens prising av Solstad overhodet attraktiv? Tenker ikke bare langsiktig hvor jeg er selv, men mer kortsiktig ift signaler gitt ifbm Normand Maximus og at noe positivt kan skje der i løpet av svært kort tid.

Jeg tenker at som jeg har sagt til det kjedsommelige at den saken der løst på en perfekt måte nå virkelig kan gi oss litt fart.
Ser for meg at det kan være boksåpneren ift en betydelig høyere kurs. Man skal ikke glemme at på den tiden soff aksjen har falt tilbake fra 10,80 til 6,20 ish har Ose steget ganske bra samtidig som oljeprisen holder seg meget bra og markedsutsiktene generelt i bransjen ser mye bedre ut enn på svært lang tid.

Min tanke er at Soff med de rette meldinger nå virkelig kan slå tilbake, klarer heller ikke helt å legge fra meg tankene om hva Aker og Solstad planlegger sammen, er relativt sikker på at Røkke ønsker å ta grep for å få Solstad tilbake på sporet av større overskudd.

Både ja og nei, synes hele sektoren er litt tung og de må begynne å fornye seg for å dekke miljøkrav som kommer etterhvert. Som igjen betyr at de er avhengig av kapital.

Likte Farstad, siden jeg bor rett utenfor Ålesund. Men likte ikke måten Aker tok over de på, skjønte heller ikke hvorfor for å være ærlig.

Men det at de har Aker i ryggen kan føre til mye positivt.

1 Like