Du får lese Q3 presentasjonen.
Dette er hva gjelden koster i avdrag + renter for inneværende + 2 neste år.
2017: Avdrag 656, renter 1049. Totalt 1705mill
2018: Avdrag 443, renter 1040. Totalt 1483mill
2019: Avdrag 457, renter 1041. Totalt 1498mill.
Q3 var en hard periode, og cash equivalents gikk fra ~2,400 mill nok til 2100 mill nok.
Grafene som tegnet optimisme for markedet, beregnet en oljepris i snitt på 58$ fatet for nordsjøolje for 2018.
Oljeprisen har nå holdt seg over 55$ fatet i over 2 måneder, og over 60$ i 2 uker. Altså over det som var forventet som den positive indikasjonen til markedet.
Men så har du tydelig spesifisert at du tror ikke de klarer med lån tiltross for økning i ratene.
Hva vil økning i rater bety? At bruken av båter, etterspørselen, stiger. Tilbudet kan potensielt økes ved at båter som nå er i opplag kan taes ut i aktivitet for å møte etterspørsel, båtene vil gå mer per båt, og betaling per oppdrag stiger induviduelt.
Hvor mye stiger kostnadene for SOFF ved at ratene stiger? Per oppdrag, kun økt kostnad der lønn er delvis utbetalt i part hos arbeiderne. Med andre ord i stor grad penger rett i lomma.
Dobbel rate betyr ikke dobbel netto inntjening, men dobbel brutto inntjening. Noe som i forhold til dagens marked, spesielt med tanke på økt ‘utilization’ vil innebære en mangedobling for selskapet.
Derfor tror jeg økte rater gir SOFF midler til å håndtere gjelda si uten emisjoner.
Men vil det snu nok i løpet av 2018/2019?
Er olje-prisen noe som festes lit ved i stor nok grad til at oljeprosjekter tilstrekkelig starter opp?
Vi må nesten ta tiden til hjelp, men jeg oppfatter det som sannsynelig. Samtidig er selskapet priset av markedet svært lavt mener ledelsen:
For under presentasjonen la SolstadFarstad-ledelsen frem beregninger som forteller at bokført egenkapital per aksje er på 21 kroner ved utgangen av 3. kvartal. Med oppdaterte anslag for verdien av skipene, kommer SolstadFarstad-ledelsen frem til en verdijustert egenkapital per aksje på 30 kroner.
Fra e24 artikkelen over her.
Tror det er et svært godt case om du har tillit til oljeprisen for de nærmeste årene.
Men for all del, se på hva selskapet selv sier, hva som står i rapporter og presentasjoner til andre i bransjen for den del.
Kan hende det blir bedre kjøpsmulighet enn dette, mitt første innkjøp var nær 8 blank, så jeg har ikke truffet bunnen.