Enig der.
Ikke mitt felt, men rente på 7% virker lite sannsynlig. Tipper de må litt opp på den skalaen.
10% og 6 år er også doable. Mitt store poeng er at SOFF er betalingsdyktig for gjelden i årene som kommer.
Det er heller ikke uvanlig at kreditorer er villig til å fire på kravene om alternativet er et enda større tap.
8-10% tenker jeg, skal de få bedre rente enn det må det være fordi Aker kommer inn i bildet på noe vis…
Fy faen så på tryne denne aksjen er om dagene.
Ja dette er ikke lett å bli klok på…men har du fremdeles aksjer i solstad? Hva er dine tanker om emisjon? evt. neste utvikling i solstad…blir vi evt…nullet?
Alle blir nok nullet tenker jeg. derfor jeg har solgt meg ut tilnærmet og begrenser handling.
Det vil å så fall være en trist greie.
jeg har enda noen aksjer i Solstad og prøver å følge med. ser for meg at en slik operasjon vil evt skje nov/desember.
Fikk nesten lyst til å kjøpe Soff når man hører dette. Dette er ikke DOF krise, dette er en reforhandling om gjelden i et ekstrem godt og oppangående marked med Røkke på den ene siden av bordet. Kan ikke sammelignes med DOF eller restruktureringen i 2020.
sant… men se rundt bordet hvem som skal finne en løsning. først og fremst vil bankene i enhver posisjon søke om å få mer sikkerhet for sine ut lån. Det som påvirker mye av dette er som følge
A: Hvordan utvikler båtverdiene seg. Kan båtene omsettes og omgjøres i penger. det vi har sett til nå er jo at bankene har fått solgt massivt til tidewater. Markedet for suply har hvert godt og interessen har derved vert sterk fra tidwater siden.
B: Markedsutviklingen. Dette går jo på olje og gass samt fornybart investeringene…og når de kommer.
mye av denne utviklingen har latt vente på seg men samtlige ser jo for seg at markedet vil bli stramt når invisteringene kommer.
C: Ulvene…de firma eller banker som jeg gitt lån eller kjøpt lån slik som john fredriksen. Klarer vi med de 6mrd å betale ut disse slik at vi sitter med en kreditor “DNB med norske statt”? Hvis det lar seg gjøre så vil jeg tror at vi kan få en snill utvikling med fornying av lånene.
Slik jeg ser det så er A + B på plass dvs. båtene har fått verdier…markedet er i positiv utvikling.
Ja jeg tror at for C…vi får til å mate Ulvene med disse 6mrd.
dvs . jeg tror at ting finner en vei. Det å dra en emisjon vil ikke dra inn mye penger. Konvitering av gjeld til aksjer det tror jeg ikke vil skje denne gangen. Det kan bli et press på salg av mer båter.
Långiverene vil se cash og videre utlån.
videre i dette spillet…hvordan vil Siem posjonere seg i disse reforhandlingene…evt andre. Jeg tror at mye er i spill som vi ikke ser her. Siem prøvde seg på Dof men kom til kort…da ligger jo Solstad lageligt til. Ser man solstad og siem og subsea 7 så blir det et sterkt og intresant kort.
…men vi får se.Dette er mine tanker
6 mrd er x3 mcap. Skal ulvene ha sitt blir ikke regnestykket bra. For Røkke og andre stor aksjonerer spiller en rekonstruksjon ingen rolle, dem har fortrinnsrett (eller vil få det) på eventuelt nye aksjer som kommer, mens små aksjonærene sitter med skjegget i postkassen. Eventuelle verdier til båtene er flott det, men det betaler ikke for den vanvittige gjelden Solstad har.
Edit: For en uke siden kom en i utgangspunktet bra kontrakt på 50 prosent av MCAP. Kursen har svekket seg nesten 10 prosent. Her er det mye rart omdagen
hva ligger gjelden på nå? 15 mrd? samtlige som driver i dette markedet har jo gjeld og det er jo behov for slike båter. det å evt bygge en ny flåte med skip vil nok koste mye mye mer enn disse 15mrd, men hvis markedet ikke er med oss og lånene kan ikke betjenes så gå det gale selv med lite gjeld. en ahs båt i dag vil nok dra seg lett opp til 1,1 til 1.2 mrd. konstruksjons båter fra 2.5mrd og oppover. problemet med å bygge nytt er timingen. det vil være en betydelig leverings tid på slike båter. har man rundt 35 båter så er det nok verdier over 40mrd og mer som må på plass.
Ser man på nybyggpris ville man jo fått problemer med å bygge bare ahtsene for 15mrd idag, men man kan jo ikke betale lån med båtverdier.
Fordelen til Soff er det at en eventuell konkurs vil være mer kostbar for kreditorene enn eventuelle lettelser.
Dette er jo ikke et konstruerende foretak, uforståelig sammenligning, det du snakker er om her er å sammeligne problemene PGS hadde under elendige rater i krisetider. Det er evnen til å betale gjeld som betyr noe for lånegiverne, og kan ikke se det er noe problem for soff og betale gjeld med dagens rater og aktører sloss etter supply skip.
Det blir spennende å se. Kursen tynges av usikkerhet i alle fall.
Det kan vi være enige om.
Dette er interessant:
Following closing of the Transaction, the board of directors of AMSC intends to
resolve paying an additional dividend of USD 170 million. The expected
additional dividend equates to about NOK 25.1 per share assuming a NOK/USD
exchange rate of 10.6. AMSC will retain the remaining cash proceeds from the
Transaction to be used for general corporate purposes and equity for future
investments in new projects.
AMSC will continue to own the Normand Maximus on bareboat contract to a single
purpose subsidiary of Solstad Offshore. This business unit generates an annual
EBITDA of about USD 30 million and provides significant dividend capacity.
AMSC will remain as a public company with shares listed on the Euronext Oslo
Stock Exchange and continue to grow within the maritime ship owning and ship
leasing market. Aker will remain as a key shareholder, and the existing
management and board of directors will continue as is.
AMSC will continue to seek attractive risk/reward projects offering flexible
solutions to operators in the shipping and offshore markets, targeting medium
term contracts with extension optionality, and preferably participating in
future upside through profit sharing mechanisms.
AMSC will continue to pay quarterly attractive dividends.
Sitter AMSC da kun igjen med NM, eller har de andre båter? Mon tro om dette er et ledd i refinansiering av SOFF.
De har vel en til utenom MAximus tror jeg…
JA det er jo spennende hva Røkke nå ser for seg med AMSC og pengene…de beholder ca 750mill cash ette rutbytte