Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 3

Remøy kjøpe 700k

Dette stiller jeg spørsmålstegn ved, fordi svært mange selskap har gjeld hos kreditorer og i generalisert forstand fremstår det problematisk at kreditorene skal «styre» skuten - kapital allokering.

En av påstandene hittil har vært at refinansieringen ikke kunne skjedd uten Aker som skjøt inn EK, kan et scenario være at Sveaas (eller noen andre) kan skyte inn mer for å delta i refin? Eller ville samme kapital bare blitt fordelt mellom flere aktører?

EDIT: Altså at totalt sett blir mer kapital blir skutt inn i selskapet

Dette stiller jeg også spørsmålstegn ved: hvorfor DNB og Eksfin stiller krav til kapital fra en større aktør. Som media har vis har flere stått i kø med EK - Trøim, Kistefoss, Herr…

Mye som omgår SOFF om dagen ja :laughing:

Bankene har godtatt avtale på 4mrd cash innskudd. Da er selskapet solid nok.

Pragmatisk løsning er at ex dato opprettholdes. Aksjonærene i 750mill potten får imidlertid rett til å øke sin andel på bekostning av AMSC 1mrd og Aker 2,25 mrd. Sveaas ønsker pro rata. Det blir trolig blir mindre for at vi skal få en deal. Best case tipper jeg er pro rata, men at Røkke får kjøpe alt som ikke tegnes av småaksjonærer. Det kan utgjøre en god del.

Mer realistisk er at Røkke får en større del enn pro rata, men mindre enn dagens løsning.

Aker/Røkke hadde dessuten en større andel enn Sveaas på ex dato. Han vil derfor tjene på at man regner fra den datoen, ikke baker inn en ny ex dato fram i tid (Sveaas har kjøpt seg opp siden ex dato).

Alternativ løsning. Dagens løsning består. Men man kjører ny pro rata emisjon i SOFF, der innskutt beløp brukes av morselskap SOFF til å kjøpe andeler av Røkkes aksjer i Newco til samme pris som i dagens løsning. SOFF får i dag 27% av Newco. Her må det regnes litt på emisjonens størrelse, og bli enige om et beløp partene kan godta. Dette vil flytte en god del av oppsiden til SOFF fra Newco. Men får bort røveribeskyldningene og Røkke får gjenopprettet sitt rykte, og det kan tunes slik at Røkke får litt mer totalt sett enn nå.

Alternativ løsning. Dette vil formodentlig øke SOFF sin markedsverdi betraktelig, og det er mulig også en grunn til at Sveaas kjøper seg opp. Den er også fair, fordi Røkke kan kompensere/forsvare egen utvanning ved selv å kjøpe seg opp i SOFF nå.

Når man sier at andre aktører har stått klare med cash er det en forenkling- Trøim hadde jo betingelser knyttet til sitt forslag, og det vcil nok andre også ha-det kan gåpå styreplasser f.eks eller andre forhold. Det blir for enkelt å tro dette kun handler om cashen.

1 Like

Ja jeg synes det kan virke fornuftig - nå vil vel alt Aker/Solstad gjør i markedet bliu tolket som en posisjonering som Sveaas vel har “advart mot”.

Men det hadde jo vært moro om Aker nå bare kjøpte en STOR chunk av remainco og sa- kljempebra, vi er enige- vi kjører pro-rata rep.emi :wink:

Det sier seg selv at med kapital følger betingelser. Uavhengig hvor enkelt eller vanskelig dette gjøres så hopper eksisterende løsning bukk over likebehandling og at en aksjeminoritet oppnår fordeler (Aker). En løsning som tilfredsstiller alle behov faller på sin urimelighet. At Kistefos mfl. Oppfattet løsningen som et ran på høylys dag, mener jeg er med god grunn, tatt i betraktning potensielle verdier i selskapet.

2 Likes

Fra artikkelen « Disse verdiene må forbli langs kysten, der verdiskapingen skjer, og ikke ende opp i Lugano». Dette vil nok fange oppmerksomheten til venstresiden på Stortinget.

Remøy er ikke akkurat en “nøytral investor” her, skal alle som har kranglet med Røkke opp gjennom årene få taletid i E24 hvis de kjøper aksjer mon tro? Da ser vi tresifret kurs før de er ferdige :slight_smile:

Noen som har tanker om hvor langt opp denne kan gå nå “bare” på media og enkelte større aktører? Må jp bli gevinstsikring hos noen etterhvert som ikke er opptatt av stemmeretter i januar?

Der gikk det jaggu 1 post over børs på 98,7k på 34,5

1 Like

En fantastisk kursutvikling.

Alle salgspostene blir spist opp, sinnsykt

Tok gevinst allerede i dag, men med denne aksjen ser jeg ikke det som usannsynlig at muligheten byr seg for å gå inn igjen på en lavere kurs og være med på en ny ferd opover.

Er jo et psykologisk spill dette fra ende til annen, men i og med Sveaas skriver det på Solstadskandalen så tyder det gjerne på at det er en Røkke alliert som er på kjøpern?

https://www.dn.no/marked/solstad-offshore/finans/bors/kistefos-nettside-hevder-meglerhus-skal-hamstre-solstad-aksjer/2-1-1571649

Hvis det er Kistefos eller nærstående er det jo fælt susprkt å ordlegge seg slik men Kistefos begynner se nokså suspekt ut og…. Men altså- karibisk kjøoer…hvem brukrr slike- JF? KIR? CS?

Man kan aldri vite med disse karene, men om alt var normalt ville ikke Sveaas skrevet det på sin side dersom han selv var kjøperen tenker jeg.
Jeg tenker at det bør være en alliert av KIR.

1 Like