Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 3

Ser ut som Sigma drar til Brasil allerede 01. november (Ref Fearnley).
Er vel derfor den er fjernet fra Solstad. Går rett til forberedelser for Petrobas jobben etter den er ferdig med Aker jobben?

[NORMAND SIGMA] : BP Petrobras - 01.11.2025

1 Like

Vil tro det ja, det skal både mobiliseres og reises før jobb i jan. så imho er både Sigma og Sirius nå ferdig i sine respektive markeder.

Spotlisten så plutselig mye bedre ut

1 Like

Solstad Maritime ASA - Contract extension for CSV Normand Ocean

Kontrakt m/kommentar

https://osvnyheter.no/osv-nyheter-uke-40-29-september-5-oktober-2025

3 Likes

SKandi laser og Minder skal på jobb for “seg selv” dvs for Dof Subsea fra 3.10 ser ut til at de ihvertfall blir der ca 2 måneder ). Sigma forsvinner som nevnt inhouse for så avreise Brasil antatt denne uken og da ser vi ikke den i spotten før tidligst 2030 :slight_smile:

September/oktober kan fort bli bedre måneder i spoten enn juni-juli-august…

https://newsweb.oslobors.no/message/656429

Aksjonærbrevet til Røkke

Røkke går knallhardt ut mot Sveaas: – Koordinert svertekampanje – E24

Morsomt at det liksom skal være et argument at minoritetsaksjonærene fikk grei avkastning på tegningsrettene, enten ved å selge dem, eller ved å tegne. Det viser for det første at SOMA ble kraftig underpriset i refinansieringen, og for det andre (og som følge av dette), at Aker fikk en jævlig stor rabatt.

Røkke lager til og med søylediagram som viser avkastningen til minoritetsaksjonærene (113% eller 141%). Han burde tegne inn en ekstra søyle som viste avkastningen til Røkke ved å prise SOMA til usle 1,5 mrd. Den avkastningen er vel på 3-4-5 hundre prosent…

Det e jo ingen diskusjon at soma ble priset mtp at de ikke kunne betjene lånene, akkurst som hus på tvangssalg får lavere kvmpris enn tilsvarende boluger. Det viste jo Sveaas når hsn ville kjøpe billige båter.

Spm du kanskje burde stille deg er vel hvorfor Kistefoss lyver om at de kom med tilbud pm å delta i en reginansieringsløsning. Jeg spurte Bengt Rem om dette i en mail etter Kistefossmøtet på teams- de opprettet jo en egen mail for spørsmål. Jeg fikk aldri svar og neste teamsmøte fikk vi ikke lov å stille spørsmål.

Ja, men da burde resten av aksjonærene få tegne seg pro rata til samme rabatten. For øvrig så ville man i det tilfelle også kunne fått inn langt mer penger til mindre utvanning, fordi det ville vært så attraktivt. I stedet fikk altså Røkke stikke av med disproporsjonalt mye av kaka, mens restaksjonærene, som eide 77% av SOFF, fikk bare ca. 14% av kaka. Dette var det overraskende mange av restaksjonærene som godtok og syntes var ok, omtrent som om de led av Stockholmsyndrom.

Du argumenterer-som Kistefoss- som om det var kapital nok til det-men det var det jo ikke, ikke engang Sveaas sin “light” løsning klarte jo å skaffe til veie nok kapital uten Aker-og som jeg sier, at Aker tok mer enn sin del vet vi jo- de tok jo da også risikoen som jo ingen andre ville ta. Solstad hadde jo sagt i et år at de ikke hadde en løsning- husker du Dofg løsningen? Prosafe?Shelf? Eller når en av de mest erfarne emisjonsdeltagerne i Norge spådde 10kr emisjon-det ville betydd minst 400 nye Soff aksjer-om man hadde fått det til og det hadde da fortsatt ikke løst de 1.8mrd i Maximus-kravet. Man glemmer lett at MCAP i Soff på denne tiden var rundt 2mrd- kreditorene krevde minst 4 milliarder og flåtelånet var på 12 milliarder- dette er ikke noe småakjsonærer hadde ordnet med 12kr aksjen. Det blir veldig rart å sette en pris på en løsning i ettertid når ingen kom med en annen løsning før. Du kan jo også spørre med hvilket mandat Kistefoss takket nei til en dobling av tegningsrettene fra 0.75 til 1.5 mrd i verdi-det var jo det vi småaksjonærer ønsket oss og det hadde vi signalisert tydelig til Kistefoss i møtet med dem. Du snakker om Stockholmssyndrom og det må du gjerne gjøre, men å tro Kistefoss ville noe annet enn å rumpekjøre oss småaksjonærer er å tro på både påskeharen og storken :slight_smile:

Og jeg noterer at du ikke stiller spm ved hvorfor Kistefoss lyver om sine refinansieringsforslag :slight_smile: Eller at du ikke forholder deg til at Kistefoss sin egen "forslagsstiller " Fearnley kaller hans forslag et skuespill :slight_smile:

https://www.dn.no/borskommentar/kjell-inge-rokke/aker/christen-sveaas/han-er-apenbart-redd-og-bekymret-og-veldig-sint/2-1-1878871

Me burde kanskje ikke diskutere det her egentlig :sweat_smile: rettssaken skal pågå til ut januar og retten ska jo uansett lande en “fasit” som jo blir prinsippiell viktig mtp rettede emisjoner- jeg leste et sted at det er flere rettede emeisjoner enn “vanlige” på Olso Børs… leste også at rettssaken (tror det var i Røkkebrevet) er anatt å koste 200 millioner…helt hinsides pengebruk

Ørten artikler idag-og rettssaken er enda en uke unna- burde det vært egen tråd for rettssaken kanskje? Hva tenker dere andre? Holde denne fri for rettssak?

Ang mer aktuelle saker:
Prosper raten nå kjent, 650k/dag- september ble bedre enn juni-juli-august, det kan jeg ikke huske…
Jarstein er på renewable jobb/berging til 30.10 med værforbehold (meldes endel vær i NS nå)

1 Like

"Og jeg noterer at du ikke stiller spm ved hvorfor Kistefoss lyver om sine refinansieringsforslag :slight_smile: Eller at du ikke forholder deg til at Kistefoss sin egen “forslagsstiller " Fearnley kaller hans forslag et skuespill :slight_smile:

Disse tingene får retten ta stilling til,og er tatt ut av kontekst. Mer vil jeg ikke si, siden jeg har tilgang til alle sakspapirene som saksøker, og ikke bare sluttinnleggene som er offentlig tilgjengelig.

1 Like

Du har helt rett, dette vil vi jo få svar på- og en ting er jeg sikker på- vi kommer til å få høre/lese ting vi ikke trodde ble sagt og skjedde i «siviliserte» storfinansmiljøer😆 og det tror jeg vi vil få fra alle parter😄

1 Like

Sapphire jobben er en mooring jobb, tilbake 15.1 (Braemar, Fearnley hadde 20.1 men fjernet den fra listen litt etter)

EDIT: Kunde er Saipem

1 Like

Solstad ligger godt an på 2 tendere hos Petrobras for 2 csver bydd inn på SOV jobber:

https://osvnyheter.no/osv-nyheter-uke-40-29-september-5-oktober-2025

4 Likes

Drott på ROV-jobb TO Norge for HArbour, holder OK utilization i spotten nå Solstad

2 Likes

Prosper og 2 andre skal på en jobb for Deepocean 9.10, vet ikke mer pr.dd
Ben Viking (VSSAB båt) skal på en 50 dagers+ jobb, ukent ellers

Det er ikke så verst i spoten nå mtp aqt vi e ri oktober men det er jo lavere antall båter enn på leeeenge også

1 Like