Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Volatilt, så absolutt gunstig å holde et øye til for slik type handel. Det er noen store bransje-spørsmål som må avklares, for mange tilbydere i forhold til etterspørsel er hoved-synderen. Det er noe som på sikt er ventet å bedre seg, for mange gamle skip, og SOFF vil ikke ramme hardest slik. Men det er forfærdelig tungvindt å holde seg oppdatert mot. Noen meglerhus har kommet med analyser omkring dette forholdet som er linket til høyere opp i tråden her.

Det er årsak til at de har fallt så mye i pris for den del. For halvannet år siden hadde de flere mrd større gjeld, og en markedsverdi som var 5 gangern dagens.
Rate-bedring har tatt mer tid enn ventet, og pengesekken er ventet å være lavt nok om 7 måneders tid til at påfyll trengte å igangsettes. =/ Det kommer nok til å koste på alle fronter, for selskap, aksjonærer, kreditorer, ja jeg har ikke noen anelse om hvordan det blir løst til syvende og sist. Men utelukker ikke at gjelda primært får ny renteutsettelse, deler av gjelda bekostes i aksjer på kostnad av aksjonærer og det kan bli generelt tøff tilstand.

jau, hva tror dere.

Eg holder ihvertfall meg unna, just in case.

Det er artikkel #2 med slik vinkling. Var en om hvordan Farstad som har gått ut av rederiet har vært ‘heldig’ nylig også, den var låst i bak betalingsmur for den del.
Personlig tror jeg det er propaganda, det er for spekulativt, og spesielt fokus for aviser å skrive om. Noen tipser de i utgangspunktet, og da mistenker jeg agenda. Men det er alt for spekulativt til at jeg setter noen kroner på det selv, bare har et halvt øye den veien.

Tanker om SOFF per idag Studenten86?

1 Like

Noen som tørr å vedde mot disse gutta her? :grimacing:

Nei. Har egentlig ventet på en gigantemisjon og kovertering av gjeld, men det har latt seg vente på. Men det kommer… Aksjonærer vil sitte igjen med smuler.

“Samtidig sliter rederiet stadig vekk med en enorm gjeld, som ved utgangen av tredje kvartal beløp seg til over 34 milliarder kroner. Egenkapitalen er negativ med 2,65 milliarder kroner…”

ok,da har vi NAS i luften og Solstad på sjøen…hva på land er det vi bør holde oss unna? :sweat_smile:

1 Like

Ryktet skal ha det til at det markedet for PSV og ankerhandelere kommer til å bli veldig stramt frem mot sommeren i Nordsjøen. Folk som slutter båter blir ikke overrasket om man ser døgnrater på rund 2 mill.

Spørs om det er noen som skal skvise tilbake etter åresvis med skvis :slight_smile:

"Upon completion of the restructuring, the existing shares will represent 0.4%, and the converted debt will represent at least 65-75% of the Company’s shares. "

1 Like

Er dette å forstå som en total utvanning av eksisterende aksjonærer, til fordel for JF og Røkke?

En brutal verden når ein blir sittende igjen med 0,4 prosent som dagens aksjonærer :roll_eyes:

Au, men det lå vel i kortene at dette kom til å skje…

Hvis jeg ikke tolker det feil så får "Existing industrial shareholders including Lars Peder Solstad " opp til 1/3 av selskapet for 70 mill…

Så de spytter inn 70mill og får 1/3 ?

Ser vel ut som om ca 70 mill gjelder 1/3 til Solstad++ og 2% til eksisterende aksjonærer :

The remaining shareholders will be offered to subscribe for shares so as to retain a total ownership of up to 2%. The total subscription amount for the shares in consideration for cash (to represent up to 35% of the shares of Company upon completion of the restructuring) will be up to approximately NOK 70 million.

Har Hemen og Aker kastet kortene siden de ikke er nevnt?

Hva blir rett pris her no? Hvor nye av gjelden er borte ?

Tror de har gått fra 33 til 23 milliarder i gjeld, sånn ca.

Rett pris, tja si det .

men på kurs 6 er selskapet priset til ca 450 mill