Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

14kr bare i år ja :sweat_smile: Får jo offshore eksponering i Havyard også, hint hint (deleier av Vestland offshore og Skansi offshore ) :wink:

Innlegg av: Firkløver (05.10.17 10:56 ), lest 301 ganger
RE^1: Dof og Soff
Spotratene gikk utvilsomt ned i månedsskiftet med 9 slutninger på 6-9k GBP.
I går fikk derimot NAO Viking en rate på 17k GBP og i dag fikk Far Spica en rate på 15k EUR. Så de gode tidene er ikke helt over enda.

To forsyningsskip fra SolstadFarstad skal jobbe i mellom 30 og 60 dager på en ukjent dagrate for det tyske oljeselskapet Wintershalls norske datterselskap, ifølge en oversikt fra skipsmeglerhuset Westshore Shipbrokers.

Dette er i fra linken i post #16 her.

Så at ratene ser ut til å være dårlig, de er det i følge Westshore, så er det ikke sikkert SOFF er et selskap så direkte berørt så langt i Oktober.

Ratene har jo falt i hele år, endringene i oktober har jo lite å si.

Jojo, jeg tenkte bare rent teknisk. Har ikke peiling på det fundamentale her :smile:

Det har de vel strengt talt ikke?
Januar og juni er her eneste månedene dårligere enn 2016 samsvarende måned. Og oktober som er dårlig så langt er altså også bedre enn både 2015 og 2016 samsvarende oktober.

Utilization der var forresten 75% på PSV sist jeg besøkte Westshore

SOFF er vel ca 40% PSV og 35% AHTS ? Går det ann å isolere ratene i den grafen?

Den er isolert, er bare PSV jeg viste. AHTS ser ut til å være en tristere historie:

Tegnet med rødt hvordan mann kommer hvor. Ankerhåndteringsskip(AHTS | Anchor Handling Tug Supply vessel) har jeg ikke sett nærmere på. PSV(Platform service vessel) er hvor jeg antar vi ser oljesvingninger først. Men igjen, jeg er på dypt vann her. ^^

Om en gjør en god jobb med oppfølging på hvilke skip får hvilke avtaler på Westshore, kan en få bedre snittrater beregnet mot SOFF spesielt, i stedet for markedet generelt. Men det er mye mer jobb enn jeg har tid til. Tendensen i det siste har så vidt jeg kan forstå vært at SOFF har fått avtaler over markedsgjennomsnittet.

Innlegg av: Firkløver (14.10.17 00:39 ), lest 9 ganger
Ticker: SOFF
RE^1: Soff v.s Dessc
Jeg har nå sett over “information memorandum” (side 74) som fulgte med fusjonen og der står de estimerte rentene og avdragene.

2017: Avdrag 656, renter 1049. Totalt 1705mill
2018: Avdrag 443, renter 1040. Totalt 1483mill
2019: Avdrag 457, renter 1041. Totalt 1498mill.

Dette er før salg av skip. Lavere kurs på USD er heller ikke bakt inn her.


Med tanke på størrelsen av gjelden er rentene og avdragene svært overkommmelig fremstilt her.


Står dollar i artikkelen hos Hegnar, skal være NOK.

http://www.newsweb.no/index.jsp?messageId=436574

Det var samlet gjeld på 100 m USD som Subsea overtar. Så 144 m NOK mindre eiendeler og 400 m NOK mindre gjeld for SOFF.

  • Solstad Farstad har brutt ned gjennom gulvet i en fallende trendkanal og en videre nedgang med en sterkere falltakt indikeres. Negativ volumbalanse med høy omsetning på dager med nedgang og lav omsetning på dager med oppgang viser til en økende usikkerhet blant investorer som selger når kursen faller, mens de er avventende til å kjøpe på kursoppganger i påvente av nye positive signaler. Det ligger ingen synlig støtte under dagens nivå, mens ved reaksjoner opp har aksjen motstand rundt syv kroner på kort sikt. Innsidevurderingen er svakt positiv, men dette er ikke nok til å endre totalvurderingen. Vurdering: Salgskandidat, avslutter Investtech.

http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2017/10/To-kjoepsanbefalinger-en-salgsanbefaling4

http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=436673

Fin kontraktsforlengelse denne

http://gersemiresearch.com/2017/10/19/soff-no-buy-tp-10-initiation/

Joakim Hannisdahl, en tidligere shipping analytiker for Nordea og senere Fernley som står bak.

We initiate coverage of Solstad Farstad with a BUY recommendation and target price of NOK 10. We estimate a NAV/sh of NOK 12.6, but this estimate is extremely elastic to movements in fleet values due to an estimated adjusted equity ratio of a mere 10%. Thus, +/- 10% change in the fleet valuation leaves NAV +/-84% at NOK 23.1/2.1 per share.
We view the share as a good investment for the less risk averse investor, seeking exposure to an oil service behemoth at an entry-point around 40% below recent share purchases by Mr John Fredriksen (17% ownership).

1 Like

Litt oljenytt, ser e24, hegnar og DN har ikke kommet med dette enda.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-10-23/oil-holds-gains-near-52-as-u-s-stockpiles-seen-extending-drop

U.S. crude inventories now sit at the lowest level since January 2016. Inventories probably dropped by 3 million barrels last week, according to a Bloomberg survey ahead of weekly Energy Information Administration data. Stockpiles at Cushing, Oklahoma, the delivery point for New York-traded futures contracts, probably declined by 500,000 barrels, according to a separate forecast compiled by Bloomberg.

Skjedd en liten oppsving i siste ratene fra Westshore også:
bilde

Spek. dobbel bunn på 5,5 her?

2 Likes

SOFF forsidepike på Finansavisen i morgen… :slight_smile:

1 Like

bilde

RSI på 25.72, og bollinger bands er vel noe som kan foreslå oppgang. Men alle som har spådd oppgang siste halvåret har tydelig bommet.
Ikke vet jeg, men har økt i invisteringen for sikkerhetsskyld. Fange fallende kniver og bouncing cats og alt slikt. Lurer på at jeg trenger kurs i TA :crazy_face::joy:

Jeg er egentlig pessimist til aksjemarkedet. Men eier faktisk aksjer i SOFF pågrunn V ekde Farstad før. Er ned sånn 50% nå… Vurderer kjøpe nå for å jevne ut, men kunne selvsagt bare ignores det og ikke double down. Men nå er det rimelig billig. Selv om det vil bli krakk ellers i markedet vet jeg ikke hvordan det vil påvirke SOFF, er allerede herjet samt vet aldri hvordan oljeprisen blir. Har forsøkt tenkt litt på det, men er ikke sikker enda. Ved dårligere tider burde vel endel slite med å få i gang produksjon f. Eks i USA. Da kan prisen gå opp?
Er egentlig ikke særlig positiv på oljeprisen da jeg tidlig forstod at USA ville ødelegge for oss i lang tid. Er vel ikke før nå kostnadene der borte har gått opp. Etter oljepris raset fikk jo mange kjøpt riggene/feltene på billigsalg og fikk dermed ikke så høye kostnader. Nå er markedet mer normalisert, og de har fått opp gjeldsnivået. Samt Saudi Arabia begynner virke desperate, Russland er med og dem hsr endel innflytelse på Iran og da begynner det å bli endel store oljeprodusenter som samarbeider. (Opec er selvsagt oftest med Saudi Arabia)
Er redd hvordan gjelden til Soff vil påvirkes av et krakk da, med tanke på midlertidig høyere rente. Men har dem utsatt rentene noen år nå? Så slipper vel kanskje billig unda :o

1 Like