Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Post 31 her gir estimat på hva lån-avdrag med rentekostnader er, samt hvor det kommer fra.
Oljeprisen liker jeg ikke å være avhengig av, for mange faktorer globalt som påvirker. Men finner det sannsynelig vi ser oljepriser rundt 60-65$ fatet i 2018. Det ville være svært positivt for SOFF på sikt, men tar litt tid før ratene reagerer. Har lastet meg tungt opp nå, dog under 25% av porteføljen.

Rente-økning er i farvannet, men tror 2019+ er når det begynner å slå inn først.

Vet ikke, tror vi skal ‘Boble-prises’ før vi skal sprekke. :face_with_raised_eyebrow:

Renten kan gå opp uavhengig av sentralbankene når bankene går på massive tap og får økonomiske problemer. Vi har også strenge krav som gjør at dem vil da sikkert øke renten og selge unda eiendeler for å få opp egenkapitalen.

Det er sant!
Der er SOFF ute og har solgt unna en rekke skip og redusert i gjeld i løpet av Q3 og Q4.
Ser frem til Q3 presentasjon 9. november

  • Aksjekursutviklingen i fire måneder er selvsagt altfor kort tid å felle noen dom over økonomien i sammenslåingene. Kursutviklingen er nok mer en refleks av at markedet for offshore serviceskip ennå er svakt og at mange fartøyer fortsatt befinner seg i opplagsbøyene, sier Lars Peder Solstad, toppsjef i Solstad Farstad.
1 Like

https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-10-25/big-oil-set-to-make-facebook-level-cash-even-with-oil-at-50

BP, Shell and Total continue to give a portion of shareholder payouts in shares and are still unable to cover the entire dividend. In the third quarter, BP reduced the price at which it would cover the dividend and spending to $54 a barrel and Shell to $55. Brent crude averaged $52.17 in that period and traded near $58 on Wednesday.

“An OPEC-led effort to shrink a global oil glut finally gained traction in the third quarter, when benchmark Brent crude prices were 11 percent higher than the same period in 2016. Total also benefited from oil and gas production that rose 6 percent to 2.58 million barrels of oil equivalent a day.”

Ser ut til at OPEC kuttene og forventet fortsettelse av de i 2018, etter uttalelser fra SA og RU, samt lagertall fra USA, er hva som kjører opp olja nå.

SOFF antakelse om markedsutvikling vises til i side 10 av presentasjonen.
En av utfordringene i bransjen er at supply steg etter at demand begynte å falle.
Antallet skip lagt i opplag er steget, så supply avtar, mens demand begynner å røre litt på seg med stigning.
Noe som børde øke dekningsgraden(utilization) og dermed ratene. Hvor raskt det skjer er vel egentlig et godt spørsmål.

Hvor mye tiltro gies oljeprisen av riggselskaper? Av media kan en tolke ‘lite’ om en ser på Statoils siste uttalelse.
Personlig lurer jeg på om det er selskapets måte å si ‘selg’, mens de selv invisterer.
Tror vi er på en unaturlig lav bunn nå for SOFF, en bunn formet av nedgang av fusjonsaksjer.

Mistenker fusjonsaksjene er ferdigsolgt, men salg av skattefordeler og lignende årsaker kan ligge til grunn nå.
Jeg oppfatter SOFF som svært potent, den ristet litt på seg og spratt opp 15% intradag i løpet av børsuken etter å ha testet 5.50 for andre gang.
Topp 20 har 70% av aksjene, Røkke, Fredriksen og Solstad har altså 2/3 deler av top 20 aksjene.

Besøkelsestiden er å være inne når ratene viser en oppsving, demand/supply. Fundamentale for dette er oljeprisen, og om/når prosjekter satt på vent gjenopptaes.
OPEC ser ut til å trygge og stabilisere en bedre oljekurs, så ting kan skje plutselig.

Tar med en OBS, bransjen er høy risiko og volatil. Advarer mot for høy eksponering og spesielt belåning denne veien, spesielt på mine vurderinger. Jeg kan lite om dette.

Tok en liten post her idag. Absolutt en kandidat til mangedobling på litt sikt, men så klart høy risiko. men positivt at oljeprisen har tatt turen over 60-tallet.

Q3 på torsdag er vel også spådd å bli helt ok lesing?

Driftsmessig solid underskudd pga svært lave rater i Q3.
Håp på reduksjoner på bunnlinjen i forhold til Q2, samt gjeldsreduksjon og litt penger inn i forhold til salg av båter. Men tror overskriften i Hegnar kommer til å inkludere ‘blodrød’ på ett eller annet vis. Guidingen fremover vil nok antakelig gjenspeile samme som i Q2, og at de jobber innenfor sin fremsatte strategi, samt at markedet ser ut til å gå mot bedring, med henvisninger til oljepris.

At meglere ikke har kommet med tallfestede forventninger til kvartalet gjør at alt underskudd kan ansees som negativt av markedet, så hva som skjer med kursen er høyst usikkert.
Oppfatter dagens kurs som svært gunstig, og har intensjoner om å sitte helt rolig over kvartalsfremlegg.

Personlig er planen å sitte like lenge som Røkke (2021), så får veien frem dit bli så humpete den bare vil :slight_smile:

Røkke gjorde den avtalen med kreditorene til SOFF tidlig på våren. Innblikk i oljemarkedet som han hadde å gå på gjennom Aker på denne tiden ligger mot Sverdrup-feltet og Njord. Mistenker Sverdrup-feltet er en av årsakene til Røkke’s posisjonering i SOFF.

Sverdrup starter produksjonen mot slutten av 2019 er det som er forventet. Tenker oljepris-messig og markedsmessig er innkjøp nå for å sitte til da gunstig.
Vet ikke om jeg har anledning å la aksjene stå i fred til da, men det er håpet.
Bunnen trodde jeg vi traff rundt 8, hadde ikke trodd den kom til å gå under 8. Lastet mer enn jeg burde i sjiktet 5,50 til 5,98, men første innkjøp for min del er rundt 8 nok.

Oljekursen kan svikte, så det er ikke noen garanti at markedet og ratene til OSV vil bedre seg med det første. For høy eksponering her kan svi!

Statoil Brasil Óleo e Gás Ltda. has awarded the following Contracts to Solstad Farstad:
6 months firm contract to PSV Far Scotsman (2012, PSV 08 CD, 4000 DWT) and PSV Far Serenade (2009, UT 751 CD, 5950 DWT) to support exploratory drilling campaign at “Carcara field” (BM-S-8) in Santos Basin.
Both vessels will be sailing under Brazilian REB flag. Commencement of the contract is expected to take place during 4Q 2017. Charterer has the option to extend the contract with further 9 x 3 months periods.

Contacts:
Lars Peder Solstad, CEO at +47 913 18 585 or
Anders Hall Jomaas, CFO at +47 400 42 918

Skudeneshavn, 8 November 2017

Solstad Farstad ASA

www.solstadfarstad.com

This information is subject of the disclosure requirements acc. to §5-12 vphl (Norwegian Securities Trading Act)

http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=438169

http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=438392

Her er Q3 finasiell rapport lagt ut

bilde

Post #11 her på tråden har tidligere investor-tall for sammenligning.

1 Like

Solstad selv nevner noe lignende i e24 artikkelen litt lenger opp her også. Men trekker også frem optimisme i forhold til våren.

1 Like

De har ekstremt mye gjeld og selv om ratene tar seg opp ser jeg ikke helt hvordan de skal klare å dekke dette uten å kjøre en del emisjoner i årene fremover?

Du får lese Q3 presentasjonen.

Dette er hva gjelden koster i avdrag + renter for inneværende + 2 neste år.
2017: Avdrag 656, renter 1049. Totalt 1705mill
2018: Avdrag 443, renter 1040. Totalt 1483mill
2019: Avdrag 457, renter 1041. Totalt 1498mill.

Q3 var en hard periode, og cash equivalents gikk fra ~2,400 mill nok til 2100 mill nok.
Grafene som tegnet optimisme for markedet, beregnet en oljepris i snitt på 58$ fatet for nordsjøolje for 2018.
Oljeprisen har nå holdt seg over 55$ fatet i over 2 måneder, og over 60$ i 2 uker. Altså over det som var forventet som den positive indikasjonen til markedet.

Men så har du tydelig spesifisert at du tror ikke de klarer med lån tiltross for økning i ratene.
Hva vil økning i rater bety? At bruken av båter, etterspørselen, stiger. Tilbudet kan potensielt økes ved at båter som nå er i opplag kan taes ut i aktivitet for å møte etterspørsel, båtene vil gå mer per båt, og betaling per oppdrag stiger induviduelt.
Hvor mye stiger kostnadene for SOFF ved at ratene stiger? Per oppdrag, kun økt kostnad der lønn er delvis utbetalt i part hos arbeiderne. Med andre ord i stor grad penger rett i lomma.
Dobbel rate betyr ikke dobbel netto inntjening, men dobbel brutto inntjening. Noe som i forhold til dagens marked, spesielt med tanke på økt ‘utilization’ vil innebære en mangedobling for selskapet.

Derfor tror jeg økte rater gir SOFF midler til å håndtere gjelda si uten emisjoner.
Men vil det snu nok i løpet av 2018/2019?
Er olje-prisen noe som festes lit ved i stor nok grad til at oljeprosjekter tilstrekkelig starter opp?

Vi må nesten ta tiden til hjelp, men jeg oppfatter det som sannsynelig. Samtidig er selskapet priset av markedet svært lavt mener ledelsen:

For under presentasjonen la SolstadFarstad-ledelsen frem beregninger som forteller at bokført egenkapital per aksje er på 21 kroner ved utgangen av 3. kvartal. Med oppdaterte anslag for verdien av skipene, kommer SolstadFarstad-ledelsen frem til en verdijustert egenkapital per aksje på 30 kroner.

Fra e24 artikkelen over her.

Tror det er et svært godt case om du har tillit til oljeprisen for de nærmeste årene.
Men for all del, se på hva selskapet selv sier, hva som står i rapporter og presentasjoner til andre i bransjen for den del.
Kan hende det blir bedre kjøpsmulighet enn dette, mitt første innkjøp var nær 8 blank, så jeg har ikke truffet bunnen.

Takk for svar. Jeg ser poengene dine og caset er absolutt interessant. Så lenge det blir skriverier om “tøffe vintrer” og lave rater så kan man vel også forvente at kursen ikke vil ta seg opp med det første. Samtidig har den falt veldig mye fra “notering” så det er nok ikke feil med inngang på disse nivåene uansett. Det er høy risiko som Røkke skrev i aksjonærbrevet sitt, men oppsiden er jo også formidabel om de klarer seg gjennom gjeldsforfallene uten emisjoner. Det som også er interessant er at de kan selge de båtene de bruker lite og få penger inn på den måten. Det kutter jo også en del på kostnadssiden når man har færre båter å drifte.

Min konklusjon er foreløpig watch.

«Det er riktig at vi legger inntil åtte båter i opplag gjennom vinteren,» skriver Solstad i en e-post til nettstedet.
At flere båter legges i opplag medfører permitteringer uten at omfanget er helt klart, ifølge rederisjefen.
«I tillegg vil det bli oppsigelser som følge av at skip er solgt eller har fått endret operasjonsområde. Heller ikke her er omfanget foreløpig ikke fastsatt,» skriver Solstad videre til E24.