Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1


Så langt går vel ting som forespeilet, og ratene gjør at oppgang lar vente på seg enda litt. Men der er lysning å ane også. =)

1 Like
1 Like

Det virker jo som S.A. Farstad ønsket å satse på egenhånd også i januar i fjor rundt de tider da den planlagte refinansieringen av Farstad med investoren Kristian Siem gikk i vasken. Da ble det startet et eget investeringsselskap.

Kan det være noen sammenheng med dette?

1 Like

Liker ikke helt ordvalg som ‘med umiddelbar virkning’ uten at noe videre informasjon blir gitt.

1 Like

Har vel ligget i kortene, Røkke og co har vel igrunn tatt grundig kontroll… Så da er det ut med det gamle og inn med det nye.

2 Likes

Noen som har Sunnmørsposten som kan lese denne?

Her er oppfølgingsartikkel fra e24

2 Likes

E24 har tatt med en uttalelse fra Sverre Farstad selv nå også. Han er tydelig på at det ikke er Røkke/Fredriksen som styrer skuta, men Solstad som står fritt.

Solstad er vel pr defacto = røkke og hans meninger.

Vel, har lest tidligere at Aker (i en artikkel om Røkke, minnes jeg?) primært sett ønsker å ha rollen som investor og ikke legge seg for mye opp i driften, men det kan jo godt vært annerledes i virkeligheten.

Direktør L.P. Solstad selv sitter jo med en langt større post i SOFF enn S.A.Farstad og tenker vel i første omgang på seg og sine. Jeg tør ikke uttale meg for mye om dynamikken i styret hverken nå eller før, men jeg kan vel se for meg at det blir lettere og lettere å få gjennomslag for ting som tidligere ville vært vanskelige for Farstad å godta.

Time vill sjåv, men inntil videre ser jeg på kursfallet som en bra mulighet til å handle litt mer.

3 Likes

Røkke pleier å velge våpendrager, så lar han vedkommende styre skuta. uten at han blander seg for mye i det daglige. Ser ut som det er operasjonsmodus her også.

Mye drama med Røkke i kulissene. Ikke hyggelig dette gamet, men kan nok vise seg å være bra for kursen. Jeg velger å tenke at ingen ville blitt skvist ut på denne måten om ikke det var for at flertallet har sett nødvendigheten av det i en presset økonomisk situasjon.

Da forsvinner nok noe av salgspresset på aksjen.

1 Like

Veldig sjelden jeg kommenterer kursen eller teknisk rundt aksjer jeg er interessert i, men det er noen (Farstad? eller en av de konverterte som ble med over fra Farstad shipping) som selger aggressivt i dag. Fin mulighet for de av oss som har tro på casen og som ønsker å kjøpe oss opp litt.

1 Like

Ville avventet, Farstad skal etter alle solemerker ut.
Samt det ligger muligens en korreksjon i oljeprisen i luften.

2 Likes

Helt enig @Defender, men tidligere har ikke SOFF kursen korrelert så mye med oljeprisen som man skulle tro. Det har da vært andre drivere som har vært sterkere, men ja, det er godt mulig at kursen skal enda lavere. Historisk så er januar en dårlig måned for supply så det er få positive kursdrivende nyheter som er ventet. Derfor tenkte jeg dette kunne være en fin mulighet til å følge med litt i alle fall.

Det kan jo også være at det er Farstad som er på vei ut nå, jeg registrerer bare at det er poster på 20-30k aksjer som dukker opp av gangen i salgskolonnen, men det får vi svar på innen 48t. ev.

1 Like

Tenker det er sentiment også, siden Staten har solgt seg ut, og skriveriene rundt Sverre Farstad. Så om Farstad på toppen legger kurspress med nedsalg, kan det nok forklare at vi går litt nedover. Bevegelser som på lengre sikt nok ikke vil ha stor betydning, men er ikke overbevist om at den kortsiktige nedgangen er ferdig. Nedgangen er ikke på veldig høyt volum, så aner det kan dannes en OHS formasjon her frem mot Q4 presentasjon.
RSI rundt 20-25 har vært støttenivå. Snur RSI på 30-området ser det ut som vi er i en higher highs, higher lows i RSI fremdeles. 5.52 er 50 dagers glidende snitt, vi er nedenfor nedre bollinger, så tenker det er dagens støtte-område. Ichimoku antyder støtte ved 5.54 og 5.33.
Aksjen har lite historie i dette området, så kan bli volatilt om det settes press. Tenker vi kanskje ser 6.5 - 7 innen/rundt Q4 presentasjon. Pareto reduserte sitt kursmål fra 8 til 7 og gjentok kjøpsanbefaling i år i følge XI chatten.

I alle tilfeller, for rolige langsiktige potter er dette bare krusninger.

Angående oljekursen, er langsiktig tiltro og sentiment relevant for offshore. I forhold til hvor mye leting og satsing som gjøres i løpet av neste 6-12 måneder. Oljeprisen må gjerne jobbe litt i området 60-70 sådan tenker jeg.

2 Likes

Teknisk ligger vi på MA50 og fibc 0,5.

2 Likes

5.4 nå… Hvor langt ned skal vi? Noen tanker?

Håper på sluttkurs over 5.53, men hvor langt ned denne nedgangen kan føre oss er litt usikkert terreng.
Der er en RSI trendkanal med higher highs, higher lows som kan dannes om det snur snart.


bilde

Værste fall ny test av 4.00, men tror det er for kort tid til Q4 presentasjon 22. februar for det. Mulig stop-loss fisking kan føre oss under 5, men tenker selv vi kommer til å snuse på 7-ern før slutten av mars.

2 Likes
1 Like