Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

1 Like

bilde

Rotet litt i gamle papirer og fant eierandel for Farstad-familien her fra 12. juli:
Farstad-familien eier bare 1,4 prosent av SolstadFarstad, en eierandel som i skrivende stund prises til rundt 38 millioner kroner.

Tyrholm Farstad Invest hadde i perioden 12. Juli 2017 til 29. Januar 2018 økt med 0,6%.
Om det er de som driver nedsalg hadde vært interessant å vite.

1 Like

Det kan vi vel se førstkommende mandag?

bak betalingsmur, men overskriften sier vel det meste.

2 Likes

Blir som flere her inne har tenkt høyt og lavt. Farstad er gone. Røkkes Mann styrer showet.

1 Like

Tenker selv om det ‘færre kokker mindre søl’.
Og at det hele byr på en kjøpsmulighet, jeg tenker kan vare enda en uke eller to, men ikke mer. Spekulativt.

1 Like

Jeg har den på “long” watchlist. Som betyr at jeg ikke bryr meg så mye om å treffe nøyaktig bunn da jeg tror den skal opp i et 12måneders perspektiv. Har dog ikke kjøpt enda. Røkke har en plan. Den inkluderer ikke Farstad familien og han sitter nå på en liten gigant av et oljeselskap med store vekstplaner…

1 Like

Røkke og Fredriksen har planer. DESSC hadde vel noe i gjerdet med omgjøre AHTS båter til støtte for fiskeoppdrett og service dertil, sommeren 2016 var det mye snakk om det.
Aker har store oljeprosjekter på gang, og det er rett og slett praktisk og nyttig og ha foten innenfor servicebransjen i større grad således. Aker er også stor på videre oljeleting. Det er noe med å kunne sitte på begge sider av forhandlingsbordet, og ha gjort det i god tid før markedet snur, som vil gi han en god posisjon.

Er i grunn engstelig å sitte langsiktig mot oljen, da jeg ikke vet når jeg trenger uttak. Men ser for meg en spennende tid når Sverdrup skal åpnes.

Videre tror jeg Solstad har mye tanker og planer selv, hint om vind-energy, DESSC Subsea, manøvreringer i forhold til langsiktige kontrakter, samlet salg av uønskede skip, nedkutting i kostnader for SOFF.
Største uroen min på lengre sikt er om ratene ikke kommer hardt nok i løpet av 2018 til at positivt sentiment for skikkelig grofeste. Bok/Pris er vel noe som sies å være særdeles gunstig i SOFF, et moment jeg har lite forhold til selv.

1 Like

Usikkerhetene er jo når vind, fisk og olje vil sørge for økt etterspørsel etter båter. Og hvor lenge SOFF har cash til å drive sånn de driver n.

Enig i det om en ser mot overgangen 2019. Spesielt om den økte oljeletinga som skal tilta nå bærer frukter. Backloggen for 2018 til SOFF er enda ganske robust, 3mrd verdt i kontrakter. 2.1 mrd på bok per 30.09. Q4 og Q1 vil nok sikkert kunne svi samlet 500-800 mnok. Q4 og Q1 er tøffe måneder. Kan hende jeg her undervurderer kostnadsreduksjonen som er vellykket over målsetninger.
Men positivt sentiment er varslet og ventet for våren. Så mer kortsiktig vurderer jeg innkjøp nå med salg ~juni som lav risiko med god reward. SOFF’s nære kontakt med Aker tror jeg de vil få noen frukter av også. Men for Q2 og Q3 hadde positive regnskap vær hyggelig å se. Og guiding mot det tror jeg kommer allerede på Q4 presentasjon 22. februar. Har lyst til å sitte rolig til H2 2019, men holder føler ute for om selskapet må ha finansiering eller ikke. Er utviklingen positiv er oppsiden stor fra dagens nivå tross alt.

1 Like
1 Like


Bak betalingsmur

1 Like

https://www.solstadfarstad.com/business/investor-relations/largest-shareholders/

Tyrholm & Farstad står med samme som sist uke, så det er noen andre som selger unna. Har ikke studert lista forøvrig.

1 Like

Tror dere det er frykt for raskere renteøkning som kan ha trigget korreksjonen her?

1 Like

S&P og Dow Jones fallt hardt på fredag, og nedgangen har tiltatt utover kvelden i dag også. Asia ble dratt ned på morgenkvisten i dag hardt, og vi kan forvente samme for i morgen tydeligvis. Samt Europa har også samme. Det beror på renteøkninger som tiltar.
En endring fra fredag kveld til i kveld, er den norske krona, som har fallt hardt i kveld, men som steg på fredag.

Men det er årsak til at hele Oslo Børs presses ned om dagen.

1 Like

Litt dårlig formulert det forrige innlegget; jeg forstår at det har trigget korreksjonen i markedet generelt, men jeg mener SOFF falt litt mye i «forkant» av indeksene. Store salgsposter dukket opp en og en når kjøperne fikk tatt imot den forrige posten som ble dumpet og for meg så det kanskje ut som det var en større aktør som solgte systematisk. Min halvferdige tanke var at kanskje denne aktøren fulgte spesielt med på SOFF mtp gjeldsbyrden og dermed vektet seg ned når rentebildet «forandret» seg.

1 Like

Støyen omkring Sverre Farstad, og dette:

Var nok medvirkende til nedgangen i forkant.

1 Like

Har ikke Solstad Farstad tanker om service i denne retning også?

2 Likes

18mnd kontrakt til PSV´n Far Spica som blir tatt ut av spotmarkedet i Nordsjøen.

75dagers kontrakt til Normand Aurora også fra spot i Nordsjøen.

I tillegg en forlengelse av kontrakten til Far Symphony på 6mnd (+ 6mnd opsjon).

Alle kontraktene i UK sektor. Spennende å se om dette kan bidra til en strammere spot i Nordsjøen.

https://www.solstadfarstad.com/business/investor-relations/company-disclosures/announcement-of-psv-contracts/

2 Likes