Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Spillaksjer generell diskusjon

@swing noen tanker?

Har en magefølelse av at dette er litt dyrt.

  • De har ingen portefølje som pr idag genererer de store inntektene.
  • De er AAA selskap så neste spill er nok ikke ute før 2020-2021.
  • Sjangere er ikke den store på DLC og IAP i mitt hode
  • Merkenavnet er helt nytt, så med middelmådige anmeldelser føler jeg ikke at salget vil være det heeelt store.

Hvis det er Toadman, så sier de:
image

Ja, men jeg tenkte mer på etter dette :slight_smile: De sier de har et spill til i konseptfasen.

1 Like

Jeg synes det ser interessant ut

De skal fortsette å jobbe som konsulenter men også utvikle egne spill. Konsulentvirksomheten sørger for stabile inntekter. Utviklingen av egne spill kan føre til et stort hopp i inntekter om de treffer. Jeg har lært at det er veldig vanskelig å spå hvilke spill som treffer blink og det er attpåtil ikke så mye informasjon om Immortal: Unchained ute enda. Her er en liten teaser

Høres ganske kult ut. Skal være i samme stil som Dark Souls.

Fra konsulentvirksomheten får de 40 mill på avtalen fra Leyou. Dette virker jo bra synes jeg.

Hva tenker du @Christian?

Ser noen på avanza er litt skeptisk til denne grunnet aksjene og lockup periode.
ca 20% av aksjene (innkjøpspris på 29øre) Kan i realiteten selges så snart aksjen går på børs. Jeg vet ikke om dette er standard praksis, men kan jo være en liten varsellampe.

Konsulentvirksomhet sørger ikke for spesielt stabile inntekter, det er en skikkelig cut-throat business hvor utvikleren stort sett bare må godta relativt usikre vilkår på kontraktene. Grin gikk jo på en skikkelig smell der og gikk konkurs.

Konamixx nevner et AAA-spill, men for det så holder et ikke med 30-40 MNOK. 5 MUSD holder vel til første EA-release hvis alt går på skinner. 10 MUSD er det du trenger for en “vanlig” release, men det blir for en type spill uten for mye content, som f.eks. Conan Exiles som har relativt lite story.

Spørsmålet blir hvor mye du stoler på ledelsen, den tekniske kompetansen til firmaet og hvor gode de er på å treffe markedet med riktig spill til rett tid.

1 Like

Etter emisjonen vil selskapet være verdsatt til 194 millioner sek. Om de drar inn 40 mill fra avtalen med Leyou samt klarer å få ut Immortal: Unchained i 2018 så er vel ikke det så værst? Det er såklart en risiko inne i bildet. F.eks kan IU floppe, og basert på det du sier så kan Leyou “pull the plug” på prosjektet sitt når som helst, men er sistnevnte sannsynlig?

I Information Memorandum står det forresten at de allerede har fått første utbetaling fra Leyou. “Betalningarna sker enligt milstolpar varav en milstolpesbetalning har redan utbetalats till Toadman.”

Litt om denne avtalen:
57

Virker for øvrig som de godt på vei med AAA-tittelen Immortal: Unchained. Slik jeg forstår har dette blitt delvis finansiert av publisher Sold-Out. 60% av emisjonspengene skal gå til egen spillutvikling (60% av 22 mill - mao, ikke så mye penger…)

44

Noe jeg liker med denne er at de i motsetning til veldig mange andre spillselskaper er cash positive.

Ser at en kjenning for mange her inne, Fredrik Malmberg, har tegnet seg for 1 mill forresten :slight_smile:

2 Likes

Nei, det er jo ikke det. Derimot, så kan de bli sittende uten kontrakt eller måtte ta en med dårlige vilkår. Les litt om Grin, så skjønner du hva jeg tenker på.

Når du sier cash positive, mener du at de har et positivt resultat (EAT), eller at de faktisk legger seg opp cash?

Jeg synes det ser interessant ut, men må bruke litt tid på å sette meg inn i det.

De hentet en million tidligere i 2017, så det har kanskje påvirket resultatet litt, dersom det regnes med her. Jeg kan ikke nok om regnskap til å garantere noe når det gjelder dette.

En annen ting jeg liker er at de to gründerene kommer til å eie over 50% av selskapet selv etter emisjonen, og som det står under har aksjonærer med totalt 87% av nåværende aksjer godtatt en lockup som innebærer at de ikke kan selge mer enn 10% av sin beholdning før det har gått 12 mnd.

31

1 Like

For å være cash-positive, så kan du ikke se på resultatetregnskapet, du må se på endringen i cash og gjeld og justere for emisjon, lån, osv. Skal se om jeg får sett på det i helgen.

Jeg er også litt skeptisk til å vurdere et firma med 19 ansatte til 175 msek…

1 Like

Mojang hadde ikke så mange ansatte da. At et selskap har høy omsetning per ansatt ser jeg på som en veldig positiv ting i utgangspunktet.

2 Likes

Interessant om noe som kanskje blir det neste Pokemon Go:

1 Like

Synd niantic ikke er på børs

legger inn tencent med knalltall her i dag

Omsetningen økte med 61 prosent til 65,2 milliarder yuan (80,6 milliarder kroner). Resultat før skatt økte med 69 prosent til 18 milliarder yuan sammenlignet med samme kvartal i fjor. Dette er den høyeste veksten på syv år.

2 Likes

Sett på denne enda? Setter pris på flere kritiske øyne på dette caset

Siste frist for å tegne seg nå på fredag 24 nov

IM: http://toadmaninteractive.com/wp-content/uploads/2017/11/Toadman-Interactive-AB-publ-IM.pdf

Beklager, endte aldri opp med å ta meg tiden det trengs.

RÆVIO, hirr

2 Likes

http://maginteractive.com

Neste ipo spillselskap klar. Tegningsfrist til uka nå. Bare lest kjapt over men virket som et spennende selskap.

3 Likes

I dag er handelen i gang i MAGI på first north.

Det blir værre og værre og følge med på nordiske spillaksjer:

image

6 Likes

Ser ut som den kommer til å få en fin start. Skulle ikke toadman på børs igår?
Evt ikke. Ordreboken så helt anderledes ut hos meg før åpning