Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Starbreeze (STAR-A/B)

For meg som ikke har solgt meg ut for tidlig så ser fremtiden til Starbreeze lys ut, spesielt med tanke på hendelsene den siste tiden (inkludert DbD-salget). Ser ikke noe poeng i å lete etter topper og bunner på veien oppover. Sannsynligvis går man bare glipp av altfor mye av oppgangen. Langsiktighet har lønnet seg hittil, og jeg tror det blir sånn framover også.

De har da ikke akkurat solgt så voldsomme mengder… Absolutt alle aksjene jeg følger med på har gått ned idag. :smile:

Tror jeg Starbreeze står høyere enn 19kr om et år? Selvfølgelig. Hvorfor skal jeg da bry meg om kursen idag?

Skulle Starbreeze falle til 15kr nå, så er det bare forventningene som har blitt senket. Hvis de som med DbD leverer over forventning, så vil kursen gå opp igjen.

Du må jo nesten gjøre en estimering pr prosjekt de har gående og lage et fullstendig estimat ut fra det. En jævelig svær jobb, og jeg vet ikke hvor nyttig det blir, med så mange ukjente. Uten et sånt regnestykke, så blir det jo umulig å si hva som er billig eller dyrt.

Personlig synes jeg 25kr var dyrt og solgte siste rest der. Jeg har da bare sett på en markedsverdi og hva de må tjene for å forsvare den markedsverdien og tenkt at det er mye som skal klaffe for å komme dit. Dette er selvfølgelig ren synsing, og DbD viser jo at Starbreeze har bra teft og hvis man kunne bruke det som en indikator, så kan nok 25kr være billig. :wink:

1 Like

det er nettopp det som er greia…

Kjipt/unødvendig å betale 20-30% ekstra pga en trigger-pump/rally… Kun kortsiktige/pumpere som tjener på slikt…

1 Like

Hvor mange kopier må de selge av Overkill’s The Walking Dead for at du tenker at 25kr er helt ok pris? :smile:

Det kommer vel an på hvor mange som selges til hvilken rabatt

Hvor mye tror du de vil selge (kopier og kroner)?

Jææææævelig mange, og ikke til 75% rabatt som mesteparten av Payday2 eksemplarene! oTWD er det spillet jeg hele tiden har tenkt at skal forsvare mye av prisen til Starbreeze. Jeg tror det vil gi inntekter på mellom 250msek og 1000msek for Starbreeze.

oTWD er prosjektet jeg tror vil gjøre det best av de Starbreeze har i produksjon. At det ble utsatt med et år er ikke noe jeg så på som positivt, og vi ser jo at de har måttet finansiere de andre prosjektene sine med konvertible obligasjoner som et resultat. Ikke bra.

2 Likes

Vil anta at det kommer til å koste 350-400kr på PC, konsollversjonene følger vel ordinære priser så alt fra 449 til 599 her hjemme. Så spørs det jo om det kommer noen luksusversjoner i tillegg. Prissettingen i Asia vet jeg dog fint lite om…

Release på Steam og via Smilegate samtidig, pluss global konsollrelease. Tja, det ville overrasket meg om de ikke solgte mellom 5 og 8 millioner kopier det første halvåret. Forhåndsbestillinger og de første to-tre ukene etter release tipper jeg havner på 3-4 millioner kopier. The Walking Dead er en veldig sterk merkevare, og co-op multiplayer gjør at det blir et spill man kjøper og spiller sammen med kompiser, i motsetning til singleplayerspill.

Etter release av Payday 2 er det jo hovedsaklig DLC’ene de tjener penger på… Men klart, hovedspillet drar jo også inn noen kroner når det er Steamsales. Jo fler som kjøper hovedspillet billig, desto fler har de å markedsføre DLC’ene til. De har et community nå på 4 021 860 medlemmer.

Hvorfor måtte de det mener du?

Fordi de trengte pengene til å videreutvikle prosjektene sine?

Ah, så det er det de skal bruke en halv milliard til? Hørtes ut som mye penger.

Trodde de gjorde en deal med Smilegate som begge parter ville tjene fett på ved å slippe spillet i to markeder samtidig. Dette er feil da? :stuck_out_tongue_winking_eye:

Hvor har du det fra at de har konvertible obligasjonslån på en halv milliard fra?

De havde en kassebeholdning på 416,5 MSEK pr. 31. marts og får nu yderligere ca. 77 MSEK. Der kommet nok til at være et cashburn i løbet af indeværende kvartal eftersom indtægterne fra juni først udbetales i juli, men i praksis regner jeg med at cash flow er positivt nu, så 500 MSEK i kassebeholdning passer jo meget godt, sådan i runde tal :slight_smile:

1 Like

De må reservere 12.5 musd for vr satsningen (hw), og noe til IMAX og starcade men det vet vi fortsatt ikke hvor mye det er snakk om. Dessuten bør de få nye publishing avtaler snart

Bak cash-beholdningen ligger det jo 261msek i langsiktig gjeld +77msek til nå. Jeg antar at de ikke har tatt opp denne gjelden for moro skyld, men fordi de ser at de kommer til å ha bruk for pengene til å gjøre investeringer. Noe annet ville jo vært rimelig meningsløst…

Nede på 18kr og oppsiden er nå enda større enn for bare noen få dager siden :smile:

Der skydes 25 MUSD ind i Acer Starbreeze Corporation, 50% fra hver part, men vi ved ikke hvilke aktiver der skydes ind, behøver jo ikke være cash det hele, men jeg regner da helt klart også med at de 9 MUSD er øremærket Acer Starbreeze Corporation.

Jeg tror også der kommer nye publishing deals snart.

2 Likes

Ja, men sådan er det vel altid, man har jo ikke en masse penge liggende i et selskab uden at de skal bruges til noget, men som det er nu har de jo en kassebeholdning på op i mod 500 MSEK og samtidig positivt cash flow.

Hvordan kommer q2 rapporten se ut? Starbreeze har nå 2 spill som bidrar til å dra inn penger men samtidlig har de mye kostnader i utvikling av alle nye prosjekter. Jeg tenker Starbreeze har kostnader for omtrent 100mill nå i q2 samtidlig som pd drar inn 40 mill og dbd kanskje 30 mill. Er jeg helt feil i mine estimater?

Det var derfor jeg var litt overrasket over spørsmålet til @StjerneBris, jeg antar jo at de sørget for å få et konvertibelt obligasjonslån fordi de trengte det for investeringene sammen med Acer/Smilegate. :wink:

Er det noen flere triggere for Starbreeze de neste 6-8 ukene, eller er det “bare” at DbD selger bra nok til at det ser ut som de kommer til å ta tilbake førsteplassen på Steam så snart salget er over? Eller er det en sjanse for at Starbreeze faller tilbake til trendkanalen de hadde fra november til mai? Dvs fra ca 14-18kr? Noen som har sett på det tekniske?

Der er et hav af potentielle triggers/news inden for de næste 6-8 uger, men ingen garanti. Her er nogle af dem:

  • DBD console announcement (det sker jo nok på et tidspunkt, timingen afgøres bl.a. af hvor hurtigt de kan få rettet de issues der er i steam versionen)
  • Release date/window for RAID WW2 (Starbreeze har allerede igangsat markedsføringen og jeg tænker at de max vil bruge et halvt år på det frem til release. Der har også været leaks som siger at planen er udgivelse i 2016)
  • Release date/window for PD Crime Wars (samme som RAID, har også været leaks der siger at planen er release 2016)
  • Launch af første Imax VR Center
  • Annoncering af flere VR titler (de arbejder på mere end bare John Wick sammen med Lionsgate)
  • Nye publishing deals i stil med DBD eller RAID.
  • Nyt angående PD2 til et eller flere asiatiske markeder.
  • Geminose (Geminose in 2016 LUL)
  • Punkt 6 i The Starbreeze Ecosystem (http://media.starbreeze.com/2014/06/AGM_2016_Web.pdf side 31, Bo sagde iøvrigt at den store kassebeholdning de har nu skal ud at arbejde, de er ikke nogen bank, og så vidt jeg husker sagde han også at det bl.a. involverer ny tech).
6 Likes