Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Starbreeze (STAR-A/B)

Takk! DbD til konsoll er jo veldig interessant, men utfra de negative kommentarene på Steam, så må de helt klart fokusere der. De negative sidene ved DbD burde gå an å fikse, men det er jo litt vanskeligere enn vanlig siden spillet er fullstendig asymmetrisk.

Jeg ble ikke så imponert over traileren til RAID, men her kan jo gameplayet være veldig bra, men det er umulig å se ut fra en traileren.

PD Crime War til mobil er jo en skikkelig joker, men jeg har lite erfaring i å bedømme mobilspill.

Publishing deals synes jeg virker interessant. DbD var jo en kjempedeal.

2 Likes

Ned mot 15-16 kr er det sterk støtte og det kan være en interessant inngang ut i fra det tekniske bildet. Fundamentalt er som sagt vanskeligere å avgjøre, vr og Asia er begge satsingsområder med stort potensial og høy risiko (slik jeg vurderer det)

2 Likes

Med Smilegate som partner, som er lommekjent og erfarne med Asia-lanseringer, er det altså høy risiko…? Hvordan ville du vurdert det uten Smilegate? :smile:

Husk at Smilegate også er VR-partner, de er ikke bare med for OTWD og Payday 2 sin del.

1 Like

Pd2 begynner å bli ganske gammelt og TWD er ikke stort i Kina

Min tanke er at hvis de får fixet de issues der er og indført Survive with Friends, så kan det påvirke salget rigtig positivt og det samme med CCU. Jeg tror helt klart også at user rating i så fald vil gå mod 90+ i stedet for 72% som det ligger på nu.

RAID regner jeg med bliver en stor succes, det her koncept har de styr på, og det virker som om RAID er en lidt mere fuldendt heist simulator, fordi man ikke bare bliver dumpet ned på et map, sikrer sig loot og så ellers smider det ind i sin escape van og så stopper missionen. Man skal faktisk også bringe det tilbage til safehouse, eller basecamp som de kalder det, så jeg tror der kommer væsentligt mere fokus på driving, hvilket de allerede har beta tested i PD2, og det var netop LGL der stod bag den feature. Jeg tror ikke grafikken bliver dårligere end PD2, men man skal nok heller ikke forvente sig meget bedre grafik.

PD Crime Wars er for mig også meget en joker. Generelt vil jeg mene at b2p steam spil som PD2, DBD eller RAID er en lidt mere tilgivende monetization strategi end f2p mobile games, men potentialet er stort hvis de lykkes.

2 Likes

TWD er ikke stort i Kina? Hvor ser du det?

der er flere artikler der siger det modsatte, f.eks. http://www.chinadaily.com.cn/world/2016-05/25/content_25458626.htm

Since China’s internet TV company Youku Tudou introduced the show in China in 2012, The Walking Dead has become the most watched US series in China. It reached the Top 3 on Baidu’s TV list with the third season garnering more than 95 million views in one year, according to the company.

The comic book series, which was adapted into the TV series, was also translated into Chinese and published in China in 2014.

2 Likes

Call of Duty og Battlefield er også ganske gamle, men med nye oppdateringer (nyutgivelsene hvert år med små endringer) så får spillene nytt liv og spillerne kjøper villig.

Denne svarte @megetgod så fint på, så jeg bare gir en +1 på den.

Helt enig, det generelle konseptet er svært vellykket, det er forhåpentligvis bare mindre justeringer som skal til for å få rettet opp mye av det folk klager på.

Interessant det du skriver om RAID. Det høres ut som det blir litt mer som GTA5 sine heists, men forhåpentligvis med bedre match making osv. Det jeg mislikte med traileren var settingen, men de kan jo like gjerne ha WW2 heists på Hawai og Japan, ikke bare i triste/kjedelige ww2 Tyskland, som var noe av det jeg ikke likte så godt i traileren.

Også enig med deg angående PD Crime War, det er nok en joker.

Har du lyst til å utdype hvorfor du mener det er sterk støtte rundt 15-16kr?

Kommentarene til @megetgod og @holmes gjør det fristende å kjøpe tilbake aksjene jeg solgte på 25kr nå på rundt 18kr. Hvis det er sterk støtte på 15-16kr, så er det ikke så veldig mye å hente på å vente lenger…

1 Like

Ja, for mig lyder RAID også mere open worldish, men jeg kan ikke forestille mig at det er på niveau med GTA 5. Jeg kan godt følge dig i at det var lidt grå, brune og triste settings. Der er mange aktionærer der brokker sig over grafikken, men for mig er det vigtigste at spillet er ikonisk. Flere siger at minecraft har dårlig grafik, så man kan sagtens lykkes med dårlig grafik, men i mine øjne er minecraft meget ikonisk. Så snart nogen laver et spil baseret på en cubeworld bliver det altid sagt minecraft men god grafik, hvilket jo er fantastisk for minecraft. Lidt det samme med PD2, hvis nogen laver et heist spil eller film bliver det typisk sammenlignet med PD2. Jeg håber RAID har noget tilsvarende ikonisk over sig.

Angående kursen tror jeg den vil stabilisere sig omkring 20 eller i starten af 20’erne, med mindre markedet fortsætter med at crashe, så skal den nok videre ned, i hvert fald på kort sigt.

I GTA 5, så kan du ta “heists” sammen med tre-fire andre spillere og dere spiller da i en “privat” instance. Det er et spill inne i spillet med andre ord. Det er denne biten hvor jeg tror RAID kan minne om GTA 5.

Før oppgangen fra 16 til 25kr til 18kr som vi er nå, så var Starbreeze i en relativt langsiktig trendkanal, som hvis den hadde fortsatt videre hadde endt opp på 15-18kr nå. Hvis denne kanalen brytes nedover, så blir det nok stygt, men jeg har ikke helt troen på det. Da må Starbreeze først ha en mislykket lansering, og det er nok mer enn 6-8 uker til neste lansering. :wink:

Jeg har solgt Starbreeze to ganger fordi jeg synes den på kort sikt (<3mnd) var overvurdert og begge ganger så har salgene stemt bra, men jeg kjøpte ikke tilbake sist gang, noe jeg angrer litt på i dag.

Jeg har også solgt to ganger fordi jeg ville vekte meg ned uten at jeg egentlig mente aksjen var overvurdert, jeg mislikte bare å ha så mye investert i et selskap som for det meste består av intangibles. Jeg har solgt en gang fordi jeg hadde høydeskrekk.

Jeg har også solgt en gang fordi jeg håpet på en overreaksjon av markedet og kjøpt meg inn igjen etterpå, og må si at det egentlig fungerte veldig bra.

Såvidt jeg ser, så var kursen når Smilegate-avtalen ble gjort på ca 14,5kr, så da er vel det også strike prisen på det konvertible lånet?

Vil Starbreeze ha noen rettigheter til en evt konsoll-release?

Ordlyden på pressemeldingen er passe vag:

… 2 MUSD investment, Starbreeze finances game development and receives 50% of royalties for the lifetime of the game, while Behaviour Interactive retains 100% of the intellectual property rights.

Det er ikke nevnt noe om PC eller konsoll, så da antar jeg at 50% royalty gjelder spillet i seg selv.

Jeg ville i utgangspunktet tenkt at det gjelder PC .

2 Likes

Jeg har valgt at holde aktien hele vejen i stedet for at lave trades, primært pga. den høje beskatning på aktieindkomst i Danmark, 42% for realiseret afkast. Som udgangspunkt tror jeg kursen vil være et sted imellem 60 og 80 kr. når vi når frem til OTWD udgivelsen, men det kan ændre sig afhængig af hvordan de andre udgivelser inden da falder ud. God Start med DBD :slight_smile:

Angående det konvertible lån fra Smilegate:

“Starbreeze will also issue 25 MUSD (215 MSEK) in a five year convertible bond to Smilegate under the Board’s mandate. The bond will have a coupon of 2 percent per year. Smilegate may convert the bond into B shares at a conversion price of 13.49 SEK per share or if the actual share price is lower, at the 60 day average share price with a minimum conversion price of 9.35 SEK per share.
When certain pre-defined milestones are met, Starbreeze may also convert the bond into B shares, at a conversion price of 13.49 SEK per share or if the actual share price is lower, at the 60 day average share price with a minimum conversion price of 9.35 SEK per share.”

Angående rettigheder til konsol-release af DBD, så står der ikke noget om det. Jeg tror det samme som dig, at det gælder spillet i sig selv, ellers kunne de jo have skrevet at det kun var PC-rettighederne. Det kan godt tænkes at de betaler Behaviour flere penge for at porte til konsol, og i det hele taget også videreudvikling af spillet. Som udgangspunkt tænker jeg at de splitter profitten, eller på en eller anden led sørger for at omkostningerne fordeles ligeligt.

1 Like

Du må jo ha en mye større stop loss hvis det blir brudd ned. Med støtte på 15 kanskje du velger å selge på 13.50 - tap 13% hvis du har kjøpt på 15.50, men 29% tap fra 19.

Gjett hva: DBL, BRC, MSI selger videre… Har sett det x antall ganger før, men blir aldri klok på HVORFOR !? Blir de lurt av dem som herjer i disse aksjene, eller stiller de algoene feil??

Anyway, sikkert veldig gøy for de som dytter aksjene opp og ned… Vanligvis så selger robotene rubel og bit når de først setter i gang. Noen som har oversikt over netto-handelen her i det siste??

1 Like

du kan se brokerstats her:

https://www.brokerstats.se/showBrokerStatistics?stockId=502

2 Likes

Hvis du bruker linken til @megetgod, så ser du at MLI siste 30 dager har nettosolgt 1,36m aksjer. MSI har ikke nettokjøpt aksjer på lenge, så for meg ser det ut som de casher ut på historisk høye kurser, med god gevinst.

1 Like

MSI er ikke typisk robot-firma. De har ofte folk som trekker i trådene bak, mer fornuft der. MLI er også delvis i den stilen… DBL, BRC, HBC derimot er som oftest kun 010010101 dvs robots. Og hos dem har det havna, huff !!!, nesten 5 mill aksjer siden oppgangen startet ca 17. mai. Ingen lystig lesning om tallene stemmer…?

MSI kan være helt almindelige privat aktionærer på niveau med AVA eller NON. Jeg bruger selv MSI (saxo bank) til en lille del af min portefølje.

1 Like

Der ser du… Det går faktisk an å se at handelen derfra er mer “logisk”… Er der noen som bruker DBL og kan motbevise meg at de kun er robots.? :slight_smile: