Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Starbreeze (STAR-A/B)

Det som fascinerer meg er at noen tror Starbreeze bare kan knipse med fingrene og få en “god nyhet” de kan pakke inn “utsettelsesmeldinger” med. Shit, vi blir ikke ferdige med The Walking Dead i tide, ring Smilegate i Korea og sjekk om de blir med på en deal? Faen, vi rekker ikke bli ferdige med RAID i år. Hør med 505 om vi kanskje skal lansere spillet på konsoller også!

Jeg tror ikke det er sånn altså. Rart at ikke enhver utvikler som trenger å utsette spillet sitt noen måneder velger å kjøre en release i Asia samtidig, eller på flere plattformer. Det er jo så enkelt?

Nå var det aldri kommunisert at RAID skulle komme i år, det er det bare noen som av en eller annen grunn har innbilt seg.

Liker spesielt når @Evilfreud titter på video fra spillet og kommenterer at dette aldri kan rekke å bli ferdig i år og at han har en dårlig følelse, og når de endelig kommuniserer slippvindu så bekrefter han liksom at han hadde rett i en utsettelse? Haha, hva er dette for noe? Det har aldri vært sagt når spillet skal komme ut!

Tja magefølelsen min var dead on. Og kursen falt og den vil forsette å falle i ukene fremover. Så mange andre som mente det samme.

Magefølelsen din sa altså at et spill uten slippdato burde komme i 2016, men nå som det faktisk er kommunisert sommeren 2017 er dette altså en utsettelse? Imponerende!

Sa magefølelsen noe om de ekstra inntektene fra en hittil helt ukjent konsollutgivelse også? For det var nytt for meg. :wink:

1 Like

Jeg tolker gårdagens melding slik at oTWD kommer i 2018 nå. Release RAID er tidligst september 2017. Sannsynligheten for det scenarioet har økt.To fordeler med dette: STAR kan konsentrere seg om å reklamere for 1 spill av gangen og med litt avstand mellom releasene øker sannsynligheten for at spillerne kjøper begge spillene.

Og gudene vet hvordan du får vridd det til det… Men det er kanskje for å være litt ekstra pessimist?

Tidligst september? TIDLIGST? Så sommeren er tidligst høsten?

Kan du forklare hva OTWD har med RAID å gjøre? Det er så vidt forskjellige settinger som det kan få blitt. Det ene er zombie surivival og det andre er lagt til WWII. Er det fordi begge er multiplayerspill?

Dette er første gang Starbreeze selv er publisher digitalt på konsoll. Hurra for den biten :smile:

Edit: Dessuten med 4MUSD inn fra DB for retailversjonen av konsollutgavene til RAID så får Starbreeze inn halvparten av det de har brukt på å finansiere spillet. Dette er så win-win som det kan få blitt. Risken med RAID reduseres nå voldsomt, for de er garantert mange fler salg med to nye plattformer å lansere på, i tillegg til de 4MUSD de får inn fra DB.

Jeg har begrunnet ovenfor hvorfor jeg tror oTWD kommer i 2018 nå.

Tidligst release september 2017: STAR skal ha sommerferie og er tilbake på jobb i august.

3 Likes

Utsettelse betyr ofte økte kostnader så de 4mill USD de får inn går nok inn i det sluket :wink:

Tar bare litt tid før dette meldes

1 Like

Når ble det utsatt fra? Utsettelse er når man endrer en dato til en senere dato.

Ja, du tror spillene er så like og Starbreeze er for små til å markedsføre to titler i samme halvår? :smile: Starbreeze er ikke så små lenger.

Starbreeze har et stor community gjennom PD2 som de skal pushe spillene til og da er det bra å spre ut lanseringene i tid så de ikke konkurrerer ut hverandre

2 Likes

Det er nok mer naturlig å bruke Payday 2-communityet til å selge RAID, enn å selge The Walking Dead (som har en enorm fanbase fra før).

Det har ikke så mye med om de kan eller ikke. For å maksimere inntektene fra begge spillene bør det være litt avstand mellom releasene, hvis ikke er det en fare for at de vil kannibalisere hverandre, slik at de totale inntektene går ned.

2 Likes

SEB analysen tar utgangspunkt i pd2 steam gruppen når de estimerer antall solgte. Du tror ikke det blir et stort overlapp mellom de som eier spillene?

3 Likes

Men hva har disse to spillene med hverandre å gjøre, annet enn at begge er multiplayer? Det er ikke sånn at ALLE fps-spill er like fordi de har co-op mulighet…

Dead by Daylight ble ikke så voldsomt markedsført i Payday 2-gruppen, (annet enn at man fikk 10% rabatt hvis man eide PD2 fra før, og et par masker dersom man joinet communityet) men de har likevel solgt ekstremt bra. Det har heller ikke hatt noen synlig effekt på antall Payday 2-spillere.

Dead by Daylight er jo multiplayer og co-op og har nok like mye til felles med Payday 2 som det OTWD har med RAID.

Er det uvanlig at folk kjøper to ulike spill over en halvårsperiode tenker du? Det er vel bare positivt om trofaste kunder kjøper ALLE produktene Starbreeze gir ut…

SEB-analysen var jo allerede ganske mangelfull, men den er bedre enn ingenting.

Et halvt år tror jeg er greit, men ville ikke lansert tettere enn det mot en overlappende målgruppe.

1 Like

Spørsmålet nå er når de offentligjør lanseringsdato/forsinkelse på TWD og hvordan de pakker det inn for at det skal virke positivt.

Det kan begrunnes slik:

För att maximera intäkterna från båda spelen, bör det finnas ett visst avstånd mellan utgivningen, såvida det inte finns en risk för att de kommer att kannibalisera varandra, så att de totala intäkterna går ner.

:slight_smile:

3 Likes

De inngår nok avtale med en annen planet så de kan ha samtidig global release der i 2019. Fikset de ikke en Asia-release gjennom Smilegate bare ved å knipse med fingrene da de måtte utsette OTWD da?

Fortsatt ingen som kan fortelle meg hva RAID og OTWD har til felles, annet enn at det er co-op. :smile:

Hehe teksten din var ganske bra. Og faktisk ikke usansynlig. TRor ikke de dytter det 6 måneder frem men kanskje 3. Så starter pre order med en heftig trailer på det som skulle vært orginal release.

Det er ikke så dumt å lansere alt på ett år så blir det veldig lavt P/E tall evt høy aksjekurs det året.

Kommer litt ann på hva de har i pipen og evt levetid på disse produktene. De har jo nok et par spill til pågang. evt om det er større expansions planlagt.