Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Stillfront Group (SF)

Merkelig kursutvikling, den var ikke langt unna 100 sek for en stund siden nå nesten 60.

For å se positivt på saken: oppsiden blir stadig større :slight_smile:

I følge Martin Sahlin, ceo, så skal Coldwood ansette en del nå. Tolker det som et positivt tegn.

1 Like

Denne her viser godt risikoen med å sitte med spill-aksjer over release. Siden de har en forventet topp ved release selger mange her nesten uansett hva selskapet melder og her tynges nok aksjen også av manglende nyheter om salget på Unravel.

1 Like

@holmes har Stillfront prosjekter under utvikling per i dag?

Såvidt jeg vet er det ikke annonsert noe, men regner med at det vil komme nye prosjekter nå. Både Coldwood og Dorado Games skal ansette utviklere.

Strategien er også at hvert spill skal tjene inn penger over mange år. F.eks skrev de i rapporten om Unravel

“Via a market partnership with Electronic Arts (EA), Unravel, a game developed by
Coldwood, has been positioned as one of the most interesting new products on the way to
market for consoles and PCs. Demand for qualitatively excellent and unique game concepts
is assessed as very good, which in combination with EA’s strong marketing capacity, has
created fertile soil for establishing the Unravel brand for many years to come

Dessuten har de 70 MSEK som de kan bruke blant annet på oppkjøp av mindre studioer

2 Likes

Har de noe gjeld?

Ser for meg at vi nærmer oss en ålreit inngangskurs. Som @Alex sier er det typisk å se kursfall som dette etter release, og mtp at det antakeligvis snart kommer nye prosjektlanseringer kan dette være et godt tidspunkt å posisjonere seg

1 Like

Ingen gjeld og 73 millioner på bok, fundamentalt synes jeg det ser billig ut her.

1 Like

For en typisk spill-aksje er det alltid det neste prosjektet som er det mest spennende og som kan bli en trigger som en del vil investere i og dermed få langsiktig oppgang.
Ta en titt på f.eks. CD Project som gir ut The Witcher-serien og som har GOG. Nå er det litt død-tid og slik ser aksjen ut nå. Så fra november til nå har det egentlig vært sidelengs i denne (alt er relativt).

Men The Witcher 3 solgte bedre enn forventet (release mai 2015) og etter en kort dip steg aksjen fint etter release for så å falle litt tilbake.

http://www.google.com/finance?cid=586932563338718

2 Likes

Det stemmer så klart, men tjener de penger og viser stabil topplinjevekst så burde andre typer investorer finne veien hit som verdsetter aksjen mer utifra multipler enn hype rundt neste spill.

Men er enig i at den sikreste måten å tjene penger på i spillaksjer generelt er å kjøpe når spillet annonseres og selg rett før release

1 Like

Det beste tidspunktet å kjøpe en spillaksje er kanskje en god stund etter launch-hypen, men før de sier hva det neste spillet skal være? Da er det null hype, lite oppmerksomhet og folk vil kanskje ha cashet inn gevinsten fra forrige launch.

3 Likes

Ja, men spørsmålet er om mange andre seriøse investorer finner veien hit? Da jeg undersøkte om Starbreeze blant analytikere/meglere da kursen var på 6-7 SEK fikk jeg som svar at dette var høyrisiko etc.

Swedbank robur ny teknik er et eksempel på noen som våger å gå mot strømmen og som gjør det veldig bra. Men andre? Jeg tror spill-aksjer sliter med et ufortjent dårlig rykte blant seriøse større investorer.

2 Likes

1.2 millioner besøk på unravelgame.com i februar

https://www.similarweb.com/website/unravelgame.com#overview

1 Like

Jeg tror det ikke er så mye dårlige rykte, men skyhøy risiko som er problemet. Jeg tror det er smart å gå for firmaer som ihvertfall har levert ett godt spill.

Akkurat Stillfront er jo blant de noe mindre risikable aksjene (men også mindre oppside i et enkelt spill), for det første så er det som et holdingselskap for flere mindre utviklere så hvis noen gjør det dårlig er det OK, og for det andre utvikles spillene med mindre investeringer, og dermed ikke like stor krise om salget ikke lever opp til skyhøye forventninger.

Oppside her ligger først og fremst i en jevn økning av inntektene gjennom foretningsmodellen. Man kan så klart ikke se helt bort fra at de skulle snuble over en Mojang i tidlig fase som så klart ville gi en enorm oppside, men det er nok ikke så veldig sannsynlig :slight_smile:

3 Likes

Litt samme greie som med Starbreeze da, men verdsatt til 300MSEK i stedet for 3000MSEK. Hvordan står det til med resultat pr aksje for Stillfront?

For Q4 var EPS fortsatt negativt -0.55 SEK per aksje, men i mitt estimat når de 7 SEK for helåret 2016. Grunnen til at det var lavere i Q4 var at de trolig hadde engangsutgifter for IPOen, Bytros ikke opp i marsjhøyde (som du ser av mitt diagram over var oktober fortsatt lavere), og at Unravel lanseres i år.

Jeg tror jo EV/EBIT på 15 ikke er urimelig for et selskap som har vist vekst over flere år. Nå har de 14 kroner cash per aksje og kursen burde da kunne nå 7*15 + 14 = 119 SEK, dvs dobling opp fra dagens kurs på 60.

Kursen var jo nesten 100 og sånn sett kunne jeg vært defensiv og sikret meg der, men jeg har også opplevd at mine kursmål overtreffes på grunn av at markedet er villig til å betale veldig mye mye for selskaper enn jeg hadde trodd når de først blir populære, men dette kan så klart forandre seg med børsklimaet. Det viktigste for meg er uansett å få en grei inngangspris og dermed redusere nedsiden.

Estimatet for 2017 er veldig usikkert, men 2016 er basert på mer realistiske tall og der vet vi også mer

1 Like

Hmm. Åpenbart en tabbe å kjøpe seg inn igjen her på høyt 60-tall… Sitter heldigvis kun på en mindre post. Men aldri gøy med rødt. Håper det snur snart.

2 Likes

Når kommer det neste spillet de er publisher for, og hva heter det? Jeg vet det ikke, og Unravel ble vel neppe en “kjempehit”. Vi begynner kanskje å nærme oss riktig tid for å kjøpe en publisher/spillutvikler? :wink:

Hva tenker dere om denne sammenligningen med TSW og Payday 2?

Launch-peaken kom seg såvidt over der Payday 2 lunker mellom hver DLC.

Det er ingen som forventer at dette skal bli en PD2, det er guidet inntekter til Coldwood fra Unravel på 25-35 msek for 2016

Takk for infoen. La oss si at arealet under grafen kan oversettes direkte til kroner og øre via et forholdstall, og det er det sammen for PD2 og Unravel, så ser det ikke ut som Unravel kommer til å nå det målet? Nå skal det sies at jeg har ikke noe tro på at forholdstallet er likt, eller at søketrenden fra google kan oversettes direkte, men jeg skjønner skepsisen til at de kommer til å nå det målet? Aksjen var vel også muligens høyt hypet på Unravel, langt over guidingen?

1 Like