Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Stillfront Group (SF)

Jeg tror det er bedre å sammenligne med andre mer lignende spill. Jeg har et raskt forslag her, høyere interesse enn Brothers, sammenlignbart / såvidt høyere enn Soma, klart lavere enn Lego Jurassic park

1 Like

Helt enig, Soma er et mye bedre case for sammenligning!

Soma, pre-order salg 10 dagers etter launch = 92k * 20$, guesstimert til 50% steam, = 46k, steamspy sier nå 130k salg, antar tilsvarende salg fra PS4. Totalt salg på et år kanskje 260k*1,5 = 400k?

Med tilsvarende salg for Unravel får man 400k*20$ = 8MUSD, men her går det vel ihvertfall bort 30%. Hvor stor bit får Stillfront av resten av kaka? 50% I såfall 8MUSD * 0,7 * 0,5 = 2,8MUSD = 24MSEK, så rett i guidet område.

(Btw, jeg ser på det over som en lek med tall, bare for å ha gjort et estimat, jeg vet ikke Stillfront sin faktisk cut av utsalgsprisen, og de peaker høyere på google trends, så de burde selge litt bedre)

Referanse: http://steamspy.com/app/282140

EDIT: glemte å ta med PS4-salget for Soma.

1 Like

Vet du hva Stillfront sin cut er på spillene de gir ut?

Stillfront er jo eier av Coldwood som utvikler spillet som EA utgir. Hvor mye Coldwood får vs EA vet vi ikke, men Onns linket inn noe info om hva som er vanlig. Det er jo ikke bare en prosentdeling, men upfront og milestone fees og noe som kicker inn dersom de når visse salgsmål osv. Detaljene her vet vi rett og slett ikke.

Så, det er to parter som skal ha penger her: EA og Stillfront (via Coldwood)?

Ja, på en måte. Pengene beholdes vel i datterselskapet, men kommer i resultatet til Stillfront. Dessuten skal Sony og Microsoft ha sine deler av konsollsalget (trolig 30%)

1 Like

Ok, så pengedelingen blir:
PC: EA, Stillfront
PSx: Sony, EA, Stillfront
XBx: Microsoft, EA, Stillfront

1 Like

Bullish reversal?

En del triggere fremover i denne aksjen. Spennende å se hvordan utviklingen blir neste uke, der Stillfront skal presentere seg for mange investorer i Sverige under kapitalmarkedsdagene. Ellers venter mange på nyheter omkring Unravel salget, som opprinnelig skulle utgis i en mye dårligere periode, nemlig mai. Stillfront endret derimot ikke forventningene rundt salget på forhånd til tross for denne endringen. En annen trigger vil være nyheter rundt Unravel 2, og ikke minst Unravel på ios og Android. Bak alt dette har de spill de tjener gode penger på, og 70msek liggende til å kjøpe opp spennende studioer eller bruke på andre prosjekter. Veksten i fjor var på eksplosive 100% for selskapet og aksjen har tidligere gått opp opptil 80% på en dag!

3 Likes

Soma ble sluppet 22. september 2015

https://www.similarweb.com/website/unravelgame.com?competitors=somagame.com

1 Like

Mine 2 svenske spill-aksjer blir diskutert kort her:

3 Likes

Litt komisk å høre på, for det var virkelig bare prat. :smiley:

(takk for linken btw)

1 Like

Enig. De folka som sitter der tror jeg ofte snakker med to tunger. Sikkert derfor det krøller seg for dem i blant. Han ene likte ikke spillselskaper fordi han ikke skjønte poenget med å spille…! Hei Dinosaur, velkommen til 2016!

1 Like

Kan se hele programmet her: http://www.efn.se/bors-finans/borslunch-16-mar-2016/

Jeg liker begge (Syding og Sprinchorn), men det ble en veldig intetsigende diskusjon om spillselskaper. Hadde vært hyggelig hvis ny teknik kom inn på eiersiden i Funcom - han snakket om 4 spillselskaper noterte i norden, da tenker han kanskje på Starbreeze, Stillfront, Gaming Corps og Funcom… og snart kommer Paradox Interactive.

Ironisk nok så er det bare Funcom som er et ekte notert selskap av disse, da First North ikke er en børs.

Brudd opp?

2 Likes

STILLFRONT: FANTASTISKT MOTTAGANDE UNRAVEL, SIFFROR DRÖJER -VD 14:13
STOCKHOLM (Direkt) Stillfront fortsätter att med positiva ord beskriva mottagandet av sitt nya spel Unravel. Konkreta försäljningssiffror kan dock komma att dröja tills i mitten av maj.
Uppmärksamheten kring Unravel har varit fantastisk, sade vd Jörgen Larsson på en presentation i Remiums regi på tisdagen.
Unravel, som släpptes den 9 februari, har utvecklats av Stillfrontägda Coldwood och den amerikanska jätten Electronic Arts (EA) står som spelförläggare. I väntan på faktiska försäljningssiffror resonerade vd:n kring intäktsmodellen där Stillfront, utöver en engångsbetalning för att utveckla Unravel, nu väntar på royalty på försäljningsintäkterna.
Royaltyn är den bästa jag hittills lyckats förhandla till mig under mina tio år i branschen. Men jag kan tyvärr inte säga mer för då har jag en busslast med amerikanska jurister utanför, sade Jörgen Larsson.
Enligt avtalet ska royaltymellanhavandena mellan EA och Stillfront vara reglerade senast 45 dagar efter utgånget kvartal. Det innebär att det kan dröja tills den 15 maj innan den royalty Stillfront har rätt till för Unravel under årets första kvartal regleras.
Att Unravel släpptes i början av februari, efter att först varit utannonserat till första halvåret 2016, har inte fått Stillfront att justera prognosen om att Coldwood i år ska omsätta 25-35 miljoner kronor, enligt vd:n. En anledning är att en majoritet av försäljningen för ett spel likt Unravel bedöms ske under de första dryga sex månaderna efter lansering.
Men ett spels livslängd kan utökas om nytt nedladdningsbart innehåll lanseras. Jörgen Larsson är dock förtegen även kring denna fråga.1
När det gäller försäljningssiffrorna så har vi inte någon information att ge. När det gäller den andra delen (nytt innehåll, reds anm) så har vi en dialog med EA, säger han till Nyhetsbyrån Direkt.
Stillfront handlas på First North sedan i december i fjol, men på lite sikt kan ett listbyte bli aktuellt.
Ambitionen är att inte vara på First North resten av livet utan att vara listade på Stockholmsbörsens Small Cap-lista. Vi tittar redan på vad som krävs för att vi ska ta oss dit och det vore väldigt bra om vi skulle kunna göra det inom ett år från i dag. Det är en ambition, säger Jörgen Larsson.

2 Likes

Stillfront opp 12,92% i dag!

1 Like

Det skulle bare ta 8 dager :slight_smile:

Dere som sitter med Stillfront. Hva venter dere av nyheter framover?

Jeg kjøpte med forventning om at det kom nyheter om nytt spill, eller slik informasjon vi nettopp har fått om Unravel, og er egentlig fornøyd…

Hva venter dere på i denne aksjen?

1 Like

Jeg tror man kan fint eie aksjen langsiktig så lenge de vokser jevnt og trutt, aksjen er fundamentalt ganske lavt priset i mitt scenario. Men triggere er oppkjøp og nye spillanseringer. Hva blir det neste prosjektet til Coldwood?

2 Likes

Triggere fremover ; salgsinntekter fra Unravel og fakta for hvordan dette har gått, nye prosjekt rundt Unravelkonseptet, oppkjøp av andre utviklere, nye spillkonsept. Fremdeles en veldig lav pris, jeg selger ikke en eneste aksje.

2 Likes