Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Stillfront Group (SF)

Fel rubrik… :slight_smile:

Ja, jeg har mistenkt at q1 ville bli et mellomkvartal da alle spillene har fått lansering i q2, samtidig var q1 16 et veldig sterkt sammenligningskvartal og synes derfor rapporten var godkjent selv om rullende p/e stiger litt. Det blir veldig bra utover året da sammenligningskvartalene q2 og q3 blir svakere og resultat i år blir sterkere med flere produkter ute.

Det virker også som de satser på finansiering gjennom obligasjonsmarkedet fremfor aksjemarkedet. Noe jeg tenker er bra med tanke på den “lave” aksjekursen.

Det ble også bekreftet at conflict of nations leverer veldig bra og regnes nå allerede som et kjerneprodukt.

2 Likes

STILLFRONT
LOVANDE NYCKELTAL CONFLICT OF NATIONS (Direkt)
2017-05-16 09:02
STOCKHOLM (Direkt) Stillfronts spel Conflict of Nations: Modern War har gått in i en skarp lansering. Nyckeltalen är lovande och det finns goda förutsättningar att genomföra spelarrekryteringskampanjer med god avkastning.

Det skriver bolaget i sin delårsrapport.

“Vi har haft en stabil inledning på året; Conflict of Nations: Modern Warfare har påbörjat sin lansering och har redan kvalificerat sig som en kärnprodukt. Marknadsföringen av spelet ökar successivt, där vi kan identifiera lönsamma kampanjer. Babil kommer snabbt in i gruppen, har lanserat ett spel och kommer inom kort lansera ytterligare ett spel”, skriver vd Jörgen Larsson.

Stillfronts ebitda-resultat i det första kvartalet blev 7,7 miljoner kronor (11,2). Investeringar har skett främst i Siege: Titan Wars, Conflict of Nations: Modern War, ett kommande spel från Coldwood och mobilversionen av Call of War.

“Det är vår bedömning att den höga investeringstakten i utvecklingsprojekt kommer att minska, som andel av omsättningen, successivt under året och under 2018. På lång sikt bedömer vi att en rimlig nivå är runt 10 procent”, skriver vd:n.

Stillfront driver idag åtta nyutvecklingsprojekt. Fem av dessa avser produkter med målsättningen att lanseras under kvartal två.

Enligt vd:n har Stillfront, mot bakgrund av bolagets “positiva utveckling” och i syfte att ha finansiell flexibilitet för att kunna fullfölja intressanta förvärv, anlitat Carnegie för att undersöka förutsättningarna för att emittera obligationer på den nordiska företagsobligationsmarknaden.

Så litt mer på rapporten nå, q1 rapporten er faktisk veldig god, det bare skjules litt av skattekostnaden, i Q4 påvirket skatteposten resultatet positivt med 6 506 TSEK , mens det var i Q1 en kostnad på -2 265 TSEK, dvs sekvensielt total 8.7 msek i fordel til Q4.

Med disse store svingningene i skatt begge veier tror jeg det kan være bedre å se på driftsresultatet, EBIT, og da regne EV / EBIT multippel

EV nå er ca 450 msek, og EBIT 2016 25 Msek, gir EV/EBIT for 2016 18. Noe høyere nå da rullende EBIT er nede på 18 msek. Men hvis vi ser på hele året 2017 tror jeg EBIT kan vokse i år og da synes jeg dette ser billig ut dersom de fortsetter reisen med sterk vekst hvert år og stabile inntekter.

1 Like

Har du en forklaring på hvorfor skatten var så forskjellig i de to kvartalene? Jeg hadde trodd den ville være relativt lik?

Tipper det har å gjøre med at de regnet om til IFRS og derfor skulle betale mindre skatt enn etter den gamle metoden.

Vil ikke det si at skattetrykket for Q1 er riktig, men for Q1, Q2 og Q3 var feil i fjor, så i Q4 måtte det rettes opp? Dvs at egentlig så var Q4 ifjor dårligere?

Ja hvis du ser på eps så er det uforholdsmessig høyt i Q4 målt mot de andre kvartalene (på grunn av skatteposten). Derfor bedre å se på EBIT. EBIT økte fra 1 msek i Q4 til 4msek i Q1 på tross av engangskostnader i Q1. Derfor synes jeg resultatet var godkjent spesielt med tanke på at det er et mellomkvartal og 5 “skarpe” lanseringer er ventet i Q2.

2 Likes

Var vel nede i -8%, nå -5%, tror den skal rebounde høyere enn dette. SF lider av litt samme greie som STAR, de har kjørt hardt på investeringer som ikke gir noe særlig avkastning enda. 5 titler til lansering i Q2 sier egentlig sitt…

2 Likes

Jag är också förvånad. Hur som helst är det nog en överreaktion. Kanske inte så konstigt med DIs negativa rubrik.

Q1 rapporten er ikke det jeg har ventet på, q2 og q3 tror jeg blir bra

Jag trodde nog att Q1-rapporten skulle bli startskottet för uppgången. Inte för att rapporten skulle leverera så mycket mer än den faktiskt gjorde. Enda besvikelsen var väl den minskade vinsten – det ser inte bra ut. Men visst, det är Q2 och Q3 som blir riktigt bra.

I stället blev det köpläge i dag. Jag ökade på 74,50. I går ökade jag på 77–78. Inte hela världen.

1 Like

NON tankar i dag. Nyss en ganska stor post på 78 kr.

Kanske börjar det sjunka in att rapporten inte alls var så dålig, utan tvärtom helt ok?

1 Like

En rapportdagsdipp før videre oppgang er det mest sannsynlig utfallet her slik jeg ser det da markedets fokus nå vil ligge på alle lanseringene som kommer.

1 Like

Instämmer.

Vi får se vad Redeye säger senare i dag. De låg ju lite fel i sina estimat.

https://beta.redeye.se/company/stillfront-group/542477/stillfront-group-first-comment-q1-slightly-below-new-releases-coming

2 Likes

Overall we find the report as relatively in-line with our expectations. KPIs for the new title Conflict of Nations looks promising, and on the same time, Bytro’s older games performed a little below our estimates. Still the upcoming mobile porting of Bytro’s titles should lead to a pick-up in user growth. Babil continues to deliver, and the MUD titles for Simutronics are stable. Following the report, we do not expect to make any larger adjustments to our estimates and see an interesting Q2 and 2017 ahead for Stillfront.

-2% nå og vi kan godt ende i null. Det var ikke noe overraskende dårlig nytt i rapporten.

4 Likes