Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Storebrand (STB) Småprat

Når starter neste runde med tilbakekjøp mon tro?

Å vill aksjer kjøpt før generalforsammlingen og bli slettet i 2024, eller må vi vente til 2025 for å bli kvitt disse?

Jeg tipper vi starter opp med tilbakekjøp over nyttår. Har ikke sjekka hva di evt har godkjenning til forsåvet.

Tror ikke det er viktig. Da treasury shares ikke telles med når utbytte blir betalt uansett.

4 Likes

KLP

Storebrand har overtatt Klp sine pensjonsordninger. Hva kan det gi av inntekter til selskapet, det har ikke påvirket kursen nevneverdig. Det har vel heller ikke vært blåst opp i nyhetene.

Aksjeanalyse av Storebrand :bank:

Storebrand har fanget oppmerksomheten til toppinvestorene på Shareville og har blitt en av de mest kjøpte selskapene i den siste måneden. Dette skyldes blant annet den imponerende økningen på hele 12% i aksjekursen samme dagen som selskapet kunngjorde sin tredjekvartalsrapport. Rapporten viser sterke resultater, med et driftsresultat på 605 millioner kroner og et konsernresultat på 983 millioner kroner. Selskapet har også levert en avkastning på 13,5% det siste året.

Storebrand har satt seg ambisiøse mål for fremtiden. De har økt sitt avkastningsmål på egenkapital (ROE) fra 10% til 14%, noe som viser deres sterke ønske om å oppnå høyere lønnsomhet. Videre har de satt seg et ambisiøst mål om å oppnå et konsernresultat på fem milliarder kroner innen 2025, en betydelig økning fra tidligere målsetninger. Selskapet planlegger også å øke utbyttene til aksjonærene og har intensjoner om å gjennomføre tilbakekjøp av egne aksjer med et årlig mål på 1,5 milliarder kroner, med en langsiktig målsetning om 12 milliarder kroner innen utgangen av 2030. Dette representerer en økning fra tidligere planer om 10 milliarder kroner i tilbakekjøp av egne aksjer innen 2030.

Bakgrunnen for disse utvidede målene er selskapets sterke vekst og marginforbedringer i alle sine forretningsområder. Storebrand har også diversifisert sin portefølje ved å tilby forsikringsprodukter, innskuddspensjon, kapitalforvaltning og andre finansielle produkter i hele Norden. I tillegg har de dra nytte av høyere rentenivåer, som har bidratt positivt til selskapets inntjeningsevne.

Selv om InvestWiser for øyeblikket gir selskapet en nøytral rangering, har aksjen opplevd betydelig momentum i kursutviklingen. Med tanke på forventet inntjening, er P/E-estimatet for 2024 satt til 10, noe som er lavere enn dagens P/E på 14. Storebrand er for tiden det tredje største finansselskapet på Oslo Børs, med en markedsverdi på over 40 milliarder kroner, og rangerer litt over gjennomsnittet i forhold til sin sektor på InvestWiser sin modell. Selskapet har en pris til bok verdi på 1,4 og har utdelt en utbytteyield på ca. 4% det siste året. Hvis selskapet fortsetter å levere i tråd med forventningene, kan dette føre til en enda sterkere rangering.

Det er viktig å merke seg at dette ikke utgjør en kjøpsanbefaling, men kun en kort analyse av Storebrand. Investorer bør gjennomføre grundige analyser og vurderinger før de tar investeringsbeslutninger.

1 Like

Takk!
Jeg skjønner da, vet ikke om jeg er helt enig. I såfalla er vel alt syklisk, men tenker jo mest på shipping og råvarer når jeg ser syklisk.

Ellers veldig god analyse.

Fått med deg alle tingene jeg er investert for, Storebrand er min største posisjon i dag. Tilbakekjøp på 1.5mrd per år og sakte økende ordinært utbytte er ganske sexy.

Men de klarte ikke målet om 4mrd EBITDA i 2023, så hvorfor skal vi stole på at de klarer 5mrd i 2025?

Hei Excession! Jeg bruker Morningstars GICS klassifiseringssystem for å sortere aksjer etter sektor og bransje. De har også noe som heter supersektorer, som er en øverste nivå gruppering av sektorer basert på økonomisk eksponering. Finansielle tjenester sektoren blir kategorisert som “Cyclical”.

Tusen takk! Med Morningstars klassifiseringssystem blir plutselig hele 80% av aksjene på Oslo Børs enten sensitive eller sykliske for økonomiske svingninger, selv om jeg ikke nødvendigvis er enig med alle deres klassifiseringer. Det er likevel så vanlig å bruke systemet at jeg har valgt å inkludere det i InvestWiser.

Når jeg ser på Storebrand utenfra, virker de som et solid og godt selskap, og skjønner hvorfor blant annet Sissener er så glad i det. Men jeg ser også at markedet har straffet dem flere ganger etter kvartalsrapporter der de ikke har møtt forventningene. Dette gjør meg også noe skeptisk, spesielt når jeg ser på deres tidligere resultater selv. Likevel virker de veldig selvsikre når det gjelder deres oppjusterte mål. Det er vanskelig å vite hvordan dette vil ende, men jeg synes personlig at aksjen er attraktiv med tanke på høy avkastning for aksjonærene gjennom tilbakekjøp og utbytte.

Flyttet analysen din inn hit @didrik

Ja, skjønner den.

Slik jeg ser det så har Storebrand flere business-områder.

1. Forsikiring
  • Jevn business alle trenger forsikring
  • Tidsvis store utbetalinger feks ved naturkatastrofer
  1. Bank
  • Positivt når renten øker
  1. Forvaltning
  • Positivt når renten faller
  1. Pensjon
  • Noe lignende forvaltning, men positivt når renten øker.

Veldig enkel oppsett der, men tanken var å vise at de områdene motvirker svinginger ved å være noe motsykliske.

3 Likes

Du har et godt poeng der. Storebrand har en bred virksomhet som påvirkes forskjellig av økonomien. De skiller seg ut fra flere andre finans aksjer i Norge ved å tilby tjenester i flere ulike segmenter. De er ikke klassifisert som bare en vanlig regional bank, men heller et finansielt konglomerat. De tilbyr en rekke tjenester som du sier med sparing, forsikring, pensjon, kapitalforvaltning og banktjenester, inkludert verdipapirhandel og investeringstjenester. Noe de gjør for både enkeltpersoner, bedrifter og kommuner.

3 Likes

Jeg delte Storebrand analysen på NordNet bloggen for å nå ut til flere folk.

3 Likes

STOREBRAND ASA: Invitation to Result Presentation Q4 2023

STOREBRAND ASA: Invitasjon til resultatpresentasjon for 4. kvartal 2023

STOREBRAND ASA: Påminnelse - Invitasjon til resultatpresentasjon for 4. kvartal 2023

STOREBRAND ASA: Reminder - Invitation to Result Presentation Q4 2023

STOREBRAND ASA: Resultater for fjerde kvartal 2023

STOREBRAND ASA: Results for the fourth quarter of 2023

STOREBRAND ASA: Nøkkelinformasjon ved kontantutbytte for Storebrand

STOREBRAND ASA - Iverksetter NOK 400 millioner tilbakekjøpsprogram av egne aksjer

STOREBRAND ASA: Key information relating to the cash dividend to be paid by Storebrand