Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Svinaktig fine aksjer - 🔴 Baconporteføljen 🐷

Noen spesiell grunn til Kitron salg?

1 Like

Utelukkende tilknyttet hvordan min portefølje er satt opp. Jeg skal tegne meg i emisjon både på Axa og Pcib, og da har jeg rett og slett ikke guff igjen til å øke KIT til den størrelsen jeg vil i denne omgang, så da kutter jeg den heller for å øke i nano med noen få aksjer.

3 Likes

Solgte faktisk KIT jeg også, gikk 1% i pluss. Den ble litt kjedelig. Og prioritert er risiko atm.

1 Like

Haha ja, Kitron skulle være et forsøk på å være mer ansvarlig. Jeg. Klarer. Det. Ikke.

3 Likes

Ha ha ha :grinning:

Noe av det samme her, fant ut at økonomien var ganske god, og at lekepengene kan tapes uten altfor store konsekvenser. Så da ble det mer risk i forsøk på å bli skikkelig rik.

2 Likes

Helst fort som bare det og.

1 Like

Kitron: 53% vekst på et år, og betaler utbytte.
Tekinvestor: “Nja, for kjedelig.”.

Første skritt på veien er å innrømme at en har et problem. :stuck_out_tongue:

4 Likes

Ut med lytteposten i TRVX i dag, over i PCIB.

Yankee biotechen min har gått på et lite hvileskjær, venter på en serie triggere i desember og januar. Medistim fortsetter å tikke oppover, AXA viser styrke.

3 Likes

Store forandringer siden sist, har solgt meg helt ut av yankee biotech fordi det blir for uforutsigbart selv for meg. Er vel også bedre for familielivet at jeg ikke går og følger med så mye på kvelden og.

Har kjøpt en god del pcib, og kommer til å overtegne meg litt i emisjonen.
Har overtegnet meg en smule i Axa.

Porteføljene er obviously merkbart lavere i papirverdi i dag ift Torsdagen halvannen uke siden da pcib toppet på 45 samtidig som Nano også var høy.

Kommer til å ha litt mer respekt på det tekniske fremover. Solgte 10% av Nano på 124 fordi jeg synes rsi så litt overkjøpt ut, men kjøpte igjen litt for tidlig.

Så økte jeg en liten smule på 118 etter emisjonen, var vel like overrasket som alle andre over innsidesalget. Så det er bakgrunnen for at snittet mitt på nano er litt høyere enn sist.

Om risiko: Jeg aksepterer en veldig høy risikoprofil i denne porteføljen, men det er fordi jeg i resten av familieøkonomien tar ekstremt lav risiko med høy sparerate på bankkonti og nedbetaling av lån, pluss lavt forbruk på luksusting.

9 Likes

Porteføljen er uendret, men kan rapportere om at den berømte Bullish Batman med Underbitt formasjonen nå er avgitt:

7 Likes

Slik ble det til slutt:

Planer for 2017:

  1. Selg ned NANO til den utgjør 60%, (evt håp på at vekst i PCIB fikser den biffen. :p)
  2. Overtegn i PCIB
  3. Månedssparing på omtrent samme nivå som i år, men inn i selskaper av type AXI og MEDI. KIT er en het kandidat her.
  4. Et mer aktivt forhold til å selge litt aksjer når tekniske indikatorer fremstår overkjøpt.

Om jeg ikke har regnet feil er jeg nå totalt opp 178% siden jeg begynte med aksjesparing etter huskjøp for to år siden, sant å si står NANO for mesteparten av veksten. Har vært mange kostbare lærepenger i år, som jeg håper å omsette i bedre valg neste år. :slight_smile:

5 Likes

Jeg tror ikke det har noe å si om pengene står i aksjer eller kontanter:

“Børsnoterte aksjer og aksjefond hadde tidligere en lavere formuesansettelse. Nå verdsettes de til 100 prosent av markedsverdien ved årsskiftet.”

Jeg må si jeg sitter og tenker HNNNNNNGH for hver krone jeg overfører til zero nå for tiden, fordi jeg ikke vet hva som blir greia med zero og ny aksjesparkonto

2 Likes

Slik jeg tenker blir Zero kanskje overflødig når en ny aksje-fondskonto kommer, men den forsvinner jo ikke, og så lenge man kan avse å miste stemmeretten og at man ikke juridisk eier aksjene, så ser jeg ikke noe problem med å fortsette å putte pengene inn her.

Leste nettopp dette. Hadde også håpet de gjorde noe rundt beskatning av avkastningen.

Tenker at det vil komme etterhvert. Arbeiderpartiet kommer nok i regjering ved neste valg, noe annet vil være en bombe.

Og de fleste innser at det er mest naturlig å skatte gevinst og utbytte likt for aksjesparere.

3 Likes

Oppdatert etter i dag:

En stor dose selvkritikk er på sin plass.

Jeg kjøpte en god del aksjer i NANO på kurs 102 på vei ned, enda dette var midler som kom fra andre aksjer, og var ment å være i andre aksjer. Disse pengene skulle aldri vært satt inn i NANO, hvor jeg allerede i utgangspunktet var litt for tungt lastet.

Her burde jeg absolutt ha svelgt stoltheten og tatt et tap på 90, og heller satt inn i Funcom hvor både andres her og min egen TA tilsa at det var stor sannsynlighet for et rykk.

Når jeg nå velger å sitte med dem i NANO en stund til så er det fordi jeg er hakket mindre sikker på Funcom i helt nær fremtid, samtidig som jeg tror NANO fort kan overraske en del med å gå veldig mye høyere på kort tid.

7 Likes

Kjenner selv den følelsen. Jeg vurderte å selge Biotec og gå inn i Nano med dette når Nano stod i 60 (og jeg allerede hadde lastet på 40) men klarte ikke ta tapet i Biotec. Har enda ikke klart det :stuck_out_tongue:

2 Likes

5 Likes