Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Gamingprat

Den er vel ikke den råeste gaming-skjermen, men har nok bra bilde :slight_smile:

Mao, hvis du driver med kjappe FPS-spill, så hadde jeg valgt en annen, til resten burde det funke bra.

Hadde selv vurdert denne:

Så lenge du ikke bruker laptop med Optimus ville jeg gått for en 144hz-skjerm. Det er overraskende stor forskjell fra 60hz til 144hz, også til “kontorbruk”. Klart verdt en liten slant ekstra.
ASUS MG279Q (IPS) f.eks eller Dell sin 2716.

Man kan også gå for Dell 2715H. Knallskjerm til 4290,- :slight_smile:

Ja det er den nok men den har ikke 144 Hz :nerd_face:

Sant… Men da ville jeg gått for den jeg nevnte først. I den prisklassen!

Da mister man 1440p - mange piksler der. Selv om han sier han nødigst ikke vil over 4500 så må grisen velge mellom 1080p/144Hz eller 1440p/60Hz - eller betale en tusing mer for begge deler, 1440p/144Hz.

Anbefaler uansett @savepig å se en 60Hz og en 144Hz side om side for å få inntrykk av forskjellen.i mellomtiden :https://www.youtube.com/watch?v=Q1cmhZs1P54

1 Like

Heller 1440p enn 144hz

Det er bare til du blir vant med 144 Hz… jeg har en hjemme og to på jobb, men forp%¤&¤ Lenovo-skiten med nvidia optimus lar man ikke kjøre over 60Hz… jeg vurderer sterkt en eGPU-løsning bare for å få 2x144Hz på skrivebordet på jobb. 1440p er uansett verdifull skjermområde :slight_smile:

Det jeg lurer litt på er hvordan man måler Hz på en LCD/Led skjerm… Da Hz er hvor raskt en bilderørskjerm viser bildet :stuck_out_tongue:

( Poenget Jeg prøver å få frem er at Hz på en Lcd/Led skjerm er tidenes marketing jippo).

lager demonstrasjonsvideo med iphone

Du ser når hele nettleservinduet er over i skjermen til venstre så er det 144hz (eller 144fps om man vil). jippo eller ikke, jeg merker stor forskjell :slight_smile:

Hz er en enhet for frekvens, som har blitt brukt på bilderørskjermer og helt riktig også blir brukt på LCD-skjermer.

Forskjellen på 144hz og 60hz, hvis du spiller et FPS spill hvor du kan f.eks. snu deg fort og du har en PC som klarer å levere rundt 144 bilder i sekundet, er veldig stor. Sitter du i Word, på Facebook eller spiller et top-down spill som f.eks Diablo 3, så spiller det ingen rolle.

Hvis du kan snu 180-grader på f.eks 0,1 sekunder, så vil det på en 60-fps skjerm bli vist som 6 bilder, eller ett bilde pr 30. grad. På en 144hz skjerm, så vil det bli vist 14,4 bilder, eller ett bilde pr 12,5 grad. Forskjelle mellom bildene på sistnevnte er vesentlig mindre, og det oppleves derfor som et mer sammenhengende video, og det er da lettere å oppfatte andre ting som beveger seg, f.eks. en motspiller.

Det var derfor jeg kommenterte at hva slags skjerm man velger, hvis man ikke har et relativt ubegrenset budsjett kommer an på hva man skal bruke skjermen til. Hvis man ikke spiller mye action-pregede FPS-spill, så hadde jeg gått for en skjerm med et panel som gir gode farger (typisk IPS eller MVA) i stedet for de typiske gaming-skjermene med TN-paneler. Nå har det kommet IPS/MVA skjermer med 144hz, men da gjerne bare i 1920x1080, som kan bli litt lite.

2 Likes

@Christian - det er ganske betydelig forskjell på vanlig kontorbruk også (desktop) - ikke bare i spill av type FPS.

Hva er forskjellen på 60fps og 144fps til kontorbruk? Greit nok, bildet oppdateres kjappere, men jeg kan ikke se noe tidspunkt hvor det faktisk betyr noe?

Hver gang man flytter på et vindu eller muspeker, scroller noe, eller har annen bevegelser merker man forskjell.

Greit nok at man merker forskjell, men det betyr heller lite. På en kontorskjerm, så vil jeg si at oppløsning, fargegjengivelse, kontrast og lysstyrke er vesentlig viktigere kriterier.

Helt enig angående farge, kontrast, lysstyrke og innsynsvinkel, men man får også fine IPS-skjermer med 144hz og 1440p - f.eks. ASUS MG279Q - og de er heller ikke så dyre. Så lenge man ikke må ha G-Sync er de tusenlappen billigere.

Problemet er at når man først blir vant med 144hz føles det som et slideshow å gå tilbake til 60…

En skjerm med IPS, 2560x1440 og 144hz koster fra 5400. En IPS skjerm med 2560x1440 får du nede i 3000kr, så de er neste 2x så dyrt for å få 144hz.

Den ser jeg! :smiley:

Ikke kjempefan av AC-serien men noen gode spill har de hatt. Lyst å prøve det nyeste. Noen som har testet det? Ser det får strålende anmeldelser hos bl.a Game Reactor.

Jeg kløøøøør i fingrene ettet å bestille meg en Switch. 3k på OBS nå, men vurderer samtidig å se an på Black Friday. Splatoon 2, Mario Kart, Arms, Oddyssey, Zelda og Rabbid; alle kvalitetsspill!

Det som i størst grad taler imot er prisen på tilbehøret. Nye Joy-Cons koster f.eks 7-800!

Noen som har en?