Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

TGS-NOPEC Geophysical Company

Sikrer litt underveis. Dessuten er det muligens inndekning av 1,2Mill aksjer i et annet selskap rett rundt hjørnet:-) Så salget er bare midlertidig:-)

2 Likes

Her går det unna!

1 Like

tar godt innpå PGS også.

2 Likes

Ikke dumt valg å gevinstsikre altså. Ble dratt litt nedover her, men håper på over 150 ved close.

Kjøpte meg inn på 149 igjen. 2 kroner i lommen er bedre enn 2 på taket.

1 Like

Og enda litt på 148.

1 Like

Funnet på PGS sin facebook gruppe

PGS: Fearnley øker kursmålet til NOK 13,5 (12), gjentar kjøp. DNB kutter til NOK 10 (10,5), gjentar hold.
TGS: Fearnley kutter kursmålet til NOk 210 (220), gjentar kjøp. DNB kutter til NOK 150 (155), gjentar hold.

1 Like

Dato? I går

I dag

Etter å ha bommet på PGS fortsetter Evjen i samme spor i TGS. Kanskje finne seg noe annet å gjøre?

4 Likes

Selv om jeg er ganske aktiv så fortsetter jeg her. Nå tester vi toppen av trendkanalen for tredje gang samt negativ test på motstand. Ble overrasker over at kursen gikk såpass opp i dag, likefullt at den trakk seg såpass. Det er derimot fredag, cash is king. Bryter den gjennom gulvet i trend kanalen må jeg tenke meg om.

Kursmålet til DNB vektlegger jeg ikke. Dem har lav risikoapetitt, normalt relativ konservativ og moderat i sine analyser.


(Figur er en illustrasjon - bruker andre verktøy)

Liker ikke investech men men

5 Likes

Alle kan fint drive med analyser.

Når det gjelder aksjehandler så gjorde jeg mine største feil med å se på analyser fra nettopp DNB (blandt annnet). Det er mange år siden jeg lærte at det er ikke veien å gå.

Når det gjelder TGS, så får de noe som Warren Buffet kaller moat.

The economic moat in the context of stock investment is something that provides a competitive advantage . The ‘moat’ indicates an edge a company has over its market competitors. A ‘moat’ separates it from its competitors.

Selskapet blir det totalt største og mest dominerende seismikkselskapet i verden nå. Samtidig blir det mest sannsynlig en kamp om tjenestene innenfor segmentet framover. Kristian Johansen uttalte i forbindelse med fusjonen at alle tjenestene var utsolgte (både tgs og pgs), noe jeg tror de fortsatt vil være i en lengre periode framover.

Så jeg hever kursmålet fra 150 til 180 på mellomlang sikt, og sier kjøp.

8 Likes

Kjempe fin post - dette med å dra veksel på Buffet og egne erfaringer!

Pgs har vært litt uheldig, men har store verdier.
Vi ser jo nå avgjørelsen i transfer fe saken, $18 mill var bokført i 2022 og nå i 2023 får de godkjent $40 mill inklusive renter.
De har enda en disput som er bokført til $12mill, med lignende utfall kan det gi PGS $25 mill i cash.
Disse pengene skulle PGS egentlig fått i 2022, med $65 mill i ekstra kontanter i 2022 ville det vært et vesentlig bidrag.
Likeså er 1/2 år utsettelse på Brasil kontrakten som vil gi $35 mill pr Q i inntekt svært ubeleilige. Apollo har ligger 1/2 år ved Kai og flåteutnyttelsen på Ramform flåten kunne vært vesentlig bedre både i Q3 og Q4.
Her har nok vært «stang ut» på 1-3 mindre kontrakter også, ved Q2 guidet PGS stor majoritet av 3D flåten på kontrakt i Q4, nå ved Q3 var guidingen ca 50/50 mellom MC og kontrakt og flåteutnyttelse helt ned mot 50%.
Hadde PGS fått berettigede transfer fe i 2022, Brasil og Exxon kontraktene hadde komt som planlagt og litt heldigere med været, så ville PGS hatt over $100 mill mer på konto nå.
Det er nok summen av disse «stang ut» som gjør fusjonen med TGS nødvendig for PGS. For TGS er nok fusjonen nødvendig for å forsette å vokse, Nok 6 i utbytte pr år er ikke tilstrekkelig til å forsvare kurs over nok 150 med mindre en har vekst som gir håp om høyere utbytter senere. Med PGS integrert vil nok TGS kunne levere mye høyere utbytter i 2025, 2024 blir nok et integrerings år hvor trolig gjeld blir nedbetalt og rest blir refinansiert.
Ser vi lenger frem 5 år + så blir det spennende å se om nye TGS vil fornye flåten eller om de baserer seg på å bruke egne skip til de skrotes for så leie. ( Vanguard, Victory, Valiant og Explorer er damer som begynner å dra på årene, alle mellom 1995-1999)

4 Likes

Også er det ikke å komme utenom at refinansieringen med et obligasjonslån på 450MUSD med 13,5% var en katastrofe. Det har stort sett spist opp alt som finnes av overskudd. I tillegg til at dem har 2 milliarder til i gjeld.

De har egt ikke så stor gjeld i forhold til assets og fri cash flow, men rentekostnadene er så ekstreme at det er umulig å bygge opp EK. Det er ingen tvil om at de satte seg selv litt sjakk matt. Derfor vært populær blant short.

Fusjonen blir bra for begge parter, hadde et par ting blitt gjort annerledes fra PGS sin side så kunne ting sett veldig sterkt ut på egenhånd, men sånn ble det ikke.

Blir spennende å følge TGS fremover, man snakker her om et selskap som kan generere 2-4 milliarder i fri cash flow per kvartal. Blir nok et av de største selskapene på børsen hvis seismikkindustrien får den oppturen man har trodd vil komme.

8 Likes

FA Forum (PGS tråd)

Potensiell kurs

Jeg har tenkt litt på hva et langsiktig mål kan være nå når 4-gangeren ikke lengre er så sannsynlig. 4-gangeren var mer aktuell med den høye gearingen PGS har, om de hadde stått alene og levert varene de neste 2 årene, noe jeg tror de ville klart, og vil klare hvis fusjonen ikke blir noe av.

Med fusjon tror jeg likevel vi kan først regne litt på selskapene hver for seg, deretter på synergien.
Det blir en forenkling som ikke holder bytteforholdet som er avtalt konstant, men de to selskapene tar likevel med seg disse verdiene inn i selskapet:
TGS: Ingen grunn til at de ikke skulle komme opp på kurs 200 igjen med de flotte resultatene de har lagt frem nå. Verdi da ca 26 milliarder
PGS: konservativt anslag skipsverdier minus gjeld = 17 milliarder
Sum verdi 43. Dagens verdi 28.
Allerede før synergi: 43/28 =1,5. Altså en oppside på ca 50 %
Synergi 1 mrd årlig i all fremtid med 5 % diskonteringsrente = 20 mrd. Totalverdi 63. 63/28=2,25. Oppside 125 %.
Verdi av tidligere bruk av fremførbart underskudd fortsatt ikke tatt med.

Markedet i fremtiden er største usikkerhet, men min konklusjon og hva jeg kommer til å basere min langsiktighet på er:
Potensialet er opp 50-125 %, altså en kurs i PGS-verden på 15-22

Tidligste tidspunkt for 15 er mai 2024, tidligst for 22 er et år etter fullført fusjon, med gode resultater.

4 Likes

Fra samme mann:

Jeg kan godt oversette det til TGS kurs i det sammenslåtte selskapet: hhv 15 og 22 delt på 0,6829 = 220-322
Det var ment som en pedagogisk øvelse med PGS kurs språk, men her fikk du det i TGS-kurser.
Uansett var det vel opplagt at jeg så på den kombinerte verdien av selskapene :slight_smile:

1 Like

NOTIFICATION OF MAJOR HOLDINGS

2 Likes

SLO, Norway (30 October 2023) - TGS, a global provider of energy data and intelligence, is pleased to announce the recent approval by the Bangladesh Government of the new Offshore Model Production Sharing Contract 2023 (PSC).

TGS, in partnership with SLB and Petrobangla, completed the first phase of a 2D seismic acquisition program in April 2023. Phase 1 comprises 12,636 kilometers, and the fast-track processed products are now available to the industry.

Will Ashby, EVP of Eastern Hemisphere at TGS, commented: “The approval of the new contract marks a significant milestone event that will help drive exploration offshore Bangladesh. With limited data available in the region, the new seismic data in combination with the Production Sharing Contract are key components that will enable companies to evaluate open acreage and support the launch of a new offshore License Round for the country.”

The Bengal Fan is one of the world’s largest deep-water fans with good evidence of working petroleum systems. It is widely considered one of the most extensive unexplored frontier areas. The improved PSC aims to generate further interest and, fundamentally, attract more international oil and gas companies to explore offshore Bangladesh

3 Likes