Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

TGS-NOPEC Geophysical Company

NOTIFICATION OF MAJOR HOLDINGS

Foreløpig gir mening, for hvem gjenstår å se.

Kjøp eller salg? Er så fryktelig kompliserte de GS transaksjonene😅

Egil Dahl solgte siste rest.

1 Like

https://www.finansavisen.no/energi/2024/01/12/8081957/egil-dahl-og-aasulv-tveitereid-dumpet-tgs-aksjer-mens-kursen-raste

Et negativt datapunkt og de kaster kortene. Rart at disse folka tjener penger på aksjer. Forrige kvartal overrasket tgs positivt. Neste kvartal kan det igjen bli positivt.

Hvordan vet man at de 500.000 som Tveitereid solgte ikke er til short-utlån? Tilsvarende som Folketrygdfondet’s 600.000.

De som bruker måneder på å analysere de få selskapene de er inne i, de tar som regel beslutninger på lengre sikt enn ett kvartal. Og de kjenner selskapene bedre enn de aller fleste, antatt langt bedre enn analytikerne som følger dem. Derfor gir de tunge, private investorene (de som ikke er trader-typen), viktige signaler, både når de kjøper og når de selger. Selvsagt kan det tidvis være utlån, men når man ser at et helt kontorfellesskap dumper den samme aksjen, da er det mindre sannsynlig at det er utlån.

1 Like

Trodde shortede aksjer først ble ført som «solgt» dersom shorten holdes over kalender år. Da jeg var tungt lastet i SOFF lånte jeg ut mine aksjer ved flere anledninger. Ingen av gangene ble dette registrert som salg - til begge poengene foreligger det naturligvis en risiko for at jeg tar feil.

At Åsulv selger kan forklares av en forventning om at andre investorer også kom til å selge. Kursen presses ned og flere selger. Åsulv står klar til å kjøpe aksjene han solgte og noen flere i tillegg til en lavere pris!? For min egen del er Tveitereid salget en «nothingburger» - naturligvis til vi får flere indikasjoner. At han fikk et diamentralt ulikt syn på TGS caset pga. late sales fremstår på meg som vanskelig tenkelig. Han har også tapt noe siste tid, syntes jeg å huske fra en FA artikkel, dette kan jo også føre til en endret modus operandi.

Shorten skal registreres som salg, på samme tidslinje som et ordinært salg (eller kjøp). Derfor er det ofte mye svinginger i beholdningene til bl.a. Ft-Fondet, som har som del av sin forvaltningsstrategi å skape meravkastning på langsiktige posisjoner ved aktivt å drive utlån. Bra for Norge at fondet sper på pensjonsmidlene med meravkastning!

1 Like

Takk.

Gjelder dette for privatpersoner også - kan en da i teorien lese av listene her på tek hvem som leier ut sine aksjer?

NOTIFICATION OF MAJOR HOLDINGS

SEB nedjusterer kursmålet på TGS til 135 kroner pr aksje, fra 190 kroner, og gjentar kjøpsanbefaling på aksjen, ifølge en analyse mandag.

Etter den skuffende handelsoppdateringen for fjerde kvartal 2023, nedjusterer meglerhuset sine inntjeningsestimater for 2024-2025.

“Selv om økt M&A-aktivitet blant oljeselskapene vil medføre noen transfer fees på kort sikt, mener vi at dette øker risikoen for en forsinket letesyklus”, skriver meglerhuset.

Marius Borthen fra Blueberry forvaltning har kjøpt 100 000 aksjer i TGS. Bunnen må være her.

1 Like

Det er et overraskende fortsatt salgspress. Håper du har rett @hummels, men jeg er ikke selv optimistisk.

Blir salgspress når Tveitereid skal ut med 1,5 mill aksjer. Han har jo panikk stakkar

Så han selger seg ut nå?

Klinka ut 500k aksjer i det store fallet på revenue update. Vet ikke status per nå

1 Like