Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

TGS-NOPEC Geophysical Company

Verdien av bibliotek er også veldig vanskelig å prise. Shearwater har vel rundt 20 skip (?). TGS Newco får PGS sine 7 + 2 i opplag, og et enormt bibliotek.

Blir en vanskelig sammenligning, men blir utvilsomt interessant hvis de kommer på børs. Har blitt hintet til notering til våren.

Det blir spennende å følge med på hva Shearwater gjør ja. Har nok mye å si for «tilstanden» for sektoren. Med de siste LS tall er nok bibliotekene priset noe ned i dag tenker jeg.

Også kjenner jeg ikke til det finansielle hos dem, om de har gjeld, hvor mye egenkapital har de, hvor stor inntjening per kvartal har de osv.

Konsernsjef Irene Waage Basili sa dette 17.3.23

Shearwater har en fantastisk posisjon. Vi tror selskapet kan bli en alle tiders klinkekule», sa Dag Rasmussen til Finansavisen i fjor.

Det viser seg at storaksjonær Rasmussen hadde rett. I fjor økte omsetningen i Shearwater GeoServices fra 532 millioner dollar til cirka 725 millioner dollar.

Driftsresultatet før av- og nedskrivninger (ebitda) endte på rundt 200 millioner dollar, opp fra 108 millioner dollar i 2021.

– Vi gikk inn i 2022 med betydelig bedre fart enn i 2021, sier konsernsjef Irene Waage Basili.

Shearwater er markedsledende innen tauet seismikk (streamermarkedet) og har en flåte på 23 seismikkskip. Selskapet er også dypt involvert i det relativt unge og fragmenterte havbunnsmarkedet.

– Fantastisk operasjonell giring

Nylig holdt Irene Waage Basili en presentasjon under DNBs energi og shippingkonferanse, der hun blant annet viste frem en slide på hvor sensitiv inntjeningen er overfor økt aktivitet og høyere rater.

– Vi liker å vise frem den sliden, som er en simulering av vårt cash genereringspotensial i ulike scenarioer. Hvis aktiviteten og ratene øker med 10 prosent, dobler vi ebitda, mens 20 prosent økning gir oss en ebitda på 600 millioner dollar. Hvis rater og aktivitet øker med 30 prosent, som ikke er mye i vårt marked, vil ebitda bli 900 millioner dollar. Da har vi fortsatt kapasitet tilgjengelig i vår flåte, som kan tas ut uten betydelige investeringer. Vi har en fantastisk operasjonell giring, sier hun.

1 Like

En påstand uten substans. Tgs og PGS har allerede en betydelig mengde grønne oppdrag, så de bør ha en helt annen prising etter min mening. I q3 overrasket TGS med veldig solid late sales , så dette går tydeligvis opp og ned.

Tipper det selges ned fordi q1 er det kvartalet med normalt lav aktivitet. Ingen klar trigger før sent i h1 vil jeg tro. Derfor er det mange som tar korta av bordet i det korte bilde.

1 Like

Har kommet til samme slutning om ikke 102 holder.

Hvis ikke 102 holder hvor er neste motstand?

Sikkert nærmere 95 og 77 er det støtte. Hode skulder formasjonen er veldig tydelig.

Har du tro på at vi skal ned der?

Ja, det har jeg. Begynte å selge meg ut av kortsiktige posisjoner forrige uke. Men, om oljeprisen skulle plutselig øke så har jeg tro på reversering. Samt noen overbevisende nyheter fra selskapet.

Hadde dette spilt noen rolle ville nok kursen reagert for lengst?

1 Like

Hvor ser du den?

Støttenivåer :

Med “lange briller” på Weekly ligger den å tester støtten på 100 nå :

Spennende inngang rett over 100 men ryker denne er det rett ut igjen…

1 Like

Jeg har lært at det er sjeldent hs formasjoner med så lang tidsintervall intreffer, men er ingen ekspert.

Tenker selv vi er må et «make it or break it» nivå nå.

The outdated shareholder’s list.
Any update on the latest shareholders list?
There were several major shareholders change in the TGS during the past 2 weeks, especially FIL and Goldman.

Mer negativ tgs omtale

655 000 omsatt 9-16:20
194 000 omsatt i sluttauksjon

22% av dagsomsetningen i sluttauksjon😄 Er ett eller annet rart med TGS og det der

Det har vært sånn i en periode, vel og merke med et avbrekk i det siste. Finn frem et 30d chart og ligg merke til volumet 1625/30.