Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

ENSURGE MICROPOWER ASA (ENSU) đŸ·

Ja gÄr glipp av det. Har man f.eks 200k i bsu sÄ blir de 5000 kronene i skattefradrag ekvivalent til 2,5 prosent rente for det Äret man setter det inn, ogsÄ fÄr man 3% for Ä ha 200k der generelt da, sÄ 5,5% effektivt. Fra man er 33 Är eller fra man har 300k kan man ikke sette inn mer og dermed fÄr man kun de 3 prosentene. Imo er det ikke en mad bra deal, men det er sikker forrenting av pengene ja og overall ganske bra. Putter du heller pengene i indeksfond sÄ har du usikker og svingete forrenting av pengene men historisk sÄ har enkelte indekser gitt bedre avkastning enn 5,5% og langt bedre enn 3%. Men kanskje noen har gÄtt i dass ogsÄ, sÄ jeg vet ikke hva man kan forvente overall.Jeg har ikke studert det for altfor nÞye, men tror ikke det blir sÄ enormt mye forskjell.

Uansett sÄ mÄ jo jeg betale tilbake de skattefradragene jeg har fÄtt da og det suger jo men jeg tar heller det slaget basert pÄ hva jeg tror om Thin i dag fremfor Ä stÄ utenfor nÄr toget har gÄtt.

du mÄ hensynta at avkastningen i aksjefond er skattepliktig.
Men du virker Ă„ vĂŠre informert om konsekvensen av valget ditt.
Jeg forstÄr det jo, men mener at en sÄ god deal som BSU er sammenlignet med at det er tilnÊrmet 0 risiko, sÄ er det verdt Ä binde kapital der til den er fyllt opp eller man fyller 36 Är


Men dette er en trÄd om Thin, er bare imponert over risikoviljen din i denne aksjen :slight_smile:

3 Likes

Imponert og imponert, mener du @Silverstock at du har all kapital tilgjengelig for aksjehandel i thin?
Har du i sÄ fall tenkt over hvis aksjen faller 90% sÄ kan du vÊre ute av aksjemarkedet i Ärevis fremover?
Du brukte begrepet “all in i THIN”

Historien er full av aksjehandlere som fant seg gull-aksjen sin og caset feilet stygt.

4 Likes

Jeg er klar over det og er villig til Ä ta en gamble her. Vanligvis nÄr jeg ser pÄ aksjer sÄ leter jeg med nebb og klÞr etter hva som kan gÄ galt, og det ender med at jeg liker omtrent ingen aksjer. Helst vil jeg finne det som kalles value aksjer men de er jo omtrent utryddet hvor enn man gÄr. Samtidig sÄ er de jo nesten gratis penger da.

Jeg synes omtrent alltid at prisen er for hÞy eller risikoen er for stor etc. Men selvsagt finnes det noe risiko i thin men jeg har egentlig mye tro pÄ dette her.

Samtidig sÄ snur jeg pÄ en femtiÞring om jeg fÄr info som svekker synet/teorien pÄ selskapet.

Har du sett pÄ historikken for Opticom og personene bak? Mange artikler Ä lese om dette.




http://www.stocktalk.no/Msg.asp?GroupID=1&Group=In+the+pit+-+Oslo+Bïżœrs&TopicID=15256&Topic=Fussel%26Keith+-+Geni%2C+eller+finsnipp-Gangsters+%3F%3F

Riktignok omhandler forumposten i siste link Idex - men det er samme gjengen.

PapirmilliardĂŠrer
Det norske aksjemarkedet har gjort Robert Keith og Thomas Fussell til papirmilliardÊrer. I fÞrste rekke takket vÊre spekulasjonsaksjen Opticom og avleggeren Fast. Bare i disse selskapene sitter Keith og Fussell med aksjer til en verdi av nÊrmere fire milliarder kroner, etter selv Ä ha investert rundt 945 millioner kroner - ifÞlge deres egne beregninger. Blant annet finansiert gjennom lÄn i storbanken Credit Suisse First Boston.

Engelskmennene har sÄ langt hatt en skyhÞy avkastning pÄ pengene. OgsÄ etter it-fallet. PÄ det meste var Opticom og Fast tilsammen verd nÊr 60 milliarder kroner. I dag er prislappen nÊrmere 16 milliarder.
Fussell og Keiths rulleblad i Norge strekker seg tilbake til slutten av 70-tallet. Oppskriften er fortsatt den samme: Aktuelle objekter er selskaper, gjerne med hÞy risiko, pÄ desperat jakt etter penger. Med de samme lojale stÞttespillere sikres kontrollen over aksjemajoriteten gjennom kapitalutvidelser rettet mot utvalgte investorer.

SÄ begynner jobben med Ä fÄ fart pÄ kursen. Da en gruppe engelske meglere pÄ slutten av 80-tallet ble bedt om Ä spÄ utviklingen i det norske aksjemarkedet, var det en som skilte seg ut.

– Helt vilt. Det blir beserk-gang i Oslo, sa Robert Keith.
– Det skal opp, opp. Totally crazy!

Han og Fussell mÞttes i meglerhuset T. C. Coombs i 1983, siden har de vÊrt nÊre samarbeidspartnere. Keith har ikke utdannelse utover folkeskolen, men kom likevel innenfor dÞren i Londons finansmiljÞ etter en kortere gjesteopptreden som ansatt pÄ et av byens psykiatriske sykehus. For Fussell gikk ferden til finansmarkedet via en heller beskjeden karriere som geolog.

– Alt som betyr noe for meg er aksjekurser, sier Keith.

I kjÞlvannet av Keith og Fussells investeringer florerer en rekke selskaper med adresse i Hong Kong, samt europeiske finansinstitusjoner med ukjente oppdragsgivere. Enten vi snakker om Hardanger Sunnhordland Dampskipsselskap, Bergen Nordhordland Rutelag og Norsk Polar Navigasjon pÄ 80-tallet. Kirkland, Opticom og Fast Search & Transfer pÄ 90-tallet. Eller Idex i Är 2000. AksjonÊrer med veldig lav profil. Fussell og Keith har deres fulle tillit, og kanskje viktigst av alt - deres fullmakt til Ä stemme nÄr viktige avgjÞrelser skal tas. Aksjemajoriteten er sikret. Og kontroll over styre og stell.
Aksjeposter har fĂžket hit og dit mellom selskaper kontrollert av Fussell, Keith og Eric K. Simpson. Det fikk Oddvar Vigestad til Ă„ sperre Ăžynene opp da han ble tilsatt som sjef for trauste Bergen Nordhordland Rutelag i 1988.

I buss og bÄt
19. mai 1988 spaserer seks unge, norske Þkonomistudenter opp pÄ generalforsamlingen i Bergen Nordhordland Rutelag. De sier at de representerer Hong Kong-selskapet Saye Trading Limited.

I det stille hadde Hong Kong- og London-registrerte selskaper fÄtt kontrollen over en aksjepost pÄ 8150 aksjer, nesten ti prosent, som selskapene solgte mellom seg.

– De aksjene var pĂ„ vandring hele tiden. Det begynte med et Hong Kong-selskap. SĂ„ kom det engelske inn, sier Vigestad.

Det engelske selskapet het T. C. Coombs, hvor Fussell og Keith jobbet. Hong Kong-selskapet sto i navnet til Eric K. Simpson. PĂ„ under ett Ă„r hadde kursen Ăžkt fra 50 til 400 kroner per aksje. Det er mye for et selskap som frakter vestlendinger over fjord og fjell. Tilsynelatende kjedelige Bergen Nordhordland Rutelag ble bĂžrsvinneren i 1988.

– Det var sĂ„ raske flyttinger at det var nesten daglige endringer i loggen, husker Vigestad.

5 Likes

Hvilke rolle har de i Thin per i dag, er de store aksjonĂŠrer eller er de i styre elns?

De er rimelig hardt involvert i flere av selskapene pÄ aksjonÊrlisten. Sjekk aksjonÊrlister fra tidligere, der framkommer det kanskje hvem som har de forskjellige kontoene.Her et utdrag fra Finansavisen i 2013:


Euroclear, nominee-kontoen som ofte selger via Neonet - har ogsÄ sannsynligvis referanser til disse personene. Har sett tidligere lister som refererer til K&F.

Det sagt, sÄ kan kursen i Thin gÄ bÄde opp og ned, og du kan godt gjÞre gode penger der. Men jeg ville bare gjÞre deg oppmerksom pÄ disse artigkarene som herjer i aksjen, for man vet aldri hva som skjer sÄ lenge de er involvert.

6 Likes

Flott info du kommer med her bro. Skal fÄ tatt en kikk pÄ dette her etter hvert.

Det stÄr i artikkelen fra sommeren 2013 at ambisjonen er omsetning pÄ 1,5mrd USD ila 7 Är. Jeg er selvsagt langt mer moderat i mine visjoner, hvertfall i de fÞrste Ärene, og selv da gÄr det sÄ det suser.

Det er jo en drÞm som aldri skjer men hvis de somehow skulle klare 1,5 mrd USD i omsetning innen fÄ Är sÄ selger jeg aksjene mine for 15 millioner nok antakeligvis. Lol (ups feil tall)

1 Like

Tror ikke denne ble postet http://webtv.hegnar.no/presentation.php?webcastId=33826375

1 Like

Fin kjÞptmulighet her nÄ?
Synes den ser litt allright ut nÄ.

Hva slags marginer er det snakk om dersom de fÄr opp volumet?

Jeg er ikke sikker, jeg har sett noen forslag fra analytikere for en stund tilbake, lurer pÄ om det var snakk om en 20-30% eller noe sÄnn. Antar marginene blir ganske hÞye hvis printed electronics blir stort siden selskapet er verdensledende pÄ dette her og Silicon lÞsninger ikke egentlig kan konkurrere mot produktene deres pÄ noen mÄte. I hvert fall slik jeg har forstÄtt ting.

1 Like

Vi har vel omtrent monopol ville jeg sagt hvis dette her tar av. Den inntekten og de ordrene de har fĂ„tt til nĂ„ er ingenting og ikke engang verdt Ă„ analysere, det er bare pilotordre og testing imo. NĂ„r de fĂ„r en skikkelig ordre begynner ting Ă„ balle pĂ„ seg tror jeg. Han sier i presentasjonen jeg linket at det har vert “ekstrem” interesse for produktet, og de viser til en mengde store selskaper som er interessert. Og om jeg husker riktig sĂ„ sier han at kunder Ăžnsker “commitment” fra selskapet til Ă„ klare Ă„ levere store mengder over flere Ă„r: derav den 20MUSD investeringen som helst skal skje i Q3. Og der gĂ„r commitmenten begge veier hvis jeg forstĂ„r det riktig, dvs de bygger bare hvis de har avtaler om ordre. Og med den investeringen kan de produsere tisifrede antall enheter.

Det billigste produktet vil ha en pris pÄ minst 0,5 kroner. SÄ nÄr det begynner Ä tikke inn enkeltordre pÄ noen hundre mill enheter sÄ er det alt som skal til. DrÞmmen er jo at de etter hvert selger tisifrede mengder.

Klart Thin Film har et stort fortrinn, men Ä si at de omtrent har monopol pÄ dette blir feil. Konkurrentene er der, og det er ikke bare 1


Ja og de produserer pÄ Silicon?

Ta en titt pÄ denne listen:

http://financials.morningstar.com/competitors/industry-peer.action?t=TFECF

Jeg er klar over at det finnes mange som driver med dette som er silikonbaserte. For det meste suger disse produktene i forhold til thin films produkt.

Noen formening om hvor THIN skal videre? Ned til forrige bunn rundt 3 er vel utelukket?

Jeg er blank pÄ dette her trading greiene men hvis dere kan forutse med >50% sjanse at aksjen gÄr opp eller ned, kan dere ikke bare sitte og printe penger online da i pysjamasen?

3 Likes

KjÞp lavt, selg hÞyt og vÊr tÄlmodig med begge deler. Eneste aksjen du kan kjÞpe pÄ alltime high og tjene pÄ hver gang er Bakkafrost. Den gÄr kun en vei :slight_smile:

1 Like