Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Embracer Group AB (EMBRAC B)

Så det er en laaang liste over ting som må gjøres for ikke svenske statsborgere. Et alternativ er å kjøpe på åpning første handelsdag, men det kan fort bli litt dyrere.

Hvordan gjorde du det da?

Jeg slapp det, heldigvis har jeg en megler som gjorde jobben for meg. :slight_smile:

2 Likes

Ok, så da er det ingen her som har gjort det antar jeg…

Sannsynligvis, jeg var nokså alene da PDX gikk til himmels første handelsdag.

Dette ser lovende ut hvis denne opplysningen stemmer:

Nu uppger källor till Breakit att hela emissionen har fulltecknats. Det
är alltså bara två dagar efter att prospektet offentliggjordes.

Stemmer det så føler jeg meg ganske sikker på at det ikke blir -20% første handelsdag… Eller for å være helt korrekt, så reduserer jeg sannsynligheten for at kursen går ned 20% de første handelsdagene og jekker opp oppside-sannsynlighetene i de 4 scenarioene som @Christian foreslo.

Oi, okei. Jeg hadde også vært villig til å betale en del for å slippe den jobben der. Godt mulig jeg er for sent ute mtp at jeg ikke har konto hos Avanza enda. Når er tidsfristen for å melde seg på / tegne seg for aksjer? Må se nærmere på dette i morgen tidlig…

Hvis den allerede er fulltegnet, kan det hende en ikke mottar særlig med aksjer? Hvor mye forventer du å få @Alex?

@Alex det var bare tall tatt ut av luften. Jeg lurte på om du gadd å lage et tilsvarende oppsett med dine estimater. Jeg antar du hadde tenkt litt gjennom det, ettersom du har tegnet deg. Jeg er forresten enig i at aksjen nok følger tilsvarende mønster for andre spill-aksjer som blir notert. Fulltegningen tilsier ihvertfall det.

Jeg kunne godt tenkt meg å gått inn med 12% av aksjeporteføljen min her, men det er rett og slett ikke verdt arbeidet når “aksjeporteføljen” min er så liten som den er.

Setter pris på at du faktisk gidder å komme med så mye info som du gjør her. :slight_smile:

2 Likes

Det er sannsynligvis ikke verdt å tegne så mye fordi du vil binde opp kapital, men trolig få lav tildeling. PDX var et litt spesielt case siden du via Pepins kunne få en del som privatperson, men gjennom bankene pleier det meste å gå til fond og institusjoner og du kanskje får aksjer for noen tusenlapper hvis du er heldig. Men tar du i for konge og fedreland så kan du ende opp med veldig mange aksjer i en upopulær IPO.

1 Like

De har jo prøvd å dele det opp:

Erbjudandet består av ett erbjudande till institutionella investerare i
Sverige och internationellt samt ett erbjudande till allmänheten i
Sverige

http://www.thqnordic-investors.com/regulatoriska-pressmeddelanden/?releaseId=2355594

Å tegne seg for mye mer enn man egentlig vil ha er generelt en litt farlig strategi, men jeg vurderer likevel å tegne meg for litt mer enn 12% av tilgjengelig kapital(, men ikke 24%,) for jeg frykter litt jeg bare ender opp med smuler.

Jeg tror heller ikke det er sannsynlig at du vil få alt du ber om her og derfor “ganske” trygt å ta en del, men generelt sett er det jo slik at jo mindre populær IPOen er jo mer sannsynlig er det å få stor tildeling. For å ta @Christian sitt eksempel så må du gange -25% med en høyere forventet tildeling enn +100%. Som vi så i GS så kan det likevel bli bra på noen måneder sikt, så her snakker jeg avkastning første dagen.

Det mest sannsynlige her er at man vil få lav tildeling, men høy gevinst i prosent.

ja, dette pepins-nettstedet hadde sine fordeler. Likte det at jeg betalte for et garantert antall aksjer.

1 Like

“Intresset för att teckna B-aktier i THQ Nordic har varit oerhört stort bland både svenska och internationella institutionella investerare likväl som hos allmänheten i Sverige. Erbjudandet, sett till antalet tillgängliga B-aktier, tecknades cirka 19 gånger.[1]”

3 Likes

Skulle få svar i dag på hvordan tildeling blir per epost. Spent på det : )

Helvetesild, burde ha tegna meg for max og ikke halvparten av max som jeg gjorde. Blir nok bare smuler det her dessverre.

edit:selv om jeg hadde tegna meg for max hadde det nok blitt bare smuler uansett, men litt flere smuler.

Her skulle man tegnet seg for 5-10 mill sek for å ha fått noe aksjer av betydning, men max var på 1 mill sek.

2 Likes

Dette blir nok skuffende, jeg skal aldri si et negativt ord om den pepins-løsninga til pdx igjen !

4 Likes

Hvordan fik du aktier igennem pepins? Jeg kunne ikke få nogle fordi jeg ikke er svensk.

Hvor mange tegnet du deg for Alex? Var forresten veldig lett å tegne meg faktisk. Fikk deponr av banken min og fylte ut skjema til Pareto. Tok ca. ca. 5 min : ) Jeg tegnet bare for 5000 aksjer så blir nok ikke så mange på meg, men ville heller ikke sette av mer enn 100k til dette.

Jeg tegna meg for 500k sek, 500k sek/19 er nok max hva man kan håpe på, sannsynligvis enda mindre.

1 Like

25000 aksjer altså. Ja, da får vi bare vente å se senere i dag. Putter bare de pengene som er til overs i Funcom så det går nok greit : )

megler ordna dette,det er mulig, men krever litt papir-arbeid sa han.

1 Like