Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Embracer Group AB (EMBRAC B)

Begge har kommet ned litt og blitt noe billigere og mer interessante. Men er ikke helt på kjøpsknappen enda i noen.

PDX Virker som har mer stabil inntjening, men også mindre diversifisert på forskjellige områder (bra eller dårlig?)

Stillfront er veldig stabilt, men har fått bredere fokus nå med mobilspill og etterhvert egen coldwood IP. Min favoritt blant spillselskapene. Det er også veldig billig. EV på 267 MSEK.

THQ har jeg ikke satt meg inn i, men virker mer gammeldags.

Funcom er spennende men skyhøy risiko.

Etter min vurdering av alle disse har Funcom desidert størst potensiale nå. PDX og Starbreeze er “på topp” og har veldig begrenset mulighet for videre vekst slik jeg ser det. THQ ligger i mellom dem, men må overraske med et spill til som selger bra.

Vi får se 1/1 hva som er mest opp fra i dag. Jeg holder en knapp på Funcom og THQ i hvertfall.

Jeg sa “nå” ja. Etter februar må man ta en ny vurdering. Hvis Funcom da står i 6 så jevnes potensialet litt mer ut.

Det virker jo ganske lovende da. Har du sett 360 galleriet? Jeg synes landskapene og dyrene er veldig bra, fine miljøer som er passe detaljrike. Litt bedring på husene som du kan bygge også, de var som pappesker i traileren, men begynner å få litt mer konturer og realistisk form. Der de sliter mest er hår og ansikt, synes det er litt skuffende med tanke på at de tross alt har satset en del på det. Har ikke truffet så bra med de sveisene, ser ut som de her hentet rett ut fra en film fra 80-tallet.

1 Like

Emisjonen var på 22kr og kursen første dag 27kr, så 22% opp? 10% av aksjene i selskapet ble omsatt.

Vi skal ned etterhvert, og først da skal jeg vurdere å kjøpe :smiley:

1 Like

@onns da var første dag over. 1:0 til Funcom og THQ. To be continued :wink:

Er det bare meg eller er denne underpriset nå?

Kan ikke Q4 her bli ganske bra? Ser at de lanserte Darksiders warmastered edition blant annet som har solgt 2,559,039 bare på PC. Så har man PS4 og Xbox i tillegg. Virker som mange av spillerene her kommer fra eldre versjoner på PC, men på PS4 og Xbox aner jeg ikke: http://steamspy.com/app/462780

Grei metacritic i hvertfall: http://www.metacritic.com/game/xbox-one/darksiders-warmastered-edition

Titan Quest har solgt godt det også: http://steamspy.com/app/475150

Darksiders warmasterd Steam är en uppdatering som gick ut gratis till gamla ägare så inte nya försäljningar. Sen tror jag de gjort ett ok kvartal ändå! Titan Quest var tidigare kvartal väl?

De ska snart visa upp nya spel http://www.gamasutra.com/view/pressreleases/289921/THQ_Nordic_Brings_its_Fantastic_Five_to_PC_GamerWeekender.php

2 Likes

THQ Nordic med rapport, har en mini-lyttepost her også :slight_smile:

direkt:

STOCKHOLM (Direkt) Spelbolaget THQ Nordic kommer att göra betydande lanseringar av såväl egenutvecklade spel som större förlagstitlar under det andra halvåret 2017.

Det skriver vd Lars Wingefors i bokslutskommunikn.

Per den 31 december 2016 hade THQ Nordic 27 pågående projekt under utveckling varav 7 var utannonserande.

2017 kommer att bli det första året som vi lanserar betydande uppföljare av våra egna spel. Vi kommer under året också att ha ett antal betydande förlagstitlar. Samtliga ovanstående titlar förväntas lanseras under tredje och fjärde kvartalet 2017, heter det i rapporten.

Aviserade lanseringar under 2017 är hittills Spellforce 3, ELEX, The Guild 3, Battle Chasers: Night War och Aquanox - Deep Descent. Bolaget räknar med att återkomma kring ytterligare produktnyheter, både vad gäller egna titlar och förlagstitlar, under de närmaste kvartalen. Nyheterna kommer även att avse titlar som väntas under 2018 och 2019.

Under fjärde kvartalet köpte THQ Nordic This is the Police en speltitel där bolaget sedan tidigare stod som förläggare. Spelet har sålt över 150.000 exemplar till PC via Steam och THQ Nordic planerar att lansera det både på PlayStation 4 och Xbox One under första kvartalet 2017.

Nettoomsättningen i det fjärde kvartalet uppgick till 128 miljoner kronor (98,4). Enligt THQ är främsta förklaringen till ökningen framgångsrika kampanjer av katalogtitlar, främst via digitala kanaler som Steam, PlayStation Network och Xbox Live. Totala intäkter från nya spel under kvartalet uppgick till 46,5 miljoner (51,2).

THQ Nordics spelportfölj kan delas upp i dels ägda varumärken, spelvarumärken som bolaget själva äger alla rättigheter till och därmed själva kontrollerar hur varumärket ska utvecklas framöver, dels förlagstitlar där THQ äger och förlägger 79 egenägda spelvarumärken. Dessutom förlägger bolaget cirka 60 förlagstitlar åt olika partners.

Mats Torgander +46 8 5191 7915

Nyhetsbyrån Direkt

1 Like

direkt:

STOCKHOLM (Direkt) Spelbolaget THQ Nordic planerar en mjuklansering (soft launch) av mobilspelet Sniper vs Thieves under det första kvartalet 2017. Den betaversion som funnits på Google sedan i december har hittills laddats ner ungefär 2 miljoner gånger.

Det sade THQ:s vd Lars Wingefors på en rapportpresentation på onsdagen.

Sniper vs Thieves är ett så kallat free to play-spel, ett spel som laddas ner utan kostnad men där den som spelar kan köpa sig olika fördelar, och med externa partners som spelförläggare.

Enligt Lars Wingefors har även Apple visat intresse för spelet.

Det är en mycket bra mobilprodukt, men samtidigt är det en utmaning att få folk att spendera tillräckligt mycket, sade vd:n.

Speltiteln Sniper vs Thieves kom genom förvärvet av Foxglove Studios tillsammans med mobiltiteln The Muscle Hustle som även det står inför en testlansering.

Mats Torgander +46 8 5191 7915

Nyhetsbyrån Direkt

1 Like

direkt:

STOCKHOLM (Direkt) Pareto Securities höjer riktkursen för THQ Nordic till 42 kronor från 32.

Rekommendationen behåll upprepas.

Det framgår av en analys.

Börsredaktionen +46 8 5191 7910, http://twitter.com/direktse

Nyhetsbyrån Direkt

1 Like

direkt:

STOCKHOLM (Direkt) Spelbolaget THQ Nordic lanserar under maj månad Baja: Edge of Control HD till spelkonsolerna PS4 och Xbox One.

Vi har under de senaste månaderna uppgraderat spelet för att passa den senaste generationens spelkonsoler. THQ Nordic kommer sälja produkt både fysiskt och digitalt genom sina etablerade distributionskanaler, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Ursprungligen lanserade THQ spelet 2008 och då till konsolerna PS3 och Xbox 360.

Mats Torgander +46 8 5191 7915

Nyhetsbyrån Direkt

direkt:

STOCKHOLM (Direkt) Spelbolaget THQ Nordic utannonserar de bägge spelen Sine Mora EX och de Blob.

Det framgår av ett pressmeddelande.

PC-spelet de Blob släpps 27 april och Sine Mora EX släpps under sommaren 2017, under det andra eller det tredje kvartalet, till plattformerna PC, Playstation 4 och Xbox One.

Mats Torgander +46 8 5191 7915

Nyhetsbyrån Direkt

https://www.thqnordic.com/article/thq-nordic-presents-yuge-line-pax-east-including-two-surprises

1 Like