Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) Fundamentale forhold

Personlig holder jeg faktisk en knapp på en PD-L1-hemmer. Du sa jo selv på chaten hvordan taktikken er å prøve UV1 med diverse sjekkpunkthemmere, og PD-L1-hemmer er vel det som gjenstår?

Så får vi se om TRE randomiserte fase 2-studier er nok til å få opp øynene til folk :wink: Billig blir det ikke, hvis selskapet fortsetter å starte nye studier.

Ja, jeg prøvde bare å tenke utenfor boksen i det forrige innlegget. Syntes det var interessant at den samme gruppen forskere som vel utenfor Norge utgjør den gruppen som er mest interessert i hTERT immunterapi også nå nylig påpeker at ANGPT2 er en “participant in tumor immune evasion that should be taken into account in future cancer immunotherapy”. AMG386 er den kandidaten jeg har inntrykk av at det er forsket mest på (34 kliniske studier) og Amgen er i kategorien BP.

At det “ikke blir billig å starte nye studier” får vi jo se på da. Foreløpig synes jeg de gjør en helt fantastisk jobb med å gjøre det billig.

3 Likes

Hehe. Jeg mente at KURSEN ikke blir billig :smiley:

2 Likes

Jeg ser nå at det i den oppdaterte “company presentation” står: “Combination with indication-specific standard of care cancer therapies different from those to be tested in the other Phase II clinical trials”. Når de ikke bare skriver “other clinical trials”, så utelukker altså ikke det NSCLC. PD-L1 hemmeren Durvalumab/Imfinzi er en del av SOC i NSCLC. Men igjen, grunnen til at det skal være NSCLC faller jo litt bort dersom det ikke er i kombinasjon med Pembrolizumab (som altså også er SOC i NSCLC).

Men med SOC spesifisert, så kan vi altså glemme trebananib/AMG386.

1 Like

En annen ting som taler i mot Imfinzi er vel at de ikke har noe safety på UV1 i kombinasjon med en PD-L1-hemmer, og at jeg ikke har hørt noenting om en slik fase 1-studie. Kan jo såklart være en fase 1/2-studie som kommer, eller en fase 2 med safety lead-in.

Nå tipper jeg Neladner gnir seg i øynene over all spekuleringen :grin:

1 Like

Men vi bare kjører på :sweat_smile:

Merck og AstraZeneca sin olaparib/LYNPARZA er en PARP inhibitor som er godkjent i en rekke indikasjoner, som nå blir forsøkt sammen med Pembrolizumab i flere fase III studier:



4 Likes

INITIUM rekrutterer nå i USA :slightly_smiling_face:
Highlands Oncology Group: Recruiting

14 Likes

Ultimovacs ASA: Invitation to second quarter 2020 results webcast presentation

1 Like

Ja, da er det kun en uke til oppdatering, den ser eg frem til :slight_smile:

1 Like

Ultimovacs ASA Announces Completion of Patient Enrollment in Phase I Trial in Malignant Melanoma

8 Likes

Trodde ikke vi fikk den før fredag, men hyggelig med mer info👍

De fortsetter å levere. Selv hadde jeg pønsket ut at de skulle på konferanse i september, men å analysere top line data tar tydeligvis litt ekstra tid. Ok for meg.

Next up:

  • Hvem og hva er den tredje randomiserte fase 2-studien? (3Q20)
  • Hvordan blir oppsettet rundt TET i klinikk? (2H20)
  • Top line data safety & 1yr OS 1st line melanoma
  • 5 års OS for NSCLC-studien

Bonuser:

  • Enda flere partnerstudier
5 Likes

Det er et potensiale for dette som en profylaktisk vaksine, kontra kun terapeutisk vaksine/behandling, slik som med UV1 ja.

Første gang jeg hørte det var vel i Radium med Kongstun Arnesen rett etter IPO.

I ‘company presentation’ fra nå juni står det om UV2/TET:

“Ultimovacs acknowledges the possibility for using this principle for very early stage and possibly preventive vaccine for high risk populations”

I intervjuet fra i går kan man lese:

"Selskapet har også en teknologiplattform i preklinisk fase, kalt UV2. Det betyr at man ennå ikke har begynt å teste den i mennesker. Selskapet er i gang med å sende inn patenter her, og kan derfor ikke røpe mye.

Håpet er at UV2 skal utvide potensiale for Ultimovacs og kanskje på sikt bidra til en teknologiplattform med en vaksine man faktisk kan ta før man har fått påvist kreft. Dette er riktignok langt frem i tid."

En annen fryktelig interessant ting med UV2/TET er at “This is generic vaccine technology and can be applied to any vaccine with peptides as antigens. It is not limited to cancer vaccines.” (fra årsrapporten)

Jeg har gått ut i fra at fase I nå er i friske frivillige siden det også skal kunne fungere nettopp som en profylaktisk vaksine. Men jeg har ikke en kilde på det, og er ikke 100% sikker på nei. Men TET er altså en adjuvans som skal erstatte adjuvansen GM-CSF (Sargramostim). GM-CSF (Sargramostim) har vært gjennom et løp som garantert startet med et fase I i friske.

Mener det er blitt sagt at peptidene som blir brukt nå i det aller første kliniske studiet kommer til å være de Sara Mangsbo allerede har jobbet med, og at Ultimovacs sine kommer i neste runde, evt. også kommer til å være en videreutvikling av de som brukes i UV1.

2 Likes

Denne diskusjonen fikk meg til å tenke litt, og etter litt internettsnoking på The Wayback Machine, har jeg dratt dette ut fra Immuneed sine nettsider i 2018, før TET-teknologien ble kjøpt av Ultimovacs.

Jeg vil si at informasjonen tilsier at det er prostatakreft som vil bli undersøkt i fase1-studien som skal starte snart.

796b762b5381c11bd8b306be053345065c6563f3_2_690x935 6dbd5fc2c060203c95df0150399f3b0820db9e47_2_690x814

Tidligere CEO i Ultimovacs uttalte på Radium podcast nr 116 minutt 51:40 at selskapet skulle kjøre fase 1 i TET-studien med det preparatet Immuneed allerede hadde forsket frem, siden de var kommet så langt.

Det er tydelig for meg at det er snakk om prostatakreft ut i fra følgende beskrivelse av hva Immuneed selv har fokusert på i deres utvikling av TENDU-1 - Nå kjent som TET i Ultimovacs.

Kan man tippe at studien vil bli gjort i førstelinjepasienter etter standardbehandling for å forlenge tiden til tilbakefall? I følge Immuneed er det her snakk om 30% av 400 000 nye pasienter i Europa alene og det vil representere en gigantisk mulighet for Ultimovacs.

Ultimovacs lover TET i klinikk i 2h20, så her er det bare å følge med. Kanskje forklarer de litt mer på Q2 siden jeg nå har gravd fram dette og forventningene vil bite seg fast hvis ikke.

Er dette en indikasjon de vil fortsette med TET i eller er det snakk om kun en fase 1 for å sjekke safety?

http://web.archive.org/web/20170702024956/http://immuneed.com/vaccine-development/pipeline/

6 Likes

Einarsson poengterer i dagens Radium at det at man fikk rekruttert de siste 10 pasientene til fase I-studien allerede nå, er et godt tegn for rekrutteringen til INITIUM.

Det er jo en stor indikasjon det er lett å rekruttere til når man tilbyr dyr SOC, men det er et tegn på at “systemet funker” i USA. Og som vi nå vet, så er første site allerede åpnet der.

3 Likes

Det jeg ønsker i morgen er litt info om når vi får top line fra melanoma. Hvor lang tid tar analysene hvis de har data i september? Personlig tror jeg det er altfor tidlig å si noe om rekrutteringen til INITIUM og NIPU, så der har jeg ingen forventninger.

I tillegg er det vel mulig de kaster litt mer lys over TET om det kommer velfunderte spørsmål.

1 Like

Som du formulerer, ikke sant? :slightly_smiling_face:

-TET i klinikk

Er det dette som kan være den hemmelig studien med ny partner ? Som skal starte innrullering i år ?

Nei. To forskjellige ting. TET/UV2 er ny teknologi som skal testes i et fase I for første gang. Den hemmelige studien er UV1 som skal forsøkes sammen med en ‘new class of drugs’ som er SOC i en eller annen indikasjon, i nok et randomisert fase II med registreringspotensiale. Sponset av et europeisk “network of cancer centres”.

de Sousa uttalte i intervjuet i begynnelsen av uken at de tre partene “var enig om alt”, og at det bare var formaliteter som gjensto, så dette kan komme virkelig når som helst. En veldig flott regi ville jo være om det kom i morgen!

Takk