Vi får jo en artikkel fra Helland og hennes team om en stund med mer data fra NIPU, men det blir nok først på nyåret. I mellomtiden får vi forsøke å krøste ut det vi kan av informasjon fra det vi har i de tre KM-plottene. I den forrige posten sammenlignet jeg eventene mellom de to PFS-plottene og OS-plottet, og mente altså å kunne konkludere med at lokal vurdering i større grad enn sentral vurdering er et korrekt bilde av klinisk nytte av de to behandlingene.
Da tegnet jeg altså streker mellom alle eventene. Nå har jeg tegnet streker mellom alle de sensurerte. Det jeg da umiddelbart ser er at ingen sensureringer i PFS-plottene matcher OS-plottet. Dette må bety at en pasient blir sensurert i et PFS-plot på tidspunkt for siste undersøkelse og ikke den totale inklusjonstiden, noe ikke jeg visste i alle fall. Så da er det altså ikke noe interessant å se PFS-plottene i forhold til OS-plottet, slik det var med eventene. Så derfor har jeg bare tegnet streker mellom de to PFS-plottene.
Minimum oppfølging er 7 mnd, men det er altså siste undersøkelse, som nødvendigvis er før, som er relevant - f.eks. 6 måneder. Det man kan se direkte i lokal-plottet er at det er 7 stk sensurerte i UV1 armen, mens det bare var er en eneste i SoC armen etter dette tidspunktet. Men det som er mer interessant er at også sentral vurdering er enig i at 6 av disse 7 i UV1 armen ikke hadde fått progresjon. Den ene i SoC armen er også lokal og sentral vurdering enige om. Men altså: Enighet om 6 ganger så mange uten progresjon i UV1 armen enn i SoC armen etter 6 måneder - det er sånt som kan translatere til meget gode OS-data til neste år.
Den uten rød prikk er altså den eneste etter 6 måneder de var uenige om, og var en sentral vurdering definerte som progresjon på et tidligere tidspunkt (før 6 måneder).