Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) Fundamentale forhold

Det vil være positivt for omsetning og interesse dersom et amerikansk analysehus som Cowen tar opp dekning. Å spekulere i kurs ønsker jeg ikke å gjøre, men negativt er det evt. ikke.

5 Likes

Personlig tror jeg en eventuell analyse vil gi høyere kursmål og at dette er et lite Obs! til oss om at snart kommer amerikanerne.

Innlegg fra Polygon i oktober 2022. Snart på 42/28. Hva er kommentaren din til dette nå Polygon?

Hvis populasjonen er lik, vil en avlesning nå straks sannsynligvis være svært uheldig.

Ref :

Greit å se på alle mulige utfall, men kanskje greit å ta med det mest sannsynlige ut ifra det vi vet og ikke bare glansbildeutliggerene :wink:

Min kommentar til det er at for dem som klarer å forholde seg til en verden av sannsynligheter fremfor binære datoer, så er det voldsomt mye mer fornuftig å forholde seg til @ketilaaj sine plot fremfor mine tabeller.

For å repetere: datoen @ketilaaj sine plot krysser 0.5 i sannsynlighet tilsvarer datoene i min tabell.

2 Likes

Ja jeg synes denne ikke er så dum.

Du fikk jo støtte av Boble gutten i hans lange utredning 22 oktober.

Han hadde jo en HR under 0,6 pr 26.02 så jeg tenker at Jens på presentasjonen i går kan ha hatt lignede tanker - særlig om 70 events ikke var varslet pr. I går.

Her er et lite klipp fra Boblegutten:

Nedenfor er en figur for en normal populasjon, der mPFS i utgangspunktet er 11.5 mnd.

image

Det kan også nevnes at når jeg tas median av alle simuleringene som gir 41/29 fordeling av events, gir det avlesning 9.januar 2022. Det er en uke før @Polygon sitt estimat. Jeg synes det er en fin validering av hverandres modeller at de kommer så nærme hverandre for dette estimatet.

@Boblegutten sine KM-plot og tabeller er IKKE utregninger av hvor gode resultater man sannsynligvis har på forskjellige tidspunkter. @Boblegutten sine KM-plot og tabeller tar utgangspunkt i at UV1 har effekt lik primærendepunktet, og ser når det evt. kommer. At de datoene da er like er veldig naturlig. Først og fremst sier hans innlegg noe om forskjellige teoretiske KM-plot og sammenhengen mellom HR og p-verdier.

1 Like

Ketilaaj sin sannsynlighetsregning for 25 dager siden med en litt annen mPFS avviker ikke mye:

Beregninger utført på samme måte som tidligere gir følgende sannsynlighetsestimater for eventene:

Jo, her er altså datoen for når plottet for 41 eventer krysser 0.5, den 10. desember 2022. Det er over seks uker før min tabell.

1 Like

Hva mener du med uheldig?

Dette er en del av innlegg i okt 2022 noe som jeg klippet inn. Altså uheldig med avlesing i okt 2022.

1 Like

Synes tabellen din står seg godt jeg, Polygon😊

Det var bare min nysjerrighet for mulig dato for 42/28 og HR på 0,5 tallet som fikk meg til å grave tilbake. Dette på bakgrunn av gårsdagens presentasjon.

Det er sannsynlighetsovervekt for et slikt resultat nå om 70 events ikke har kommet.

3 Likes

Ketilaaj er det mulig å be deg oppdatere pr dato de NIPU plottene som du la ut 23 januar?

Har jeg misforstått plottene, er noe å oppdatere?

Plottet må være det samme som 23januar. for en historisk kontroll endrer ikke data. og y aksen kan du enkelt “oppdatere” / lese av med en linjal, eller ms paint eller noe…

2 Likes

Plottene endrer seg ikke med tiden. Det er bare å lese av ved den datoen du ønsker.

4 Likes

Veit - men trodde det var enkel å flytte datostreken til feks 10 mars og oppgradere prosenttallene så det hele fine arbeidet ble ajour og løftet fram på tråden. Det var ikke noe annet jeg mente.

2 Likes

Det statistiske designet på NIPU har lenge vært tilgjengelig i Helland sin artikkel om studien. Vi har også visst at HR=0.60 er den alternative hypotesen i designet av INITIUM. I og med at antall eventer er veldig likt, så har vi også kunnet gå ut i fra at alpha og beta/power er det samme i INITIUM som i NIPU med alpha=0.1 og beta/power=80%. Men det vi feilaktig også har trodd er at terskelen for oppnådd primærendepunkt er det samme som den alternative hypotesen i begge studiene. Men det fikk jeg opplyst om i forgårs at ikke er tilfellet. Hvis man får en observert HR som er 0.73 eller lavere, så oppnår man primærendepunktet i INITIUM. Vi har trodd at primærendepunktet er HR=0.60 som er signifikant med en to-sidig alpha på 0.05 og et 95% konfidensintervall som ligger under HR=1.00. Men siden studien er designet med en en-sidig alpha på 0.1, er HR=0.73 tilstrekkelig for at hele konfidensintervallet med denne alphaen ligger under HR=1.00. Dette er noe en statistiker som har erfaring med kliniske studier vil vite basert på designet, så informasjonen har i prinsippet vært tilgjengelig. Likevel har altså alle her på forumet, inkludert flere fagpersoner med inngående kjennskap til feltet, trodd at terskelen for oppnådd primærendepunktet altså var HR=0.60.

Vi har hele tiden tenkt at et sted mellom 0.60 og 0.80 er det et punkt som ikke er en umiddelbar verdenssensasjon, men som gjør det interessant for et BP å ta dette til fase 3. Det vi nå skjønner er at denne grensen går ved HR=0.73. HR=0.60 er fortsatt hva vi aller mest håper på, da dette vil gi et svar på at UV1 fungerer med samme sikkerhet som i en fase 3 - og bli en umiddelbar verdenssensasjon. Men vi har altså nå fått to vesentlige nivåer å forholde oss til. For de som er i bransjen og er potensielle partnere endrer dette ingen ting - de skjønner umiddelbart verdien av avlest HR direkte basert på underliggende statistikk uavhengig av om man kaller det oppnådd primærendepunkt eller ikke. For det brede markedet derimot gjør det en forskjell om man kan kalle HR=0.73 for oppnådd primærendepunkt. Og så slipper vi her på TI altså å tolke og diskutere videre hvor mellom 0.60 og 0.80 et resultat som er “godt” ligger - det er 0.73 :sweat_smile:

60 Likes

Så oppnådd HR=0,60 eller bedre vil fortsatt være avgjørende for å kunne oppnå en midlertidig FDA-godkjenning basert på Fase 2? Og at HR mellom 0.6 og 0.73 vil utløse interesse fra BP for å bidra i en fase 3 studie?

Takk for at du deler @polygon :ok_hand:

Dette sier meg to ting, korriger meg gjerne om noen er uenige:

  1. Sannsynligheten for en avlesning hvor selskapet kan si at de har oppnådd primærendepunkt har plutselig økt betydelig jmf estimatene og grafene som har blitt presentert her de siste månedene. Der vi tidligere trodde at vi måtte helt ned til HR=0,6 for å få et “positivt resultat”, ligger den listen nå på HR=0,73. Alt under 0,73 blir en bonus, og under 0,6 blir en verdenssensasjon.

  2. Der vi tidligere har diskutert hvor stor interessen vil være fra big pharma (f.eks. BMS) for å gå videre i Fase 3 med resultater på 0,70-tallet, har vi nå fått et tydelig signal om at interessen hos f.eks. BMS bør være meget stor for å gå videre i Fase 3 dersom man oppnår en HR=0,73. Det ville være overraskende om ikke oppnådd primærendepunkt er nok for å gå videre i neste fase.

Totalt sett var dette veldig oppløftende å høre, fra mitt ståsted.

24 Likes

Mao, ifølge tabellen din passerte vi p verdi < 0.1 260223.
Hva blir så Ketilaaj sin sansynlighetskurve kontra dette nye endepunktet, det blir vel å forskyve kurva 18 dager til venstre (differansen mellom 2602 og 1603). Med en økning på ca 0.6 prosentPOENG/dag, vil vi vel idag havne på ca 57% kontra 46% sannsynlighet for en god avlesning. Dvs at NIPU tok et skikkelig et magadrag på INITIUM.

Jeg sier det igjen: Drit i mine tabeller og se heller på @ketilaaj sine plott. @Boblegutten har verifisert at HR=0.73 sammenfaller ganske presist med 39 eventer i kontrollarmen, og det kan man lese av den voldsomme sannsynligheten for i dette plottet (som altså er den konservative, men mest valide sammenligningen):

9 Likes