Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) Fundamentale forhold

Hei!

Jeg har ganske nylig begynt å sette meg inn i Ulti, og har noen spørsmål med tanke på design av studiene NIPU og INITIUM.

Det jeg har funnet av informasjon, så har de valgt ensidig CI 80%, og p = 0,1. Jeg mener at det er vanlig å benytte seg av CI 95% og p=0,05 som default innenfor medisin?

Jeg lurer på om noen vet hva begrunnelse for valget de har gjort? Er det kanskje tenkt at liten sample side vil føre til større variasjon, og dermed blir p=0,05 for strengt? Eller er det andre vurderinger? Er det normalt sett forskjell på valg av p-verdi ved fase2 og fase3 studier i bioteknologi? Eller er det slik av valgt HR for alternativ hypotese gir oss en p-verdi?

Jeg har lest et godt stykke tilbake i trådene om Ulti og ikke funnet noe informasjon vedrørende begrunnelse?

Slik jeg har forstått studiene, så vil resultatene være statistisk signifikante ved p<0,1.

Håper jeg postet i fornuftig tråd, og beklager hvis dette er informasjon jeg burde ha funnet på egenhånd.

4 Likes

Jeg tror virkelig ikke det nødvendig å forstå disse tingene fullt ut for å kunne ta en rasjonell beslutning om å investere i Ultimovacs.

Det eneste man egentlig trenger å vite er: Når man primærendepunktet på HR=0.73, så har man en universell kreftvaksine som med 90% sannsynlighet funker.

Men det stemmer at det statistiske designet i fase 2 og fase 3 er forskjellig. Hadde INITIUM vært en fase 3 (med kanskje tre ganger så mange eventer og pasienter), så hadde man her definert primærendepunktet typisk til å bety 97,5% sannsynlighet (to-sidig alpha=0.05). Men at INITIUM har en høyere alpha i designet betyr ikke at p-verdien ikke kan bli like lav som alphaen i en fase 3, men man må observere en lavere HR for å få det til, og det er dette andre og lavere nivået vi utelukkende har snakket om og regnet på for inntil en uke siden.

Ellers er jeg sikker på at selskapets pedagogiske CEO vil forklare hva man trenger å vite om disse tingene på Radium førstkommende onsdag.

29 Likes

Tusen takk for svar.

Jeg er klar over faktaene du presenterer her, men ønsket å høre litt hva som var vanlig i slike studier. Evt om det var noen gitte begrunnelser med tanke på valg som var gjort.

Det blir spennende å se hvilke tall som presenteres i nær fremtid, og la oss håpe at både HR- og p- verdien blir lave!:crossed_fingers:

Vet du om det vil være noen overføring fra Radium…

Radium kan du ihvertfall se via Spotify …

80% power (som altså ikke betyr 80% konfidensintervall, men 20% sannsynlighet for å begå en type 2-feil) og en-sidig alpha=0.1 er et veldig typisk randomisert fase IIb design (sannsynligvis det vanligste) hvor man tester en hypotese om høy klinisk relevans (HR) med en ganske stor sannsynlighet for å avdekke effekt som er reell (power), og ganske stor grad av sikkerhet på at en effekt man avdekker er reell (alpha).

6 Likes

Som @polygon skriver så er dette mer vanlig i fase 2, bare for å supplere litt mer over orndet :slight_smile:

Klinisk utvikling er kostnads- og tidskrevende. Hovedmålet med fase 2 er å finne signal på effekt, dose og safety. De to siste er ofte viktigst å ha klarhet i (men for investorene er effekt viktig). I fase 2 så tillater man at effektsignalet kan være mindre robust dvs kan bruke surrogatendepunkter, kjøre studien på færre pasienter (enn fase 3) og kan ha kortere behandlignstid. Denne singal seeking strategien i fase 2 går litt på bekostning at man godtar litt mer usikkerhet i resultatene. I fase 3 derimot er målet å vise effekt og sikkerhet i et mer robust materiale, slik at her ønsker man at tilfeldigheter skal spille minst mulig rolle og man etterstreber derfor en lavere enn 0.05 og derfor kjører studien i flere pasienter (for å stadfeste effekt og sikkerhet).

10 Likes

Er det noen som kan svare på hva en forventet mPFS i INITIUM vil være nå gitt at det ikke er noen forskjell mellom armene og overlevelseskuven følger samme form som i tidligere CM studier?

…probably not

5 Likes

Takk😀

CM-067 mPFS 11.5 mnd, CI 95% 8.7-19.3 … 28.5, må være noen eksepsjonelle pasienter i INITIUM!!

3 Likes

Har du også sett på hvordan forskjellige kurveformer vil påvirke mPFS. Sagt med andre ord, hvilket utfallsrom har vi for mPFS for hele kohorten gitt ingen effekt?

Det ser jeg ikke helt verdien i, da alle de tre studiene vi kan sammenligne med har omtrent samme form på kurven. Nå er heller ikke mPFS så veldig interessant i seg selv - det er i mine øyne interessant i denne sammenhengen kun fordi det sier noe om hvor lite sannsynlig det er at vi faktisk har null effekt i dag.

Det jeg har gjort er altså å justere hele tabellen for progresjon i CM-067 med en faktor som gir 35,0 eventer i dag (fremfor de nå 42(!) vi tror vi har) i min modell (med rekrutteringskruven etc.)

4 Likes

Ultimovacs ASA: Annual Report 2022

5 Likes

Ultimovacs ASA: Notice of Annual General Meeting on 20 April 2023

1 Like

https://www.astrazeneca.com/media-centre/press-releases/2023/lynparza-imfinzi-met-endpoint-in-ovarian-cancer.html

3 Likes

Var voldsomt til combo? (eller er alt godt tolerert så kvadruppel er null problem?)
…combination of Lynparza (olaparib), Imfinzi (durvalumab), chemotherapy and bevacizumab demonstrated a statistically significant…

Hva tenker du om dette i relasjon til ultimovacs og dovacc studien?
(Durvalumab Olaparib VACCine)

1 Like

Kun positivt! Det viser at immunterapi har en effekt på en ellers knallhard kreftform. Forsterk denne og vi har vunnet.

3 Likes

Det er positivt at kombinasjonen av Olaparib og Durvalumab er lovende, gitt dette er hva UV-1 kombineres med i DOVACC.

I tillegg har studien to kontrollarmer, henholdsvis Olaparib som mono og i kombinasjon med Durvalumab.

Igjen virker det som om de har vært veldig forutseende når de har designet studien (som de også var med LUNGVAC når de hadde lagt til rette for at de kunne bytte ut Keytruda med Cemiplimab, når SoC endret seg i Norge)

11 Likes

DOVACC-studien er vedlikeholdsbehandling i pasienter med BRCA-negativ eggstokkreft som først har vært igjennom førstelinjebehandling med chemo etter kirurgi, samt minimum en runde til med chemo etter tilbakefall. I DOVACC er håpet at kombinasjonen av sjekkpunkthemmeren durvalumab sammen med PARP-hemmeren olaparib og UV1 skal holde pasienten kreftfri bedre enn olaparib alene (som er SoC i dag kun i BRCA-positive), eller kombinasjonen olaparib og durvalumab (som ikke er SoC i dag). Det er et eksklusjonskriterie i DOVACC at pasienten har fått tidligere behandling med durvalumab, men ikke olaparib.

DUO-O studien viste altså at durvalumab og olaparib i førstelinje gir signifikant bedre resultat enn chemo alene, og dette vil da bli innført som standard verden over. Når begge to allerede er godkjente legemidler, så vil man også med en gang kunne bruke dette i indikasjonen off-label. Jeg var derfor bekymret for at dette skulle få negative følger for rekrutteringen til DOVACC, og spurte selskapet om de trodde dette var tilfellet. Og om de evt. så andre positive eller negative konsekvenser av DUO-O resultatene for DOVACC og de fremtidige mulighetene for UV1 i eggstokkreft.

Svaret jeg fikk var både beroligende og positivt. Hovedutprøver Mansoor R. Mirza er ikke bekymret for at den kommende endringen i SoC vil rekke å påvirke DOVACC før den er ferdig rekruttert. Tvert i mot mener han og selskapet at resultatene fra DUO-O viser at designet av DOVACC var et godt valg, og at dersom UV1 nå viser enda bedre effekt, så vil markedet nå være (mye) større.

Når 75% av pasientene som inkluderes i DOVACC vil få den doble kombinasjonen som ennå ikke har blitt SoC i førstelinje, men som nå har bevist effekt, og uansett vil få olaparib som heller ikke er godkjent for BRCA-negative, men som også har vist en viss effekt alene i denne gruppen, så er det nærliggende å tenke at dette tvert i mot vil kunne tiltrekke seg flere pasienter heller enn færre.

19 Likes