Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 3

Kan det være at Janus vet om resultatene? og at han på grunnlag av det kjører short? Eller at nedgangen igår skyldes at store aktører selger aksjer på grunnlag av resultater som ikke er publisert?

Kan det være at Janus vet om resultatene? Nei. Ingen vet noe enda.

og at han på grunnlag av det kjører short? Nei, den ble startet på NIPU PE not met i fjor.

Eller at nedgangen igår skyldes at store aktører selger aksjer på grunnlag av resultater som ikke er publisert? Nei. Ingen vet noe enda.

Har forklart over i tråden. Les selv.

Forøvrig er ikke Janus en “han”. Det bør du lese om litt.

6 Likes

Du skjønner vel også at om de faktisk VET dette vil de havne i fengsel i UK eller her? For det vil jo bli så åpenlyst og stort at ingen kan unnslippe noe sånt?

8 Likes

For det første må en eller noen leger ha delt resultatet med Janus noe som vil gi dem fengsel/ bøter som setter dem tilbake resten av livet.
For det andre vil det å handle aksjer på en slik informasjon gi fengsel og Janus vil få bøter som setter dem konkurs.
Så Nei, ingen vet.

4 Likes

I teorien ja, men i praksis skjer vel dette sjelden i finansbransjen.

3 Likes

Vi har jo Flyr hvor det ble dumpet aksjer i forkant av konkursen. En kan jo undre.

Leger jobber sjeldent i finansbransjen.

I Flyr ble det dumpet aksjer før de var registert på konto . Kan ikke sammenliknes.

Forøvrig hyggelig å se at akkurat nå ser det ut som om de aggresive shortealgoene er rolige. Forhåpentligvis er de tomme for ammo.

1 Like

Det var jo noe lureri med Thor Medical, hvor det var ganske åpenbart at det ble kjøpt med innsideinformasjon. Om det var en lege eller hva det var, men noe ble lekket ihvertfall

Det avsløres vel sjelden blant profesjonelle aktører fordi det sjelden gjøres fordi de vet at det blir så synlig når det gjøres i store volumer. Hadde jo vært pur grådighet, og går studien i dass så tjener de nok penger uansett.

Jeg tror heller de dumpet aksjer for å få opp snittkursen sin og skape panikk. Kanskje solgte de 100K og kjøpte tilbake 50K når panikken bredte seg :man_shrugging:

@Samen - Man behøvde ikke akkurat å være Sherlock Holmes for å forstå at Flyr var high-risk (solgte rett og slett produktet sitt for billig og startet under en pandemi)

2 Likes

Er det noen som vet hvor mange ULTI aksjer som er tilgjengelig for utlån? På Nasdaq børsen er dette mulig å finne ut hver dag, men vet ikke om det er mulig på Oslo Børs.

1 Like

Ikke veldig med forventning til presentasjonen i dag, men det er kanskje non event?

Som vanlig får man referat av private events som insidermedlem på Tekinvestor :slight_smile:

5 Likes

Det kan være greit å notere seg at «han derre Janus», Janus Henderson Group, er et selskap med Trian, Blackrock og Vanguard (samlet sett: verdens største og mektigste kapitalforvaltere) som de største eierne, og som har 3000 milliarder kroner under forvaltning. Dere kan være helt sikre på at de hverken går i fengsel eller konkurs for å sette opp en velinformert short på Ultimo.

Det skal også være lov å anta at Janus’ samlede kompetanse, innsikt og newsflow mange ganger overgår det et samlet captable i Ultimo og nordisk media besitter.

Jeg håper som alle andre at Ultimo lykkes - for pasientens velferd står alltid høyest. Men å sette opp et veddemål mot den gjengen beskrevet over, er jeg personlig ikke komfortabel med.

4 Likes

Mye fornuftig i det du skriver, men hva gjør du om f eks Blackrock og Vanguard er long en aksje og Janus HI er short :man_shrugging:

Så jeg for min del tror ikke at alltid de store aktørene har rett, selv om det er grunn til ettertanke at andre er så negative til en aksje man selv liker.

5 Likes

Du hadde blitt overrasket over hvor få som faktisk dykker ned i materie. Janus satte shorten sin på PE not met i NIPU på 70kr originalt(altså etter at meldingen kom). Og så viste det seg at de hadde helt feil, som vi her inne visste basert på statistisk metode. De har hatt feil i 50% av sine short-posisjoner, og overpresterer ikke på å gjette riktig. De har bare tjent mer enn de har tapt siden de startet da biomarkedet var mye høyere priset, og nå er det, som de selv innrømmer, ikke samme situasjon lengre.

11 Likes

De er så “imponerende” at de treffer på ~50 prosent av shortene sine. Men det blir jo penger av det når man vedder mot prekommersiell legemiddelutvikling.

4 Likes

“Oljefondet” er vel større er det ikke? Kanskje jeg tar feil…

Skal være ganske naiv og arrogant for å mene at de som jobber i Janus ikke er flinkeste i bransjen.

Alle tar både feil og rett, om det er analytikere, investorer, hedgefond, småsparere, til og med innsidekjøp/salg, men kompetansen inhouse i Janus er top notch.

Ikke la det være en vane å gå i mot short, lykke til med den strategien på sikt. Det er sånn småsparer fenomen hvor man forelsker seg i en aksje og skal deretter «ta» short eller annen negativitet.

Men jeg mener personlig at sannsynligheten er i overvekt at det blir PE met, ut i fra den informasjonen man har tilgjengelig. Selv om jeg holder meg utenfor.

1 Like