Vel, de fleste som “fikk rett” her, fikk det av gale årsaker. Så det er liten grunn til å hovere (jeg anklager ikke deg for å gjøre det, men ser et par andre beveger seg i grenseland til det, selv om folk tar dette ganske fint i det store og hele). Og for å være helt ærlig, det var mange ganske dårlige (mot)argumenter. Sorry ass. Hadde noen av dere kommet med gode argumenter som dette:
Så kan det jo være at folk hadde hørt etter (dette er altså meg i åpen chat 14. januar i år). Den gangen var det ingen som tok i på den diskusjonen…
Synes at her i tråden har vi brukt tid på “Ja men nano, pcib og whatever” 1000 ganger. Det er ikke nødvendigvis argumenter som blir mer gyldige selv om Ulti faila totalt og miserabelt (vi er sikkert ikke enige her, fordi vi tenker ikke på samme måte, men man kan altså ende med å handle “riktig” selv om tankegangen bak er feil).
Så: At det gikk totalt til f betyr ikke at alle argumenter mot Ulti-caset “fikk rett”. Noen fikk rett, jada. Og andre tok feil, selv om konklusjonen deres ledet de til handlinger som i etterpåklokskapens lys ble økonomisk rett. Bra for dem. Jeg er glad for alle som gikk på en mindre smell enn de kunne gjort her.
Jeg ble wiped. Felt av egen grådighet.
Men: Du har rett i dette: Det er en tid for ettertanke. Det er det.
Folk som meg har totalt undervurdert risk her. Og vi brukte nok for mye tid på å debattere reward. Det er det bare å anerkjenne. Og alle dere som advarte om mer risk (uansett årsak), jada det er allerede tatt inn og fordøyd. Vær du sikker. Gjør neppe denne feilen en gang til. Så dum er jeg ikke.
Og jeg er lei meg for at jeg kan ha påvirket andre mennesker til å tro at det var mindre risk enn det det egentlig var. HR 0,95 taler sitt tydelige språk.
For min del: jeg kommer nok aldri til å være noe annet enn passe nøytral i hvordan jeg uttaler meg om investeringscaser fremover. Det verste her for meg er ikke de par årslønnene jeg vaska, eller tiden jeg har brukt; det er følelsen av at jeg kan ha påvirket andre slik at de tapte penger (selv om voksne mennesker jo når alt kommer til alt bestemmer selv). Den følelsen skal jeg aldri sitte med igjen. Aldri. Og jeg har allerede beklaget det på samme dag som hele dette gikk til f. Men kan godt beklage igjen. Det er jeg utrolig lei meg for.