Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Uran som investering ⚛

ISO opp 40% i dag ja :stuck_out_tongue: her svinger det bra. Lå på kjøp i dag og - men akkurat som i går lå jeg for langt nede til at jeg fikk aksjer.

Nå har vel antakeligvis det toget gått for min del, men ser den faller litt tilbake nå da.

3 Likes

Dæven, jeg fulgte ikke med! Kjøpte en slant tidligere i dag på 2,46. Blir vel bare å holde på de, er så lite at det ikke er vits å trade. Får håpe på 10/100 gangern :joy:

Han karen som intervjues her kan ikke være eldre enn i midten av 20-årene, max. Men han har altså rukket å lage en investment thesis på uran, som blir gjennomgått i denne videoen. Han begynte å investere i mars i fjor! Imponert

1 Like

Yes et bra intervju det her. Mike Alkin & Tim Chilleri - Sachem Cove Partners nevnes i denne videoen som en inspirasjon for bull-tesen.

Her er et nylig intervju fra overnevnte
https://www.youtube.com/watch?v=M9tDyYKUhuw&feature=youtu.be

1 Like

Jeg leste at Sprott tar over Uranium Participatiob Corp idag. Begynner ting å røre på seg i uransektoren igjen? Har ikke fulgt med, bare latt ISO stå og gå :grin:

Ja det er en gamechanger!

De siste to årene har vært fullt av positive nyheter for U-sektoren. Det at Sprott kommer inn i UPC er muligens den beste av alle :slight_smile:

1 Like

It’s spreading boys.

hehe

2 Likes

«If you dont hold it, you dont own it» :smiley:

1 Like

Må kanskje justere budskapet litt her ja :joy:

https://www.world-nuclear.org/information-library/current-and-future-generation/plans-for-new-reactors-worldwide.aspx

2 Likes

Som mr. RR har sagt på et PAAAr intervjuer nå:

For at lyset ikke skal slukkes i husholdningene verden over fremover, så må uran prisen opp mot $50 - 60. Minst. Nedstengingen av flere major gruver etter covid har gitt supply deficit i uranmarkedet. Mener han har nevnt underinvestering i sektoren, og få nye major exploration funn de siste årene.

Mining sektoren er så liten at Doug Casey sammenligner smart money bevegelser inn i sektoren som “running the hoover dam through a gardening hose”.

1 Like

Jeg syns forresten IsoEnergy har holdt seg bra gjennom våren. Vinter drillingen ble utsatt pga. covid og skal starte opp igjen i sommer. Lite som tilsier at investorer er redde for utfallet av dette programmet i kursen.

Etter å ha tenkt en del på hvordan jeg skal være med på uran reisen i årene fremover bestemte jeg meg for å gjøre det på en relativt sikker måte: eie den største produsenten, med innslag av developers og explorers.

Jeg er ingen ekspert så jeg hører på Rick Rule. Slik jeg har forstått det er Kazatomprom hans stjerne av de største produsentene.

Bestemte meg for å sette meg litt inn i selskapet, og det ser veldig friskt ut. Støtte dog på problemer når jeg faktisk skulle kjøpe det. Ikke engang via telefonordre på nordnet var det mulig å handle KAP.

ETF’en URNM har imidlertid sine to største posisjoner i KAP og Cameco. Jeg hadde egentlig lyst til å bygge min egen portefølje, siden jeg vet at noen av selskapene i sektoren ikke eier et gram uran, og ikke kommer til å dra nevneverdig nytte av en oppgang i uran spotprisen. Slik sett blir ETF’er som URNM ikke så effektive på å fange opp verdistigningen i sektoren som jeg hadde håpet en selvlagd portefølje ville blitt. På tross av dette, siden jeg ikke kunne eie KAP som enkeltaksje tok jeg URNM inn i porteføljen. Kommer nok til å fylle på litt mer i ISO etterhvert også.

Andre selskaper som har fanget min oppmerksomhet er: Denison mines, Boss Energy og Nexgen energy.

4 Likes

Jeg liker mye bedre URNM enn URA, men jeg liker HURA enda bedre enn URNM igjen. Der får du 21% eksponering mot Kazatomprom (15% URNM), og eksponering mot den canadiske valutaen i stedet for den amerikanske.

3 Likes

Takk for tips!

Har du noen developers/explorers i kikkerten for tiden?

Får kjøpt KAP på LSIN via interactivebrokers

1 Like

Hei,

Støtte på samme problem som deg da jeg skulle kjøpe Boss, så opprettet konto hos saxo som gir deg tilgang til den australske børsen. Regner også med at du kan kjøpe KAP his saxo.

1 Like

Takk for tips, begge to! :blush:

Hva gjorde at du ville trekke i avtrekkeren på Boss, og hvor stor del av porteføljen din utgjør denne - om jeg får spørre?

Jeg gjør ikke noen fundamental research selv så har ikke lyst å dele spesifikke tips. Men jeg kan si litt om hva min plan er for Uranium investeringene.

Jeg er av den tro at Uranium prisen må opp pga kostnadene selskapene har til mining av Uranium. I store deler av verden er Uranium viktig for det elektriske nettverket - og med tanke på ESG fokuset man ser i store deler av verden i dag ser man klare tegn på at politikerne sakte, men sikkert - igjen begynner å åpne opp for økt brukt av atomreaktorer.

Jeg ønsker å ha mest mulig leverage til Uranium-prisen, uten å bruke leverage. Derfor kjøper jeg stort sett explorers eller developers. Men jeg selger dem også.

Jeg har en grunnposisjon i GXU, EFR (blir muligens byttet ut på et tidspunkt) og HURA. Og så trader jeg rundt hovedposisjonen med navn som f.eks NXE, FIND, DML, UEX og EU - per dags dato er det FCU og FMC som er inne på tradingkontoen. I morgen er jeg dog på utkikk etter å legge til et nytt navn ettersom vi fikk et klart reversal signal i sektoren i dag.

Når det er sagt så tror jeg det smarteste for de aller fleste - meg selv inkludert - vil være å ta en ok posisjon tidlig, kjøpe litt mer på de første dippene før man deretter sitter helt rolig et par år.

EDIT:

Du tenker kanskje på URA. De var i utgangspunktet 100% fokusert på Uranium, men i forrige bearmarked fikk de problemer med å finne investeringer i sektoren slik at eksponeringen ble 50% mot Uranium og 50% mot andre miners. URNM og HURA derimot er etter hva jeg forstår 100% eksponert mot Uranium-prisen.

1 Like

Nei jeg tenkte i utgangspunktet på enkeltselskaper som inngår i ETF’ene som ligger dormant og ikke har hatt noe exploration program på flere år. Kommer ikke på navnet, men leste om et slikt ett her om dagen. Nå bare antar jeg at denne inngår i ETF’ene, men det har jeg faktisk ikke sjekket - for jeg finner ikke igjen selskapet :sweat_smile:

Uansett, ETF eksponeringen burde være en god approach. Jeg, som de fleste andre, har vel lyst til å maxe gains men det krever jo mye fundamental research på enkeltselskaper og det spørs om jeg rekker å sette meg inn i så mye før ting popper off i denne sektoren, hehe.