Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Uran som investering ⚛

Kan være bra å se etter selskaper som har bra finansiering, hvertfall for dette året. Kan sikkert bli tyngre å hente penger i år enn i fjor…Hva EU lander på i sin taksonomi når det gjelder atomkraft og gass kan bli et viktig signal også utenfor EU. Har tro på at begge vil bli inkludert, det er vel bra majoritet tilsammen, men det er vel mye politics i systemet også, så ikke godt å si…

Tjohei, gode nyheter.

4 Likes

Det skjer ting rundt atomkraft, kanskje kan avfall fra produksjon etterhvert gjenbrukes i sin helhet, og bli helt “ren”?!

- Using this “fuel of the future,” said Rosenergoatom, “increases the resource base of the nuclear power industry ten-fold and makes it virtually waste free.”

https://www.world-nuclear-news.org/Articles/BN-800-running-on-60-MOX?feed=feed

Merker lite til de gode nyhetene hehe…urnm fortsetter ned :man_shrugging:

Må nok et endelig vedtak først tror jeg.
De store triggerne for uran aksjer tror jeg er en renteøkning i mars og lanseringen av sprott på Nyse

Er nok bare et tidsspørsmål før Eu og verden går mer over til atomkraft. Folk vil ikke ha enorme strømregninger.

Og hvis kjernekraft blir regnet som ESG så er det enorme summer med penger som kan gå inn i uran aksjene. Da kan det bli trangt inn døra

1 Like

Faller selv mer mot uran som investering i portoføljen. Det er den mest miljøvennlige råvaren som er med et forbruk som er utelukkende for CO2 fri kraftproduksjon mtp at sivil kjernekraft ikke har en innblandense på mer enn 3-5%

Bra fart på Uran idag, URNM opp over 6% så da er jeg bare 27% ned!

Jeg klarte rimelig klokkereint å treffe toppen toppen så langt.

Sånn går det når man ikke gjør sin egen research, og baserer seg på twittermeldinger og foruminnlegg;) har ikke siden 2011 gjort så lite egne undersøkelser!

Så dette var en smell som jeg virkelig fortjente!

2 Likes
1 Like

– Atomkraft er fremtiden

Han sier at når Europa har stilt seg i denne situasjonen, hvor mangel på kraft bremser det grønne skiftet, så vil det komme en atomkraft-boom.

– EUs energikommisjonær har sagt at vi må investere 500 milliarder euro i kjernekraft, hvis vi skal klare å nå klimamålene, sier Lier-Hansen.

– De er fortsatt ikke basert på eksempelvis thorium, men uran?

– Ja, men den nye teknologien gjør det mye tryggere å igjen satse på atomkraft. Da finnene åpnet sitt siste kjernekraftverk i romjulen, var det med en helt annen teknologi enn den som skapte problemer i Tsjernobyl og Japan. Atomkraft er fremtiden, sier Lier-Hansen.

5 Likes

Bra Flere skjønner dette etterhvert…

2 Likes

Hvordan kjøpe lojalitet.

2 Likes

Da er der bare å sette en stor ring rundt 30. februar i kalenderen! :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 Likes

Morsom spøk, men sånt er mest forstyrrende.

1 Like

Jeg var litt rask på avtrekkeren. Viste ikke det var spøk når jeg postet. Ikke spesielt morsom spøk var det heller :face_with_raised_eyebrow:

Hadde den kommet i åpningstiden tror jeg den kontoen hadde slitt.

1 Like

Mye bra i denne oversikten av John Quakes over “nuclear events” i Q1.

Liker særlig denne:

These newest developments are set into motion as the EU’s European Commission approves a Taxonomy Complimentary Delegated Act (CDA) that includes nuclear and fossil gas as Green and Sustainable, opening the door for new nuclear reactor builds, the development and deployment of Small Modular Reactors and funding for Europe’s existing fleet of reactors to be life-extended. The CDA will allow EU nations to access an estimated 350 Billion Euros per year in low-cost clean-energy project financing. The CDA now goes to the EU Council and European Parliament for final approval over the next 4-6 months. The World Nuclear Association deems it “extremely unlikely” for the CDA to be rejected given that at least 20 of the 27 member states would need to reject it. EU Commissioner Breton says that the EU must invest 500 Billion Euros by 2050 in building new nuclear reactors, and 50 Billion Euros by 2030 to life-extend Europe’s fleet of existing reactors, in order for the EU to have any chance of reaching NetZero emissions.

2 Likes

Uran-spot har begynt å stige så smått.
På høy tid Europa våkner etter 40 år med feilslått energipolitikk.
Dette KAN være en kjøpsanledning for sammenbankede uranaksjer.

2 Likes

Dette kan være hendelsen som dislokater uran fra resten av markedet