Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Uran som investering ⚛

Hvilke aksjer burde man kjøpe nå for å få eksponering mot Uran?

Cameco (CCO / CCJ) er jo en safe bet om du vil eie ett enkelt selskap.

Alternativt:

Sprott Uranium Miners UCITS ETF - Acc (U3O8). Gir deg bredere eksponering.

2 Likes

Takk. Hørte noen rykter om at ETFer var vanskeligere å kjøpe på Nordnet nå, men jeg skal sjekke.

1 Like

Man kan ikke kjøpe amerikanske eller canadiske ETF’er lenger, dessverre, eller “closed end funds” (Som Sprott Physical Uranium Trust Unit). Men det finnes i mange tilfeller europeisk noterte versjoner av ETF’ene man ikke får handle. Hvis det har UCITS i navnet, så kan du nok kjøpe.

Du skal altså ikke kunne kjøpe NYSE-registrerte

Sprott Uranium Miners ETF (URNM)

mens den europeiske versjonen av samme ETF (som handles på Xetra, i Euro) går fint:

Sprott Uranium Miners UCITS ETF - Acc (U3O8)

Edit: Kan bare kort bemerke at topp 3 posisjoner i denne ETF’en er:

Cameco
Kazatomprom
Sprott Physical Uranium Trust Unit

…deretter en rekke mindre miners.

Ser ut til at prisen på f.eks DNN, UUUU, UEC (mindre miners) svinger ganske likt med uranpris / Cameco, så egentlig lite vits å eksponere seg direkte i dem.

1 Like

Så er det denne kursen på NOK da

Ja den er ganske trist.

Men tror vi at den skal slutte å være trist?

Personlig har jeg liten tro på at vi skal tilbake til 8 kr for euroen og 7 for USD ihvertfall.

5 Likes

Følger

Jeg valgte NUKL.

2 Likes

NUKL er fin den, og så kan den handles med ASK

1 Like

Noen som har sett nærmere på DNN eller EU?
Vurderer inngang i DNN

Bra oppsummering.

Flott at noen endelig drar i gang litt mer atomkraft. Politikerne klarer ikke å få fingeren ut. Da må markedet styre, supert.

2 Likes
1 Like

1 Like

Takk @Teie, skulle faktisk akkurat til å dele denne her selv. Planen er å utøke eksponering denne uka i både DNN og Global Uranium ETF for min del. Andre du har på radaren?

Syntes også denne er spennende; både uranium og rare earth.

Jeg sitter på DNN, UEC, EU,NXE, UUUU, LEU og NUKL

2 Likes

Noen med tanker om bwxt fremover? Har jo en fot innenfor nesten alt og tjener penger.

2 Likes