Hvilke aksjer burde man kjøpe nå for å få eksponering mot Uran?
Cameco (CCO / CCJ) er jo en safe bet om du vil eie ett enkelt selskap.
Alternativt:
Sprott Uranium Miners UCITS ETF - Acc (U3O8). Gir deg bredere eksponering.
Takk. Hørte noen rykter om at ETFer var vanskeligere å kjøpe på Nordnet nå, men jeg skal sjekke.
Man kan ikke kjøpe amerikanske eller canadiske ETF’er lenger, dessverre, eller “closed end funds” (Som Sprott Physical Uranium Trust Unit). Men det finnes i mange tilfeller europeisk noterte versjoner av ETF’ene man ikke får handle. Hvis det har UCITS i navnet, så kan du nok kjøpe.
Du skal altså ikke kunne kjøpe NYSE-registrerte
Sprott Uranium Miners ETF (URNM)
mens den europeiske versjonen av samme ETF (som handles på Xetra, i Euro) går fint:
Sprott Uranium Miners UCITS ETF - Acc (U3O8)
Edit: Kan bare kort bemerke at topp 3 posisjoner i denne ETF’en er:
Cameco
Kazatomprom
Sprott Physical Uranium Trust Unit
…deretter en rekke mindre miners.
Ser ut til at prisen på f.eks DNN, UUUU, UEC (mindre miners) svinger ganske likt med uranpris / Cameco, så egentlig lite vits å eksponere seg direkte i dem.
Så er det denne kursen på NOK da
Ja den er ganske trist.
Men tror vi at den skal slutte å være trist?
Personlig har jeg liten tro på at vi skal tilbake til 8 kr for euroen og 7 for USD ihvertfall.
Følger
Jeg valgte NUKL.
NUKL er fin den, og så kan den handles med ASK
Noen som har sett nærmere på DNN eller EU?
Vurderer inngang i DNN
Flott at noen endelig drar i gang litt mer atomkraft. Politikerne klarer ikke å få fingeren ut. Da må markedet styre, supert.
Takk @Teie, skulle faktisk akkurat til å dele denne her selv. Planen er å utøke eksponering denne uka i både DNN og Global Uranium ETF for min del. Andre du har på radaren?
Syntes også denne er spennende; både uranium og rare earth.
Jeg sitter på DNN, UEC, EU,NXE, UUUU, LEU og NUKL
Noen med tanker om bwxt fremover? Har jo en fot innenfor nesten alt og tjener penger.