Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nykode Therapeutics (Vaccibody) småprat (NYKD)

Nå snakket jeg ikke om Vaccibody, de henter penger brennkvikt. Mange sliter med dette og årene flyr avgårde uten fremgang

Targovax var vel noen kroner over 30 før IPO på 7,5 kroner. For bare krysse fingrene for at Vaccibody ikke kopier strategien.

Vaccibody er kanskje det mest spennende selskapet vi har i Norge.
At folk ikke vil kjøpe aksjer må på 44kroner når de ser at Haudemann har kjøpt på 3 kroner for en stund siden er forståelig nok da aksjen har hatt en enorm stigning. Men det fundamentale er i en egen klasse.

3 Likes

Disse resultatene er vel fra High Grade Cervical Dysplasia, som er pre-cancerous, men ikke livmorhalskreft i seg selv. Det finnes flere behandlinger mot det, som kirurgi, eller det kan forsvinne av seg selv.

Dette skrive mayo clinic om det: " Cervical dysplasia can range from mild to severe, depending on the appearance of the abnormal cells. On the Pap test report, this will be reported as a low- or high - grade squamous intraepithelial lesion (SIL) or sometimes as atypical squamous or glandular cells. Dysplasia could go away on its own."

Her er litt om behandling som er tilgjengelig: " Most women treated for precancerous conditions of the cervix have an excellent outcome and their condition won’t develop into cervical cancer.

Mild changes to the cervix often return to normal on their own without any treatment.

More severe abnormalities are more likely to develop into cervical cancer (som nok er den gruppen pasientene som Vaccibody har behandlet), especially if they aren’t treated for a long time. It is hard to predict which of these will become invasive cervical cancer, so they are usually treated as soon as they are diagnosed.

Treatment options for precancerous changes in the cervix may include:

Read more: http://www.cancer.ca/en/cancer-information/cancer-type/cervical/cervical-cancer/precancerous-conditions/?region=on#ixzz5jB5ROhjc"

Av disse så står jo hysterectomy ut som den behandlingsformen det hadde vært fint å få et bedre alternativ for.

Poenget mitt var hovedsakelig at disse resultatene ikke er fra pasienter med kreft i livmoren, og at disse pasientene har alternativer per dag dato (som ikke trenger å være hysterectomy) som faktisk kan være kurativt. Jeg tror ikke Vaccibody tenker å lage en behandling i denne gruppen (kanskje for pasienter som ikke vil ha hysterectomy), for de sier selv at dette var mer en proof-of-concept på at denne vaksinen samme med PD-L1 blokker kanskje fungerer bra i livmorhalskreft (som de sammen med Roche skal teste i nå). Men per dags dato så har de vel ikke noe data for selve indikasjonen livmorhalskreft?

@larsmkn Ja, jeg har nok vært litt rask og upresis. Bare og beklage og litt ekstra dumt i den settingen innlegget ble skrevet.
Men etter det jeg er kjent med er det økt risiko for at kvinner som blir operert for CIN2/CIN3 får en økt risiko for å spontan aborter, slik at de kvinnene som ikke er “ferdige” med å få barn gjerne vil ha et ikke kirurgisk alternativ.
Effekten mot HPV16 er vel likevel imponerende nok og som Roche tydeligvis også gjør tror jeg at VB10.16 vil kunne lykkes.
Men for all del selskapet er ikke i mål ennå, og mye kan skje på både opp- og nedsiden.

1 Like

Larsmkn har en del gode poeng her. Vaccibody må vel også dekke alle kostnader i forbindelse med Roche samarbeidet? Viktig at vi ikke lar denne biotech gruppen også bli en hausse gruppe som en del andre har blitt.

1 Like

Samarbeidet med Roche består vel bare av at de betaler for bruken av Keytruda, eller?

Det er ikke mange med prekankrøs tilstand som behandles med hysterektomi. Bare særskilte som er eldre og har fått alle barn de vil ha, alternativt de som har recidiv etter konisering. Konisering er helt klart den vanligste behandlingsform hos kvinner i fertil alder. Dette medfører øket risk for prematur fødsel ved senere graviditet, men er i øvrigt et ganske skånsomt inngrep. Hvis de virkelig skal få behandlet mange pasienter med en slik vaksine så tror jeg de enten må inn å konkurrere mot konisering, eller gi vaksinen sammen med konisering og se om det nedsetter recidiv-raten, alternativt fokusere på de lav-gradige og konkurrere mot wait and watch strategien. De øvrige beskrevne behandlingsmetoder er frarådet da langtidoppfølgning har vist nedsatt overlevelse.

Jeg er ikke så innsatt i selskapet, har de kommunisert hvilket strategisk fokus de har (hvor i behandlingsalgoritmen de skal passe inn)?

Det som er synd er at denne kreftformen hadde nesten blitt utryddet hvis kvinnene bare hadde tatt i mot HPV-vaksinasjon (90% skyldes HPV) :pensive:

3 Likes

Invivo:
Det er riktig at Roche “bare” bidrar med sin check-point inhibitor som har merkenavnet Tecentriq (Keytruda er merkevaren til Merck). Kostnaden for dette hadde ellers vært opp mot 1 mill kroner pr pasient. I tillegg skal Roche bidra med planleggingen og søknaden om å få starte den kliniske studien.

Det viktige fra mitt ståsted er at de har fått redusert sine kostnader med ca 50 mill for å gjøre denne studien, og at de fremdeles har beholdt alle sine markedsrettigheter og heller ikke har gitt Roche noen form for eksklusivitet.

Hvor mange pasienter blir det? Dette blir vel mer en “test”, altså ikke en f.eks. fase 2b studie som man kan gå videre med etterpå.

Det er planlagt 50 pasienter. Vaccibody har til nå kalt det en fase II uten å spesifisere a eller b.

http://www.vaccibody.com/vaccibody-as-roche/
Vaccibody AS, a clinical stage immuno-oncology company, announced today that it has entered into a collaboration with Roche to explore a combination of Vaccibody’s VB10.16 and the PD-L1-blocking immune-checkpoint inhibitor atezolizumab (Tecentriq®) in patients with advanced cervical cancer. Vaccibody expects to start a phase II study with up to 50 patients in the second half of 2019.

Martin Bonde, CEO of Vaccibody, said: “We are very pleased with this collaboration. This is an important study as it explores a novel targeted treatment approach that addresses the high medical need of patients with advanced cervical cancer.” Agnete Fredriksen, President and CSO of Vaccibody added: “The combination of VB10.16 and atezolizumab is building on the positive data VB10.16 has generated as monotherapy in patients with precancerous cervical lesions. In this study, it was observed that VB10.16 creates a target for PD-1/PD-L1 checkpoint inhibitors, thereby providing a sound scientific rationale for combining VB10.16 with an immune-checkpoint inhibitor like atezolizumab in cervical cancer patients.”

The planned study will assess the safety, tolerability, immunogenicity and efficacy of the VB10.16-atezolizumab combination in patients with advanced cervical cancer.

Men for all del, en fjær i hatten at Roche har lagt merke til Vaccibody!

Ser Haudemann selger seg ut av Bergenbio om dagen. Må innrømme det er skummelt med han når han har såpass gevinst i Vaccibody. Umulig å si hvilken plan har. Plutselig våkner man en dag så er vacci kursen nede på 15 igjen, hehe

Haudemann ser jeg på som en like toxic medaksjonær som Spetalen. Man kan egentlig aldri ha høyere snitt enn dem i en aksje og tro at det skal bli bra butikk.

1 Like

Ja enig! Eller jeg har litt mer til overs for Haudemann. Spetalen er jo helt ubrukelig å “ha med på laget”
Mer motsatt av Warren Buffet går det ikke an å komme.

Synes synd på Bjørn Kjos. Ville ha med seg John Fredriksen i emisjonen og så ender han opp med Spetalen som aksjonær. Den er lei…

1 Like
1 Like

Fantastisk å se.

Forferdelig kjipt at ikke andre av Radforsk sine selskaper makter å få ut sånne inspirerende bilder som gjør konferansene til noe mer enn en tørr børsmelding.

1 Like

Jeg synes at det beste med dette bildet var at det ikke kom fra Vaccibody men fra deres partner Nektar som med 5,8 milliarder USD i market cap er en kjempe sammenlignet med de norske selskapene.
image

1 Like

I helvete mann. Vanskelig å være uenig med deg!

Ser spennende ut ja. Noen som vet grunnen til Nektar therapeutics aksjen nærmest har vært i fritt fall de siste måneder?