Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Virtual Reality

Ja at VR industrien vokser seg større, og blir bedre er det ingen tvil om. Det har skjedd mange nødvendige teknologiske fremskritt de(t) siste ti-årene. Nå som hardware og software lar seg kommersialisere har jeg stor tro på at markedet for VR vil aksellerere i høy grad fremover, (I år og fler etter…) . Alltid spennende i “begynnelsen” når HW/SW produsentene får ut produktene i salg.

Gleder meg til å finne ut hvordan massene/gamere tar imot VR. Håper ikke STAR, HTC/VALVE, SONY osv klusser til på release. Noen bugs og “barnesykdommer” blir det sikkert. Og selv om de skulle floppe helt tror jeg ikke VR hypen blir borte med det første. Blir de negative aspektene med VR for mye blir det forhåpentligvis bedret i neste revisjon/gen.

Det gjenstår vel bare å se, er ikke så lenge igjen å vente nå :slightly_smiling:

2 Likes

Lurer på om jeg skal kjøpe begge på firmaet. Research i forbindelse med aksjekjøp :wink:

4 Likes

a16z Podcast: Mapping the Future of Virtual Reality
Virtual reality is coming fast, and everyone seems to assume that it will be gamers who get to have all the fun first. But there are other applications for VR that could also bring it into the mainstream. “It could very well be business users,” says 16z’s Chris Dixon. “It’s anything where you would want time travel or teleportation.”

Jeg tror faktisk ikke at vi ser VR som gjennombrudd i år, tross for at media sier det skjer i år. Det kan dog være ett bra år og gå inn i aksjer med fokus på VR. Men gjennombrudd i år, neppe.

Med det som kommer på markedet i år av GPU, så tror jeg vi ser at VR slår igjennom i sent 2017, tidlig 2018. Hvorfor?
For da er årets GPU´er blitt hvermannsen og prisen på VR er halvert.

1 Like

Enig i betraktningene dine @iHHelg, det er en for høy inngangspris per d.d til at dette kan havne i alle gameres hjem. Ikke bare koster HMD og kontroller mye, man må ha bra nok maskinvare for å kunne få utnyttet det maksimalt. Derfor blir det vel entusiastene som tar de største og første takene i år. Selv kjøper jeg ikke før prisen er lavere nærmere mitt komfortable nivå. Når det blir er vansklig å spå syntes jeg, fordi spill krever mer av HW for hvert år/generasjon.

Også spennende med VR i andre sammenhenger. Ser for meg fler og fler bruksområder, og det er nok bare et spm. om tid før det realiseres imo.

1 Like

Btw, så vil prisen på 970gtx-ytelse nærmest halveres med de kommende 14nm kortene som kommer fra sommeren av. Med dx12, så vil også kravene til cpu gå ned kraftig.

Totalt sett, så tror jeg vr-klar ytelse blir allemannseie i løpet av 2016’

2 Likes

Nei, prisen vil ikke nærmest halveres, de vil gå ned 15-20%, men da de kommer på salg i ny og ne, da kan det kanskje nærmer seg 40%.[quote=“Christian, post:77, topic:282”]
Totalt sett, så tror jeg vr-klar ytelse blir allemannseie i løpet av 2016’
[/quote] Vilt at du regner med at alle oppgraderer med engang ny GPU kommer :slight_smile:

[quote=“Onns, post:78, topic:282”]
Har et MSI GeForce GTX 680 2GB PhysX CUDA, og tror jeg hadde totalt 21 frames under 90 fps på testen.
[/quote] Da vil ikke VR bli noe pent hos deg, med det kortet der :slightly_smiling: Men som du sier, oppgraderer du skjermkort, går det nok som en drøm!

Jeg melder meg ut før det blir for voldsom diskusjon her, føler jeg har sakt mine synspunkter :ok_hand:

2 Likes

For å drive VR er nok moderne high end GPU en nødvendighet. Hverfall om man skal ha tilfrestillende oppløsning og grafikkdetaljer. Siterer nvidias blog: “Developers will need all the performance they can get. VR is demanding. In fact, immersive VR experiences require 7x the performance of a typical 1080p PC gaming experience.” Og er det ikke slik at det bør være 90fps minimum for å unngå “VR-syken”? Regner med at utviklere vil kunne omgå enkelte komplikasjoner som med eks. Nvidia Gameworks VR.
VR med flere år gammel HW tviler jeg blir en suksess. Derimot tror jeg VR kan øke salg av high end HW, hovedsakelig GPU’er.

1 Like

Nvidia Pascal blir lansert i år, med mulig avdukning i april på GTC og kanskje lansering på Computex i juni. Hvis ryktene stemmer vil de nye GPUene få en massiv ytelses økning, større enn hva som er vanlig ved hvert generasjonskifte. Det ryktes om mellom 2 til 10 ganger ytelsesforbedringer. (Utifra max teoretiske begrensninger, ikke nødvendigvis 3D rendring ytelse) Dette hoppet vil sannsynligvis gjøre dagens grafikk kort avleggs innen året er omme. Spesielt f.o.m 2017 vil spill utvikles etter de nye kortenes egenskaper, og maskinkravene vil øke. Det vil gjøre at de nåværende beste kort får vanskligheter å henge med. Faktisk tror jeg VR blir ubrukelig på spill sluppet i 2017 med HW fra 2015. Vet ikke hva AMD har på lur med Polaris. Håper at de kan ta igjen litt av Nvidias forsprang. Kanskje en annen aktør har noe og overraske med også på vårens/sommerens konferanser.

Ved dette spranget er det ganske store endringer i arkitekturene. Det er et nytt type minne som kalles HBM2. Dette vil gi ca 3 ganger mer båndbredde enn hva dagens kort har. En annen stor endring er overgangen til 14/16nm. som gir fler transistorer på samme areal. Det vil bli plass til ca dobbelt så mange enn det er på dagens modeller. Hvis det viser seg å være slik, tror jeg prisene på dagens kort blir dumpet kraftig rundt q3/q4 som er når de nye kortene forventes å være tilgenglige i markedet.

GPU utviklingen ser ut til å sparke fra seg godt i år om ryktene viser seg å være sanne. Satser på noen storslåtte avdukninger fremover og gleder meg mer for hver dag vi nærmer oss! Og jeg vet mye av informasjonen disse store firmaene fremmer på keynotes ofte er kun markedsføring pakket inn i flotte tall og trenger ikke ha mye å si for bruksopplevelsen, men føler virkelig det blir et stort fremskritt i år. (Satser på null utsettelser…) Både Nvidia og AMD gjør ganske fundamentale endringer i deres produkter, så dette blir artig fremover. Tror 2017 blir året der fler folk kan, og gidder å bli med på VR morroa.

4 Likes

Du har mao ikke noe tro på at Nvidia kommer ut med et konkurrerende kort, eller store innkjøringsproblemer på 14nm prosessen, eller at den ikke yter som de har vist? Helt klart mulig, men i såfall burde du kjøpe aksjer i AMD*. :wink:

I løpet av de neste 12 månedene, så tror jeg vi vil se toppkort med 70-80% høyere ytelse enn 980ti, til ca samme prisen. High-end blir da endel raskere enn 980ti til rundt 3500kr og Mid-end kort til ca 1800kr med geforce 970-ytelse.

Det jeg mente var at prisen for å skaffe seg VR-klart utstyr ikke lenger vil være en grisedyr PC, men en helt middels PC. Dvs billigere enn VR-headsettet til HTC. :wink:

Du vet at benchmarken justerer detaljnivået så du alltid får 90fps?

*Det skal sies at jeg ser på det som en mulighet, og at jeg følger svært nøye med. Problemet er AMD er ute å kjøre finansielt og at jeg tror Nvidia er hakk i hel.