Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

XXL (XXL) ⚽

Pga dårlig stemning og konkurranse i sportsbransjen, legger Maurstad 10 mill i potten og kjøper XXL aksjer som er innsidehandel !!
Får ikke det til å stemme med det du skriver da, men skjønner samtidig poenget ditt.

Velger å tro at det snur her snart, og Maurstad muligens har litt mere info enn oss dødelige :slight_smile:

Notification of trade

Vurderer inngang her etter å ha sjekka DCF-kalkulasjoner som ser meget hyggelig ut, samt gjort litt dypdykk i selskapet og markedet. Eneste jeg ser som kan stoppe XXL fra å gå 2x eller mer er press på marginer/økt konkurranse. Men det å skulle etablere seg i denne bransjen med både varelager, nettbutikk og ikke minst strategiske plasserte utsalg ser jeg på som svært dyrt. Det har vært blodbad i flere år i dette markedet der taperne er mindre, lokale aktører med fokus på utsalgsbutikkene og «varelager i butikk». Med gjenåpning av samfunnet tror jeg ikke det blir færre folk som skal i aktivitet, heller tvert imot. Folk skal på kontoret igjen - kjøper elsykkel/sykkel. Folk skal på hytta som før og kan nå ta med naboen/svigers m. familie som ikke har hytte - kjøper skiklær og sportsundertøy. Ulike sportsturneringer for store og små åpner igjen - kjøper fotballsko og treningsklær.

1 Like

Mange gode argumenter du kommer med her, for å være aksjonær i XXL fremover.
Kjøpte mine aksjer samtidig som Wibe tok plass i førersetet, og har tenkt til å ha dem en god stund fremover. Som du skriver så vil det helt klart bli enda større trykk på XXL og andre sportsbutikker når samfunnet nå åpner for fult. Kan ikke skjønne annet.
Blir spennende og høre hvordan det nye varelageret og butikkene i Østerike gjør det, her kan det bli bra på litt sikt. Wibe tenker litt lengre enn nesetippen :slight_smile:
Det ligger fortsatt er short ute som ikke er dekt noe inn på, mener noe er satt på rundt 13 kr.
Vi fikk et ganske så bra innsidekjøp tidlig i uka på 10 mill kr ( 600k aksjer ) , så at innsiden kjøper såppas med aksjer , er aldri feil for oss aksjonærer tenker jeg.
Utbytte er allerede igang i aksjen, og mere skal komme blir det lovet.
Så XXL kan være en grei akjse og holde på fremover.

1 Like

På lang sikt tror jeg XXL og resten av bransjen vil levere for aksjonærene.
Men på kort sikt er jeg usikker:
Hvorfor: covid-perioden gjorde godt fot sport - mange har det de trenger - bruktmarkedet er stort?
Sammenslåing av Sport1 og Intersport - bra for alle. Men nå som normalen er tilbake - begynner priskrigen igjen? Time will show - det er isåfall ikke bra for noen

VARER
Covid er kanskje under kontroll i Norge. Men der mange av varene produseres er det ikke. Kanselleringene har allerede startet. De kommer til å ha et problem med å få tak i nok gode varer til å klare målene som er satt.

Strøm og rentekostnader
De øker - da kjøper vi mindre

MEN når vareproblematikken er løst neste sommer?? tror jeg XXL blir en vinner.

1 Like

På kort sikt så er det nå 240 mrd i oppsparte penger gjennom pandemien som slippes løs. Hva skal disse brukes på? Ja, noe brukes nok på reise 2021/2022, noe forblir formue osv. I fjor var det oppussingsboom under pandemien, folk var hjemme og nå er byggevareprisene fortsatt 80-100% høyere enn for 1 år siden. Hva betyr dette? Jo, i mine øyne betyr det at mindre tid brukes på oppussing og byggeprosjekter hjemme, og mer tid på hytta, på sportsturneringer, på reise og annet. Nå åpner vintersesongen om 1-2mnd i skibakkene, mange forblir nok hjemme, og noen reiser til østerrike - der er XXL. Jeg tror vi ser en boom i salg av skiutstyr og skiklær. Dette skal XXL utnytte.
Se på 2016-2017 vs 2020-2022e. Ned/avskrivninger har XXL økt med 4x fra 2016-2017, hvor EPS var over 3,5. Man må spørre seg om det er reelt at XXL skal fortsette å skrive ned/av nesten 800mill i året. EPS på 2 i 2023 (1,5 år unna) betyr P/E på dagens aksjepris på 8,2. Jeg mener XXL er godt posisjonert til å levere godt både innen e-handel og innen vareutsalg, der de utkonkurrerer intersport og sport1 så det synger etter. Jeg tror de utkonkurrerer disse pga e-handel og beliggenhet på deres vareutsalg.

Merkelig at denne skal bankes ned under 16kr.

Må være mange som har vært med på den store duppen ned mot 3,50 kr som nå tar gevinst. Eneste som jeg kan skjønne av denne nedturen her nå.
Men mulig shorten starter og dekke seg inn her snart? Det hadde jo vært helt greit også.
Litt slitsomt å sitte og se på at den faller tilbake såppas som den gjør nå, men har tro på at XXL leverer fremover, så tenker denne skal ligge rolig en god stund fremover .

Jeg har hvertfall tatt et bet i aksjen med GAV på lavt 16-tall. Spennende å se hvilke effekt et gjenåpnet samfunn vil ha.

Folk kan reise i skibakken, på fotballcup, på hytta etc uten restriksjoner.

1 Like

Styrelederen er jo ganske oppegående… Og han la 10 mill på bordet på 16,68kr pr aksje. Et gjenåpnet samfunn betyr mer utendørsaktivitet på spesielt barn og eldre. Jeg kan ikke skjønne at folk selger denne på dagens nivåer, jeg takker for billige aksjer i et selskap med Price to Sales på 0,3. lykke til med å finne det.

1 Like

Hugo Maurstad har faktisk 1.6 millioner aksjer i XXL, hvor han kjøpte 500k aksjer på 22,35kr og deretter 500k aksjer på 19,24kr. Og nå nylig kjøpte han 600k aksjer på 16,68kr. Det betyr en snittpris på ca 19,2kr noe som betyr at han er 17,5% i minus i dag. Dette av en total investering på over 30 millioner kr.

Han ser vel for seg en aksje som leverer utbytte kommende åra, så sitter han vel rolig håper jeg :slight_smile:

Noen som selger seg ned i retail sise 1-2 mnd ser jeg, samme utviklingen i både XXL og KID. Lavt volum, fint at man kan øke på disse nivåene. Omsetningen i Q3 er nok ikke langt unna markedsverdien til xxl hvis vi skal ned å teste støtten på 15kr.

Results from election of employee representatives to XXL ASA’s board of directors

XXL ASA – Invitation to presentation of the third quarter 2021 results

XXL ASA - E-commerce growth continues while delayed delivery of bicycles impacts sales

XXL-salget falt - skylder på sykkelmangel igjen

Kampanje-bom for XXL – bratt aksjefall

Da har det endelig blitt dekket inn litt Short her.

https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010716863

XXL ASA – Authorities to temporarily close down retail trade in Austria