Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

XXL (XXL) ⚽

XXL ASA – MINUTES FROM EXTRAORDINARY GENERAL MEETING

XXL ASA: New share capital registered

XXL ASA – Invitation to presentation of the fourth quarter 2022 results

Analytiker før XXLs kvartalstall: – En betydelig risiko

XXL ASA - Challenging markets and results – exiting Austria, waiver agreement and new equity secured

Forrige gang de var ute i hardt vær, så kjøpte jeg også ski på tilbud fra dem. Skøyteski og støvler for 2500. Støvlene alene koster vanligvis 2999. En fin indikator på at ting går dritt for dem :see_no_evil:

2 Likes

De har et enormt varelager å bli kvitt ja. Dette er uten tvil aktøren jeg får mest reklame fra, både på SMS og e-post. Sist kampanje de kjørte var “varer for 500 mnok skal bort!” :sweat_smile:

XXL - På den sikre sti mot konkurs?

XXL melder om et tap på +450 MNOK i Q4 2022. Et kvartal som normalt skulle være garantien for godt salg ifm jul og vintersesong. Dette er tiden hvor vintervarer selges til gode marginer (før sesong rabatt).

I skrivende stund selger XXL ut ukurante varer for ikke mindre enn 500 MNOK.
Mest sannsynlig med tap.

Se Q4 rapporten side 12.
Se linje for Goodwill.
Herrejemini!
2,744 milliarder i Goodwill.
2744 millioner som nå ligger i balansen som en verdi og som på et eller annet tidspunkt nå tas i tap mot egenkapitalen. Casheffekten vil være null, men effekten mot egenkapital vil være nådestøtet når bankene tar over og setter selskapet under admnistrasjon.

Her ligger alt til rette for å tappe 100% av sin investering.

2 Likes

Den brøt teknisk ATL i dag men bouncen må jeg si var imponerende. Kan du forklare hva Goodwill posten består i @Farty ?

I XXL sitt tilfelle er dette stort sett bare luft og fantasier.
Varemerke- og merkevareverdi.
Bokført økning i goodwill som oppfrår ved kjøp av selskaper, utvikling av nettbutikk, inngang i nye markeder (østerrike) og det jeg vil kalle luftige oppskrivninger av fremtidige inntektsmuligheter.
XXL har bl.a. bokført økning i goodwill i hundremillionersklassen som følge av fremtidig forventet inntek som følge av omnikanal tilstedeværelse. Bar tullball, selvfølgelig.

DN har luftet problemstillingen mange ganger. Helt utrolig at ikke flere investorer ser hvilken gedigen bombe XXL sitter på i oppblåst goodwill. Det er jo helt påfallende dårlig av analytikerne.

I regnskapsloven faller goodwill inn under immaterielle eiendeler, der Regnskapslovens § 6-2 stiller følgende krav til goodwill: den skal være en ikke-pengepost uten fysisk substans, identifiserbar og selskapet skal ha kontroll over eiendelen . Immateriell er et latinsk ord som betyr det samme som ikke-materiell.

Goodwill kan bestå av: merkenavn, kundekrets, humankapital, merkenavn, stordriftsfordeler, forventet større inntjening eller for eksempel verdifulle forbindelser.

Anbefalt lesestoff:

7 Likes

En anekdote er ingen vitenskap, men likevel.

XXL er i krise.
Selskapet holder på å lempe ut varer for 5-600 MNOK i det de selv omtaler som et krisesalg og et prisskred.

Jeg kikket inn på XXL.no og der råder åpenbart kaos og uorden.
Ville priser? Ja, definitivt!

Selv var jeg i markedet etter en Norrøna ryggsekk som ligger i prisleiet 3000,-
Hos XXL var prisen satt ned til 1500,-
Denne selger de nå i tap.

Dro ned til XXL på StorO.
Butikken var som et takras. Helt jævlig.
Det må jo gå ann å holde orden, selv om det går til helvete med selskapet. Selv Sport Outlet fremstår mer strukturert.

Hvis XXL nå lykkes med å pushe ut varer til 5-600 mill er den eneste positive effekten at de får inn sårt nødvendig cash. Bunnlinje blir det ikke noe av…men det er vel derfor de driver butikk?

Trist at XXL, som var et flott prosjektet, nå kjøres rett i dass. Rett i dass.

Shortposisjon neste stopp for min del.

2 Likes

XXL ASA – Restricted share units for employees

XXL ASA - Resolution to increase the share capital in connection with the subsequent offering

XXL ASA - Approval and publication of prospectus

XXL ASA - Commencement of subscription period for subsequent offering

Vet ikke helt - orker ikke å analysere. Catching a falling knife syndromet er det jeg taper desidert mest på. Kunne vært Warren Buffet om jeg ikke innimellom gjorde stupide ting som å investere i XXL baser på PB og tanken om at nå må det snart snu. Men må det ikke snu snart? Er det så j…. vanskelig? Kommer aldri ut av xxl uten å ha svidd av noen tusenlapper selv om planen var et par nye sokker. Kutt gjelda og slutt med brannsalg hele tida så er de der. Samt ordne netthandel. Men helt ærlig: hva er high level analysen? EK blir brent gjennom?

1 Like

Hva var problemet forrige gang: for høyt lager pga sviktende salg.

Hva var problemet denne gangen? Akkurat det samme.

Invester når det ser ut som om de kan ha lært. Evt når de har brannsolgt seg ned til fornuftig lager og det ser ut som de tjener penger. Selg før de får bygget opp lager igjen.

1 Like

Lager skulle ikke vært et problem. Problemet er impulsen om å selge det med tap. Forholdstallsjag og dårlig kapitalisering tvinger frem suboptimal adferd. Sett Clayton Christenson? Tror skoen passer på XXL.

Må nok bite i det sure eplet og skrive Goodwill ned mot null. Da ryker egenkapitalen i sin helhet og lånebetingelsene brytes tvert. Lånet forfaller da i sin helhet, umiddelbart.

XXL trenger helt enkelt 2.774 millioner NOK for å få nok pusterom til å i det hele tatt ha en mulighet til å jobbe seg ut av knipen.

Deretter må de slutte å fylle butikkene med skrot som folk ikke vil ha…som de igjen ender med å selge til brannsalgpriser for å få kontanter i kassa.

XXL gjennomførte nettopp et slikt brannsalg. De solgte varer for 5-600MNOK , med en margin på nær null(!) prosent. Dette får vi nok høre mer om på neste kvartalspresentasjon. Finn frem potittgullet.

XXL ender nok opp som en eiendel hos en bank som trer inn som største kreditor, får snudd skuta og selger til Bjørn Rune Gjelsten. Akkurat slik det gikk med KID.

Dagens aksjonærer tapet ALT.

4 Likes

At GW er null er vel udiskutabelt. Virker tåpelig å ha GW med i lånevilkår i det hele tatt? Obligasjon eller bank?