Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

YARA International (YAR)

Du du ser kanskje ikke dette:

Gassprisen er ekstremt høy.

De har stengt ned/redusert produksjonen på noen fabrikker som en følge av dette.

hvor fant du dette estimatet fra?

1 Like

Ha aksjen i 3 år. 80 kroner i utbytte på 3 år,kursmål 500. Det er 12-13 prosent avkastning per år.

2 Likes

Yara vil ikke selge Urea med tap. Dersom gassprisene er høye blir marginalkostnad også høyere, noe som fører til økte priser. Gjødsel tradere har god erfaring med energiprisene og det viser seg at høye gasspriser gir økt marginer.
Nå virker det som gass prisene faller. Mulig det er noe stickyness i Ureaprisen?

Tallene er hentet fra SB1M

1 Like

Husk at Kina har en høyere kostnadsprofil enn Europa. Som følge av dette har Kina blitt netto importør av Urea.

Det er mulig at det du stemmer, men det er jo avhengig av volumet. Er ikke sikkert at høyere marginer dekker opp for tapt volum.

Jeg er forøvrig positiv til selskapet. Men man bør ikke avfeie de høye gassprisene og redusert produksjon av den grunn.

“«Med bakgrunn i oppdaterte priser, forwardkurven og input fra vår prismodell, så løfter vi EPS-estimatet for 2021 med 20 prosent, og massive 50 prosent for 2022. Yara handles til 1,4 ganger selskapsverdi (EV)/sysselsatt kapital (CE), noe som ikke er spesielt billig sammenlignet med sin handelshistorikk, men vi tror katalysatoren for et skift i sentimentet er nært forestående», skriver ABG…”

2 Likes

Reminder: Program for the publication of Yara International ASA third quarter results 2021

ja ja ja…gassprisene ser ut til å roe seg,-er Norstream 2 operativ nå tro? :smiley:

Edit:
Røret er ferdig trykket med gass!

Edit nr. 2:
til kontrast til Troll feltet som “bare” produserer 100 millioner kubikk i døgnet :sweat_smile:

Yara reports improved returns

Yara-sjefen bekymret for skyhøye gasspriser

Yara-sjefen bekymret: – Kan gå fra en energikrise til en matkrise

Takker!

Yara International: Fixed Income investor calls and contemplated bond issuance

Yara International: successful placement of new bonds

1 Like

Yara konkurrenten “The Mosaic Company” :us: melder om god fortjeneste og høyner utbytte med 50%,men sender alikevel aksjen kraftigt ned fordi selskapet ikke møtte estimater fra analytikere.

Edit:

2 Likes

En liten tanke jeg fikk mens jeg kikker på tlf (litt for sent). Hvis gjødsel prisene dobbelt seg vil jo lagerverdien dobble seg. Yara kan selge ut lagrene sine på høye priser?
Si de selger ut 50% av lageret sitt. Det tilsvarer 3000 mill usd/255 mill aksjer *8,5
=100kr/aksje
Kan det være mulig!?

1 Like

godt poeng,sitter her ikveld med ett øye oppe selv :wink:

Det er så spesielle tider vi er i ,at jeg i første omgang ikke vet hva som vil skje.

men jo,prisen for gjødsel gjelder da også for den som også er lagret,-men om investorer vil prise Yara høyere enn fra der vi er nå(P/B=2),-om det er pga lagringsverdiene,fremtidige fortjeneste eller Ammoniakkprosjektet på lengre sikt som blir verdsatt er ikke lett å si…

Leder blandt ledere :wink: