Resultathopp for Yara – vil dele ut 5,6 milliarder i utbytte
Men aksjen går likevel opp… Merkelig.
Kan det være at de har kjøpt gass på lange kontrakter og markedet tenker at gassprishoppet er kortvarig?
På dagens ttf priser begynner Yara å tjene bra med penger. Stiger den til 60,da blir det monster profit(ref the Yara smile). Yara tjener minst i intervall 20-50 og da aller minst i intervallet 30-40. Det er vel 30-40 intervallet som er klart dårligst. I tillegg har hveteprisen styrket seg en del siste tiden. Sammen med urea,selv om det ikke er noe ekstremt.
Men med dagens gassprisbevegelse er Yara hot som bare det.
Jeg ser ttf stiger hele tiden nå. Nærmer seg 50 som er magisk for Yara.
Ja,her har vi en potensiell repetisjon av “2022” gående,ingen tvil om det.
Jeg blir overrasket om Iran konflikten skulle gå raskt over og “alle” er venner igjen til sommeren…
Mange småinvestorer har tatt gevinst her nå. Jeg tror det er feil. Jeg skjønner det hvis man er overlesset med Yara aksjer,men hvis man bare har den som meg,som en middels post i porteføljen tenker jeg man skal holde. RSI,oppgang og volum i oppgangen peker alt mot en ting: høyere kurser seinere,feks etter en midlertidig avkjøling. Eller at momentet holder seg fortsatt en stund.
Akkurat nå,så ser det ut som marginene vil bli ganske heftige.
Ellers i kina:
KINA: VIL FRIGI GJØDSEL FRA NASJONALE RESERVER
i går kl. 09:15 ∙ TDN Finans
Yara International
Oslo (Infront TDN Direkt): Kina vil frigi gjødsel fra nasjonale kommersielle reserver før vårplantingen etter at stengingen av Hormuzstredet har forstyrret globale forsyninger.
Det melder Reuters fredag.
Tiltaket har som mål å sikre tilstrekkelig tilbud i en periode med høy etterspørsel fra landbruket. China Agricultural Means of Production Association har samtidig instruert lagerselskaper om å selge reserver for å støtte en ordnet handel og stabilisere prisene.
Frigivelsen omfatter nitrogen-, fosfat- og sammensatte gjødseltyper.
Stengingen av Hormuzstredet har ført til stans ved regionale gjødselanlegg og kraftig forstyrret shippingruter, noe som truer leveranser til viktige globale importører som India, påpeker nyhetsbyrået.
Og Slovakia sliter med høyegasspriser:
GJØDSEL: SLOVAKIAS STØRSTE GJØDSELPRODUSENT KUTTER AMMONIAKKPRODUKSJON
i går kl. 06:41 ∙ TDN Finans
Oslo (Infront TDN Direkt): Slovakias største gjødselprodusent, Duslo, har redusert ammoniakkproduksjonen til et <> etter en kraftig oppgang i naturgassprisene i Europa som følge av konflikten i Midtøsten, ifølge Bloomberg News.
Selskapet opplyser at gjødselproduksjonen fortsetter, men med lavere produksjonstakt. Duslo har kapasitet til å produsere rundt 1.600 tonn ammoniakk pr dag.
– Vi vil iverksette tiltak avhengig av hvordan situasjonen utvikler seg og hvor lenge denne uønskede tilstanden vedvarer, sier administrerende direktør Pavel Hanus i en e-post til Bloomberg.
Stiger raskt på gjødselmangel
Hva tenker dere? Er mye av oppgangen tatt ut eller vil Iran krigen ytterligere øke kursen på gjødsel?
Mitt syn er at markedet undervurderer denne konflikten, men det er såklart et veddemål mot markedet.
Jeg kjøpte litt mer. Tipper Kina vil selge mindre gjødsel til usa nå og blir krise i Afrika….og ditto matkrise i høst i Europa
Jeg er hvertfall av klar oppfatning av at jeg ville heller valgt Yara enn olje om jeg skulle velge bare en av de tinga idag. Alle maser om den olja. Stort sett nordmenn som solgte på oppturen. Ingen nordmenn kjøpte.
Folk må jo se hva Yara faktisk har prestert i et gjennomsnittlig marked tidligere,samt ta høyde for alle forbedringer som er gjort og guides fremover.
Det sitter en god del norske investorer som har tradet denne i lange linjer fra 300 opp til 500 frem og tilbake. Jeg tror de tidene er over.