Er så enkelt som å tenke på en fordeling av events som er 29-36 eller 290-360 (fase II vs. fase III).
I første case er det kun snakk om 4-7 stk som må til for å velte hele kaka. Og da tenker jeg på forskjellen mellom tilsynelantende omtrent null effekt (som HR 0,95) eller greie, men ikke signifikante data (typ HR 0,77)
På 70 events i INITIUM ville en 30/40 fordeling ha lest av signifikant. Putt inn er par uheldige OS som blir PFS events i eksperimentell, og putt inn 5 langtidsoverlevere med sinnsykt god effekt av kun ipi+ nivo i kontroll så er du på 32/35. Det skal ikke mer til, for å vippe en fase II studie. Derfor man snakker om høy risk for type II feil (negativt resultat, men UV1 virker).
Men altså, jo høyere HR er, jo mindre sannsynlig blir type II feil.
Og dessverre er det et hav av forskjell mellom HR 0,78-79 og HR 0,95. Den ene kan lett tilskrives uflaks, men viser jo likevel effekt, om enn ikke signifikant. Det andre viser ikke effekt av betydning. Så sannsynligheten for effekt av UV1 – ihvertfall i melanoma sammen med ipi og nivo – må sies å være lav nå. Når både Poly og Redeye legger seg på 3% så har de nok gode grunner til det.
Når det er sagt: Vet vi alle mekanismene her? Nope? Betyr dette at UV1 er død? Nope. Det er noe man ev. får konkludere med etter NIPU OS-data + FOCUS. Men akkurat nå ser det ikke veldig lyst ut, nei. Mange teorier som svirrer nå om dagen. Skal skrive litt mer når jeg får tid til å se på det. Vil nok komme ting fra statistkerne også. Men det de holder på med er ikke gjort i en fei.
Viktig her å forstå at det aldri har vært noe feil med statistikken i seg selv. Den blir bare så bra som de forutsetningene man legger til grunn. Og det ble altså kjørt simulasjoner med mPFS opp mot 18-20 mnd (som altså er ganske mye mer enn alt tilgjengelig data), og man trodde at man hadde lagt inn svært god margin. Det var åpenbart ikke nok. Men det er ikke tallenes feil. Det er rett og slett en helt spesiell pasientpopulasjon (uansett fordeling mellom armer) i INITIUM. Kanskje det beste bildet jeg kan bruke er da jeg kjørte av veien i en krapp sving i 20 km/t på glatta for en masse år siden. Dette var en sving man vanligvis kunne ta fint i 40-50 på vinterføre. Jeg visste det var glatt og avpassa farta skikkelig bra syntes jeg selv. Endte likevel opp i autovernet…